Ne mandrim noi cu IT-ul si avem ceva potential, dar tot in coada Europei ramanem

Marti, 31 Octombrie 2017, ora 16:17
3873 citiri
Ne mandrim noi cu IT-ul si avem ceva potential, dar tot in coada Europei ramanem
Foto: Arhiva Ziare.com

Romania are un potential foarte mare de dezvoltare in sectorul IT, dar, deocamdata, se claseaza pe ultimul loc in Uniunea Europeana in ceea ce priveste gradul de digitalizare, se arata intr-o analiza PwC remisa marti.

Romania se claseaza pe locul 28 in Uniunea Europeana in ceea ce priveste indicele DESI- Digital Economic and Society Index, calculat de Comisia Europeana, conform analizei PwC.

"Noua, romanilor, ne place sa ne mandrim cu vitezele exceptionale ale serviciilor noastre de banda larga de mare viteza, cu calitatea specialistilor IT, care sunt foarte cautati de catre marii jucatori globali din domeniul tehnologiei, si cu inventiile si aplicatiile IT lansate in Romania. Insa privita la nivel statistic, performanta tarii noastre in ceea ce priveste digitalizarea este mai degraba modesta. Mai avem inca multe de facut pentru a beneficia cu adevarat de a patra revolutie industriala, cea digitala, iar analiza PwC a venit cu o serie de recomandari pentru a valorifica la maximum potentialul tarii", a declarat Ionut Simion, country managing partner, PwC Romania, coordonatorul acestui studiu.

In document se mentioneaza ca, desi Romania are performante in ceea ce priveste abonamentele la servicii de mare viteza (locul 2 in Uniunea Europeana), precum si cu privire la pretul relativ raportat la venit pentru serviciile fixe de banda larga (locul 10), tara noastra se situeaza pe locul 22 din 28 in ceea ce priveste conectivitatea, avand de recuperat in privinta acoperirii serviciilor de telefonie fixa de banda larga, precum si in acoperirea serviciilor mobile 4G.

De asemenea, Romania se situeaza pe ultimul loc in UE in ceea ce priveste utilizarea Internetului de catre cetateni, in pofida faptului ca retelele de socializare si apelurile video sunt utilizate din ce in ce mai mult. Romanii manifesta reticenta cand vine vorba de tranzactii si servicii bancare online, astfel incat doar 12% din populatia tarii face achizitii online, iar 90% din volumul comenzilor plasate online au fost achitate cu numerar la livrare.

"La nivel de tara, se observa o intarziere si in ceea ce priveste integrarea tehnologiei digitale in afaceri, chiar daca au fost inregistrate unele progrese. Astfel, a crescut ponderea firmelor din Romania care utilizeaza platformele de socializare (8%). In schimb, doar 7% dintre IMM-uri isi vand produsele folosind platforme online, vanzarile online reprezentand doar 4,3% din cifra de afaceri a acestor companii. In Romania insa doar 7% din volumul vanzarilor totale se fac online, mai putin de jumatate fata de media UE (16%) ", conform analizei PwC.

Totodata, Romania se situeaza pe ultimul loc in UE in ceea ce priveste capitalul uman, dar a inregistrat progrese comparativ cu anul precedent, in special in privinta numarului persoanelor care acceseaza mediul online (56%) si nivelului competentelor digitale si numarului de specialisti in Tehnologia Informatiilor si a Comunicatiilor (1,9%).

"Trebuie totusi spus ca Romania beneficiaza de un numar mare de absolventi in domeniul stiintei, tehnologiei, matematicii si ingineriei, 1,6 % dintre romanii cu varste intre 20 si 29 de ani avand astfel de specializari. Desi acest nivel este in scadere fata de anii trecuti, este apropiat de media UE. Prin urmare, vorbim totusi de un numar destul de mare de specialisti in domeniul stiintei si tehnologiei, care reprezinta un avantaj competitiv al Romaniei in atragerea de investitii in sectorul IT&C", a precizat Andreea Mitirita, director, Consultanta Fiscala, unul dintre autorii studiului.

Tot pe ultimul loc se claseaza Romania si in privinta prestarii de servicii publice in sfera digitala. Totusi, in ultimul an, s-au inregistrat progrese comparativ cu anul anterior in ceea ce priveste furnizarea serviciilor publice digitale, prin cresterea numarului de servicii care pot fi efectuate online si prin pre-completarea automata a formularelor pentru cetateni. In plus, Romania a progresat si in ceea ce priveste promovarea politicilor privind "open data".

Conform unei analize realizate de PwC, in parteneriat cu Centrul de Studii Economice Europene (ZEW) si Universitatea din Mannheim, in privinta nivelului de impozitare a domeniului digital, Romania se situeaza printre tarile cu o rata de impozitare favorabila (locul 8 din 33 de economii analizate la nivel global), dar costul capitalului, pentru acest sector, este relativ ridicat (locul 16 din 33).

In document se face referire la o alta analiza, facuta de Organizatia Natiunilor Unite, ce claseaza Romania pe locul 75 din 193 de economii din intreaga lume privind eficienta e-guvernarii.

PwC vine cu cateva recomandari in vederea maximizarii potentialului Romaniei in sectorul digital, precum: investitii in infrastructura inteligenta care sa permita construirea ecosistemului de servicii digitale; crearea unui forum privind banda larga; incurajarea unei abordari locale; facilitati fiscale sau subventii pentru a incuraja achizitionarea de abonamente in banda larga.

In ceea ce priveste dezvoltarea competentelor digitale ale capitalului uman, PwC recomanda in primul rand introducerea mai multor materii privind tehnologia informatiei in curicula scolara, incurajarea participarii la Open Education Europa, organizarea de campanii de promovare (awareness-raising), ajutor pentru formare si acordarea de subventii, incurajarea companiilor din sectorul privat sa organizeze cursuri de tip training, internship-uri, workshop-uri pentru elevi/studenti (dupa modelul Atelierul Digital - Google).

De asemenea, in vederea imbunatatirii utilizarii internetului se recomanda sa se actualizeze legislatia privind comertul electronic, promovarea serviciilor bancare online, transpunerea initiativelor UE referitoare la securitatea cibernetica, precum si lansarea unui certificat de tip Trustmark.

In ceea ce priveste integrarea tehnologiei digitale se recomanda definirea unei strategii pentru digitalizarea industriei, incurajarea si sustinerea IMM-urilor cu vanzari online si a comertului digital transfrontalier, crearea de centre de testare a tehnologiilor si conectarea caselor de marcat la serverele ANAF.

Nu in ultimul rand, PwC vine cu recomandari si referitor la dezvoltarea serviciilor publice digitale, printre care se numara: cresterea numarului de servicii si solutii e-Gov si promovarea acestora intr-un mod eficient; transpunerea Directivei 2014/55/UE privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice si extinderea progresiva a domeniului de aplicare si in alte sectoare; depunerea online a tuturor declaratiilor, implementarea unor sisteme electronice de control al TVA si introducerea unui document standardizat pentru auditul fiscal - SAFT

#viteza Internet Romania, #sector IT Romania , #stiri PWC Romania