Publicitate online: cat de greu e sa faci o campanie pe 1.000 de site-uri

Sambata, 23 Octombrie 2010, ora 20:21
2118 citiri
Publicitate online: cat de greu e sa faci o campanie pe 1.000 de site-uri

Internetul a permis fragmentarea pietei informatiilor, a influentei liderilor de opinie. Azi, avem bloggeri care au audiente mai mari decat editiile online ale unor ziare nationale si zeci de televiziuni care se bat pe cote de piata mult mai mici decat in urma cu 15 ani.

Pe Internet, fragmentarea poate parea socanta doar pentru ca s-a intamplat rapid. Dar situatia nu este cu mult diferita fata de ce s-a intamplat in print si in televiziune in ultimii ani.

De exemplu, in 2008, pe piata cotidienelor din Romania se bateau nu mai putin de 16 publicatii: 11 cotidiene nationale, trei tabloide si doua cotidiene de sport. La fel si in televiziune: de la 3 posturi TV imediat dupa Revolutie, in prezent, fiecare roman abonat la un operator de cablu sau televizior are la dispozitie intre 40 si 67 de posturi din care sa aleaga.

"Trebuie sa acceptam faptul ca nu mai exista 'masa' in 'mass-media'
", declara in 2004, Jim Stengel, directorul de marketing al Procter&Gamble, compania cu cele mai mari bugete de promovare la nivel global.

In cazul presei scrise, fragmentarea a insemnat un adevarat calvar pentru agentiile de publicitate: fiecare ziar avea propriile dimensiuni, fiecare spatiu publicitar - la fel.

Pentru a rula o campanie publicitara in toata presa nationala, agentiile erau nevoite sa creeze 10 variante ale aceleiasi reclame.

Internetul are audiente mult mai fragmentate. Pe trafic.ro sunt inregistrate peste 400 de site-uri romanesti cu trafic de peste 100.000 de vizitatori unici lunar.

Insa, cu toate acestea, o campanie de publicitate online, chiar pe sute de site-uri este mult mai usor de administrat pe Internet decat in mass-media traditionale.

Principiul democratiei, si implicit fragmentarea pe care o aduce a fost acceptat inca de la inceput in publicitatea online. Site-urile pot arata diferit, insa ar fi fost absurd ca jucatorii din piata online sa spere la venituri din publicitate daca cel care trebuia sa-si faca reclama ar fi fost nevoit sa creeze sute de bannere, pe diferite dimensiuni.

Un rol important in standardizarea publicitatii online l-a avut Internet Advertising Bureau
- o organizate care aduna cei mai mari publisheri si advertiseri - care a creat recomandari de dimensiuni pentru bannere, acceptate voluntar la nivelul intregii piete.

Prin urmare, daca vreti sa derulati o campanie ampla de publicitate online, e suficient sa aveti 3 tipuri de creatii (cele mai populare) pentru a putea intra pe orice site: leaderboard- 728x90 de pixeli, box- 300x250 pixeli si wideskyscraper -160x600 pixeli.

In plus, nu trebuie sa luati legatura cu administratorul fiecarui site in parte: un soft livreaza reclamele pe site-uri si inregistreaza statistici in timp real privind numarul de afisari, numarul de clickuri - totale si defalcate pe fiecare site.

La fel se intampla si cand creati o campanie: nu stati dupa nimeni sa aprobe campania, nu asteptati raspunsuri de la publisheri- e suficient sa dati cateva clickuri intr-o interfata online si bannerele dvs incep sa apara.

Pe Bursa de Reclama,
o platforma de publicitate online in care s-au inscris circa 600 de site-uri care primesc publicitate, oricine poate crea si implementa o campanie publicitara online. Cele mai populare formate de bannere sunt, in ordine: leaderboard - 728x90, box- 300x250 si wide skyscraper - 160x600.

#publicitate online, #campanie, #site-uri, #internet , #stiri Procter Gamble