România a înregistrat cea mai accentuată scădere din Uniunea Europeană (UE) în ceea ce privește numărul de mașini electrice înmatriculate în anul 2024.
Se pare că reducere ecotichetelor acordate de stat prin programul Rabla Plus a avut un impact important asupra deciziilor cumpărătorilor și a făcut autoritățile să analizeze posibile modificări ale valorii acestora în anul 2025, potrivit Capital.ro.
Țara noastră se confruntă cu niște provocări majore în tranziția către mobilitatea electrică, înregistrând cea mai mare scădere a numărului de mașini electrice înmatriculate în UE. De asemenea, reducerea sprijinului financiar prin programul Rabla Plus din 2024 a influențat destul de mult deciziile consumatorilor, ceea ce a făcut autoritățile să analizeze potențiale modificări în anul în curs.
Astfel, Mircea Fechet, ministrul Mediului a afirmat că valoarea eco-tichetului pentru autoturismele electrice și plug-in hybrid ar putea să sufere modificări, în funcție de bugetul disponibil.
În anul 2023 statul oferea un bonus de circa 10.000 de euro pentru a cumpăra o mașină electrică, iar în anul 2024 sprijinul s-a redus la 5.000 de euro.
Noile măsuri au început să fie dezbătute deja de autorități, iar ministrul Mediului a declarat că „anul acesta, în funcție de buget, atunci când vom creiona noile programe, putem să discutăm și de cuantumul eco-tichetului pentru autoturisme electrice și plug-in hybrid.
S-ar putea mări, cum la fel s-ar putea diminua. Încă nu am luat această decizie”.
Potrivit datelor Asociației Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA), această incertitudine a dus deja la preocupări în rândul producătorilor auto și al cumpărătorilor, mai ales în România, unde s-a înregistrat o scădere de peste 30% a înmatriculărilor de mașini electrice.
Solicitarea APIA
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a reluat solicitarea ca valoarea ecotichetului să se majoreze în 2025.
„APIA a propus și va propune din nou Ministerului Mediului o revenire la o valoare normală a eco-tichetului, mai exact 8.500 de euro pentru anul 2025 pentru mașinile electrice, cu o descreștere până la 0 la nivelul anului 2030.
Marea Britanie a adoptat la nivelul Parlamentului decizia ca până în 2030 să se vândă doar mașini electrice”, a declarat Dan Vardie, președintele APIA.
Această măsură ar trebui să contribuie la stimularea pieței auto din țară și să ofere perspectivă mai clară pentru tranziția către mobilitatea verde.
Cele mai vândute modele
Dacă înmatriculările pentru mașinile electrice a scăzut, nu s-a întâmplat asta și cu segmentul hibrid, care a arătat creșteri importante.
Se pare că modelele full hybrid și plug-in hybrid au atras tot mai mulți cumpărători în anul 2024, iar unele categorii au înregistrat chiar o dublare a vânzărilor față de anul anterior.
Cele mai căutate mărci pe piața auto din România au rămas: Dacia, Toyota, Skoda și Hyundai.
În anul 2024 au fost în total aproximativ 150.000 de mașini noi înmatriculate, iar cumpărătorii au manifestat un interes sporit pentru autoturismele eficiente din punct de vedere al consumului și al emisiilor.
...citeste mai departe despre "Proprietarii de autoturisme vechi primesc bani de la stat. Cât ar putea încasa în 2025" pe Ziare.com