Drumurile Europei, blocate de tractoare ale fermierilor. Pericolul latent care se conturează după ultima săptămână de proteste

Duminica, 04 Februarie 2024, ora 22:59
0 citiri
Drumurile Europei, blocate de tractoare ale fermierilor. Pericolul latent care se conturează după ultima săptămână de proteste
Protestele fermierilor din Belgia Foto: X/PeterSweden

Începutul anului 2024 a marcat o serie de proteste prelungite în mai multe țări europene care par să fi depășit cu mult amploarea mitigurilor din România.

Fermierii din Franța, Belgia, Spania, Portugalia, Italia și Germania și-au exprimat în ultimele săptămâni frustrarea față de concurența neloială din străinătate, în special din cauza importurilor ieftine ucrainiene care subminează agricultura locală, aceștia insistând totodată și că „nu sunt plătiți suficient, sunt sufocați de taxe și reguli ecologice și se confruntă cu o concurență neloială din străinătate", potrivit Reuters. Doar în ultimele câteva zile grupuri de agricultori din Belgia, dar și din celelalte țări marcate de proteste, au încercat să doboare barierele ridicate în fața Parlamentului European - la câteva blocuri distanță de locul unde a avut loc summitul liderilor UE, poliția fiind pusă în situația să tragă cu gaze lacrimogene și să folosească tunuri cu apă pentru a-i împinge înapoi. Deși liderii europeni sunt în proces de negociere cu mai multe sindicate locale și lideri de protest pentru a găsi soluții de rezolvare a nemulțumirilor, analiștii trag un semnal de alarmă legat de faptul că evenimentele au loc în contextul în care partidele europene de extremă dreapta, pentru care fermierii reprezintă un electorat în creștere, sunt văzute câștigând teren în alegerile Parlamentului European din iunie.

La Bruxelles, șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și Prim-ministrul Belgiei, Alexander De Croo - care deține președinția rotativă a UE au avut deja întâlniri și urmează să discute în continuare cu lobby-ul fermierilor europeni COPA-COGECA după summitul liderilor UE. Von der Leyen a declarat că Comisia Europeană va colabora cu Belgia la o propunere pentru reducerea sarcinilor administrative ale fermierilor.

Ți-a plăcut articolul?
Vrem să producem mai multe, însă avem nevoie de susținerea ta. Orice donație contează pentru jurnalismul independent

„Către fermierii care sunt afară. Vă vedem și vă auzim," a declarat pe 1 februarie Roberta Metsola, Președintele Parlamentului European, potrivit Reuters. O statuie din piață a fost avariată, iar personalul de securitate în echipament anti-revoltă a stat de gardă în spatele barierelor unde se întâlneau liderii la sediul Consiliului European.

Care sunt nemulțumirile fermierilor europeni: Pactul Verde European, din nou un punct de conflict

Protestele fermierilor europeni au fost declanșate de o combinație de creșteri ale costurilor, politici ecologice ale UE și impactul importurilor de alimente ieftine. Mitingurile s-au răspândit cu repeziciune în diverse țări, inclusiv Franța, Belgia, Spania, Italia și Germania. Declanșatorul imediat a ținut de acțiunile fermierilor francezi și belgieni, precum blocarea autostrăzilor și a căilor de acces către porturile majore, în special portul de containere din Belgia.

Situația a escaladat cu mobilizarea vehiculelor blindate în Franța pentru a proteja locuri cheie, cum ar fi piața en-gros de alimente din Paris. Înaintea summitului liderilor UE, Comisia Europeană a propus măsuri pentru a limita importurile de produse agricole din Ucraina și a relaxa unele reglementări care țin de Pactul Verde European, pentru a ține în frâu acțiunile din ce în ce mai violente ale fermierilor. Cu toate acestea, protestele au continuat, cu tractoare conduse în centrul orașului Bruxelles, liderii sindicatelor anunțând că nu sunt dispuși să se oprească până nu obțin soluționări la problemele reclamate, arată Reuters.

În ceea ce privește sursele nemulțumirilor, politicile verzi ale UE au fost un punct major de dispută. Fermierii susțin că sunt copleșiți de reglementările ecologice, pe care le consideră ca fiind sufocante pentru operațiunile lor. Arnaud Rousseau, șeful puternicei uniuni FNSEA din Franța, a rezumat acest sentiment: „Așteptările (fermierilor) sunt enorme și dincolo de ceea ce își poate imagina cineva din exterior. Ceea ce se întâmplă în momentul de față decurge din acumularea de reguli pe care la început le accepți... până când devine prea mult."

Fermierii francezi, belgieni și iberici argumentează că în contextul în care guvernele au fost forțate să reducă inflația alimentară, producătorii au ajuns în prezent în incapacitatea de a-și acoperi costurile mari pentru energie, îngrășăminte și transport. Potrivit Reuters, planul guvernului francez de a elimina treptat o deducere fiscală pentru fermieri pe combustibilul diesel, ca parte a unei politici mai largi de tranziție energetică, a fost, de asemenea, un punct de conflict.

O sursă generală de nemulțumire pentru agricultorii europeni sunt și importurile ridicate din Ucraina, pentru care UE a renunțat la cote de impozit și taxe vamale de la invazia Rusiei încoace, iar negocierile reînnoite pentru a încheia un acord comercial între UE și blocul sud-american Mercosur au alimentat nemulțumirea cu privire la concurența neloială în ceea ce privește comerțul cu zahăr, cereale și carne.Importurile pun presiune pe prețurile europene, în același timp neîndeplinind standardele de mediu impuse fermierilor din UE, reclamă aceștia.

Fermierii francezi, care au servit ca punct de plecare și pentru celelalte țări, au probleme atât cu regulile de subvenții ale UE, cum ar fi cerința viitoare de a lăsa 4% din terenurile agricole nelucrate, cât și cu ceea ce ei consideră a fi implementarea excesiv de complicată a politicii UE de către Franța, cu precădere în restaurarea terenurilor arabile ca habitat natural. Astfel, politicile verzi sunt văzute ca fiind în contradicție cu obiectivele europene care țin de independență față de importuri după declanșarea războiului din Ucraina.

Mai mult, discuțiile privind proiectele de irigații și criticile legate de bunăstarea animalelor și folosirea pesticidelor au intensificat nemulțumirile în rândul unei populații de fermieri francezi „de gardă veche”, potrivit agenției de presă.

Ce s-a întâmplat în Franța, punctul de plecare al protestelor

Protestele din Franța au fost marcate de acțiuni drastice, mai ales în zona Parisului, care s-au răspândit rapid în întreaga țară.

Agricultorii francezi au blocat autostrăzile cu tractoare și au incendiat baloți de fân, oprind astfel accesul către locații strategice, inclusiv aeroportul Toulouse.

Pe măsură ce protestele au crescut în intensitate, acțiunile violente au culminat în perioada premergătoare summitului UE de săptămâna aceasta, pentru a capta atenția liderilor europeni. Președintele francez Emmanuel Macron a recunoscut situația, indicând intenția sa de a discuta criza cu șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și alți lideri guvernamentali.

Guvernul francez a luat deja o serie de măsuri, prin retragerea planurilor de reducere treptată a subvențiilor pentru motorina agricolă și anunțarea unui ajutor suplimentar pentru producătorii de vin. „Am cerut (n.r. autorităților UE) lucruri foarte concrete pentru fermierii noștri," a declarat Macron, cerând în special să se asigure că produsele importate respectă standardele europene. Franța dorește „să aibă măsuri clare privind importurile din Ucraina pentru că astăzi avem în volum și calitate lucruri care destabilizează piața europeană, fie că este vorba de carne sau cereale," a completat președintele francez.

Propunerile ulterioare ale Comisiei Europene de a limita importurile agricole din Ucraina și de a exonera fermierii de cerința de a menține o cotă minimă a terenurilor lor nelucrate pentru 2024 au fost văzute ca răspunsuri directe la proteste. Secretarul de Comerț Extern al Braziliei, Tatiana Prazeres, a declarat la rândul său marți că negocierile erau în curs de desfășurare.

Cu toate acestea, în cursul negocierilor cu Bruxelles-ul, Macron a insistat că nu dorește acordul așa cum este redactat în prezent, din cauza lipsei de garanții că produsele importate ar trebui să urmeze reguli similare celor europene. Mai mulți alți membri ai UE susțin acordul, care ar fi cel mai mare acord comercial pentru blocul comunitar în termeni de reducere a tarifelor și parte a strategiei UE de diversificare a comerțului după invazia Rusiei în Ucraina și de a reduce dependența de China.

„Contrar practicii comune franceze, UE nu funcționează de fapt prin decret prezidențial," a declarat săptămâna aceasta un diplomat al UE. Guvernele UE și Parlamentul European trebuie să aprobe orice acord comercial pe care Comisia l-a atins. Macron a punctat de asemenea că dorește mai multă flexibilitate privind o parte dintre regulile agricole comune ale UE, inclusiv ceea ce ține terenurile nelucrate. În acest sens, Comisia Europeană părea pregătită să ofere unele schimbări de politică, propunând extinderea unei excepții la regulile care cer fermierilor să lase o parte din terenul lor nelucrat dacă aplică pentru subvenții UE.

În paralel cu negocierile, străzile au fost acaparate de agricultori în continuare în săptămâna 29 ianuarie – 2 februarie. Guvernul francez a trimis miercuri vehicule blindate pentru a proteja o piață en-gros de alimente din Paris pe măsură ce fermierii blocau autostrăzile în Franța și Belgia și protestele se răspândeau în alte părți ale Europei. Două dintre principalele uniuni agricole din Franța joi au îndemnat protestatarii care au organizat sute de blocade de tractoare în întreaga țară să se întoarcă acasă, după ce guvernul a anunțat măsuri pentru a încerca să calmeze furia într-o mișcare care s-a răspândit în întreaga Europă.

Belgia a urmat exemplul Franței

Protestele fermierilor belgieni, potrivit fluxului constant de informații oferit de Reuters, au început pe 29 ianuarie cu blocarea autostrăzilor și a căilor de acces către un port major de containere, Zeebrugge. Blocajul comercial s-a dovedit în cele din urmă să fi fost semnificativ, deși raportările inițiale de marți sugerau că impactul asupra lanțurilor de aprovizionare nu era încă major. Un fermier belgian, Eddy Dewite, a fost citat de agenția de știri declarând că „Plănuim - ca fermieri - să mergem la Bruxelles și să stabilim baricade pentru că (liderii) se întâlnesc joi."

Un alt fermier belgian, Luca Mouton, în vârstă de 26 de ani, a subliniat nevoia de dialog cu liderii UE: „Timpul s-a scurs. (Liderii UE trebuie) să se gândească la fermieri. Să vorbească cu fermierii, nu despre fermieri, să discute ce este posibil. Suntem deschiși la dialog."

Fermierii au perturbat de asemenea traficul în timpul orei de vârf de dimineață pe 29 și 30 ianuarie, una dintre blocade fiind aproape de granița cu Olanda pe autostrada E19. „Fermierii sunt disperați, cu adevărat disperați. Vrem respect din partea guvernului nostru, a guvernului european. Singurul mod de a arăta acest respect este să faci o politică care este prietenoasă cu fermierii, prietenoasă cu alimentația. Avem nevoie de un preț corect," a declarat Mark Wulfrancke, de la sindicatul fermierilor belgieni Algemeen Boerensyndicaat pentru Reuters.

Prim-ministrul belgian Alexander De Croo a răspuns la proteste setând întâlniri cu asociațiile fermierilor. Acesta a recunoscut provocările cu care se confruntă sectorul agricol, afirmând: „Este important să fie ascultați."

Spania, Portugalia și Italia: ecourile mediteraneene ale protestelor din agricultură

Protestele fermierilor din Italia, Spania și Portugalia au adăugat o dimensiune sud-europeană valului mai larg de nemulțumire din întreg continentul. În Italia, fermierii și-au exprimat solidaritatea cu colegii lor europeni. Fermieri cu sute de tractoare au blocat zile în șir traficul în apropierea punctelor de acces la autostrăzi în afara Milanului, în Toscana și nu numai, raliindu-se la valul de nemulțumiri ale vecinilor francezi și belgieni în ceea ce privește creșterea costurilor de producție, politicile ecologice ale UE și impactul importurilor de alimente ieftine.

Fermierii spanioli și-au declarat de asemenea intenția de a se alătura mișcării de protest în creștere, în ecou cu reclamațiile de concurență neloială și reglementări greoaie care i-au mobilizat pe colegii lor din alte țări. Agricultorii portughezi au fost, în schimb, martorii unui răspuns mai proactiv din partea guvernului: „Pe 1 februarie, începând cu ora 6 dimineața, fermierii vor ieși pe drumurile portugheze cu mașinile lor agricole pentru a lupta pentru dreptul uman la alimentație adecvată, pentru condiții corecte și pentru valorizarea sectorului," a declarat la începutul săptămânii trecute un grup nou-creat, Mișcarea Civică pentru Agricultură. Marți, Confederația Națională a Agriculturii, care reprezintă fermele mici și mijlocii, a declarat că va organiza o serie de proteste, marșuri lente și alte evenimente începând de vineri în orașul Aveiro din nordul țării.

Guvernul interimar portughez a anunțat un pachet de ajutor de urgență în valoare de 500 de milioane de euro pentru fermieri, într-un efort de a preveni tipul de proteste în masă care provoacă perturbări în Franța și în alte părți ale Europei.

Ministrul Agriculturii, Maria do Ceu Antunes, a prezentat pachetul, care a inclus o reducere de 55% la taxa pe combustibilul diesel agricol și 120 de milioane de euro suplimentari pentru a sprijini agricultura organică și agricultura mixtă. De asemenea, au fost alocate 200 de milioane de euro pentru a atenua impactul unei secete de lungă durată asupra veniturilor fermierilor. Măsurile, anunțate după o întâlnire cu reprezentanții celei mai mari confederații agricole a țării (CAP), au fost concepute pentru a aborda unele dintre presiunile financiare imediate cu care se confruntă fermierii portughezi, în speranța de a menține stabilitatea națională. CAP, reprezentând 280.000 de fermieri, a declarat că „pentru a proteja stabilitatea națională, CAP nu va desfășura nicio acțiune de protest în Portugalia până când nu va fi pus în funcție un nou guvern" după alegerile din 10 martie.

În Germania, blocadele în transportul public au fost la cote maxime pe 2 februarie

Stațiile de autobuz și tramvai din toată Germania au fost paralizate vineri, perturbând milioane de navetiști și călători, în timp ce 90.000 de lucrători din transportul public au fost chemați să intre în grevă pentru a solicita îmbunătățirea condițiilor de muncă. Grevă, convocată de sindicatul muncii Verdi în toate landurile federale, cu excepția Bavariei, este cea mai recentă dintr-o serie de acțiuni industriale care a afectat sectorul transporturilor din țară în ultimele săptămâni, relatează Reuters.

„Grevele vor avea loc de la începutul până la sfârșitul operațiunilor - în general de la 3.00 dimineața (0200 GMT) vineri până la 3.00 dimineața (0200 GMT) sâmbătă," a spus Andreas Schackert, șeful federal al grupului de autobuze și căi ferate la Verdi. Există unele excepții, inclusiv Berlin, unde a fost anunțată o grevă mai scurtă de șapte ore în timpul orelor dimineții. Central pentru cererile Verdi sunt îmbunătățirea condițiilor de muncă, a spus acesta într-o declarație, listând reducerea orelor de muncă și creșterea dreptului la concediu ca măsuri solicitate.

Joi, o grevă a personalului de securitate de la 11 aeroporturi germane a afectat 200.000 de călători și a dus la aproximativ 1.100 de anulări sau întârzieri de zboruri, a spus asociația aeroporturilor germane ADV. Perturbările urmau să continue în Hamburg, unde Verdi a chemat personalul de servicii de la sol să intre în grevă de la 3 dimineața (0200 GMT) vineri până la miezul nopții. Sindicalul a spus că solicită salarii mai mari și un plăți unice de 3.000 de euro (3.250 de dolari) pentru a se ajusta la inflație.

În ceea ce privește sectorul agricol, fermierii germani s-au aflat la rândul lor în stradă de la începutul lunii ianuarie, însă Ministrul Finanțelor din Germania, Christian Lindner, a urcat pe scenă luni în fața a mii de fermieri care huiduiau, protestând împotriva creșterilor de taxe și le-a spus că nu există bani pentru subvenții suplimentare. Berlinul a fost aproape paralizat de demonstrație, care a umplut una dintre avenidele sale centrale cu camioane și tractoare pe măsură ce aproximativ 10.000 de fermieri au sosit pentru a încheia o săptămână de proteste care au devenit un punct de aprindere pentru furia anti-guvernamentală.

„Nu vă pot promite mai mult ajutor de stat din bugetul federal," a declarat Lindner mulțimii de pe o scenă plasată în fața Porții Brandenburg. „Dar putem lupta împreună pentru ca voi să vă bucurați de mai multă libertate și respect pentru munca voastră." Protestele au pus presiune pe coaliția cancelarului Olaf Scholz în timp ce încearcă să repare o problemă bugetară și să conțină grupurile de dreapta.

Protestele au izbucnit după ce guvernul a hotărât să elimine treptat o deducere fiscală pentru dieselul agricol în timp ce încerca să echilibreze bugetul pentru 2024 după o decizie a curții constituționale din noiembrie care a obligat executivul să-și revizuiască planurile de cheltuieli.

Confruntându-se cu o reacție adversă, guvernul a spus deja că va menține o deducere fiscală pentru noile vehicule agricole și va răspândi eliminarea subvenției pentru dieselul agricol pe parcursul mai multor ani. Cu toate acestea fermierii, cu sprijinul vocal al conservatorilor de opoziție și al extremei drepte, au plusat că măsurile propuse nu sunt suficiente, moment în care protestele au început să se răspândească și în alte sectoare ale economiei germane.

...citeste mai departe despre "Drumurile Europei, blocate de tractoare ale fermierilor. Pericolul latent care se conturează după ultima săptămână de proteste" pe Ziare.com

#proteste fermieri, #proteste fermieri Paris Macron, #proteste Franta, #proteste agricultori Franta, #proteste agricultori, #proteste Europa, #alegeri europarlamentare, #summit UE , #Stiri Macroeconomie