Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ce face ca o echipa sa fie performanta?

Ce face ca o echipa sa fie performanta?
Din ce in ce mai multe companii au ajuns la concluzia ca succesul lor depinde acum de valorificarea energiei si ideilor oamenilor din intreaga organizatie. Si din ce in ce mai multe companii se pregatesc in acest sens - in prezent, ele recunosc faptul ca principala unitate de performanta prin care pot sa atinga succesul este echipa. Insa aici vine intrebarea: cat de bine stau, de fapt, firmele la acest capitol?



Potrivit lui Tony Higgins, de la firma britanica de consultanta
Accordia Consulting, companiile care au inregistrat cel mai semnificativ
progres in ceea ce priveste productivitatea si alte beneficii sunt cele care
s-au concentrat pe structuri de tip echipa - GE, Ford si Procter&Gamble.
Insa multe studii arata ca, la nivel de echipa de lucru, grupurile care nu
interactioneaza continua sa le depaseasca pe cele care interactioneaza.



Cu alte cuvinte, tot nu reusim, inca, sa valorificam competentele individuale,
si cu atat mai mult sa culegem roadele potentialului bogat al echipei si sa le
folosim pentru a invata, a inova si a creste.



Cum putem face munca de echipa mai eficienta pentru mai
mult timp si cum putem face ca aceasta sa indeplineasca tot mai des scopurile
pe care echipele si le propun?



1. Descatusarea performantei
echipelor



Munca in echipa
ramane un lucru invaluit in mister



Atunci cand un grup se strange pentru a lupta impotriva
sortilor potrivnice si pentru a infaptui ceva extrordinar, momentele de "magie
de echipa" apar foarte rar. De cele mai multe ori, cea care isi face aparitia
este "tragedia de echipa", iar un grup care, la prima vedere, pare in avantaj,
ajunge sa rateze valorificare potentialului pe care il are. In ambele cazuri,
exista o tendinta foarte puternica de a asocia acest esec cu o forta misterioasa
numita "conducere". Totusi, acest tip 'medieval' de gandire nu-si are locul
intr-o companie a secolului 21.




Ce determina performanta unei echipe?



Lucrurile care se stiu in prezent despre performanta
echipelor nu sunt cunoscute de prea multa lume. Au fost construite modele care
prezic, cu un grad mare de acuratete, cum se va comporta o echipa, aceasta
predictie bazandu-se pe cat de bin este respectat un anume set de conditii.



Implicatiile acestei cercetari sunt profunde:



a. Conducerea poate avea o
contributie pozitiva foarte mare in ceea ce priveste stabilirea acestor
conditii si instruirea echipei, odata ce conditiile au fost stabilite;



b. Totusi, conducerea nu poate
compensa sau aduce un aport semnificativ acolo unde liderii nu au reusit sa
stabileasca bine conditiile;



c. Intr-un context in care se
acorda sprijin sustinut, unele dintre aceste conditii se stabilesc de la sine;



d. Intr-un context lipsit de
sprijin, poate fi foarte dificil ca aceste conditii sa fie stabilite.



Asadar, prima obligatie a liderilor este sa creeze si sa
mentina aceste conditii. Odata ce aceste lucruri au fost facute, ei trebuie sa
faca in asa fel incat echipa sa foloseasca situatia favorabila in care se afla
spre propriul avantaj.



Calitatea echipei este, de
asemenea, extrem de importanta
 



Conditiile
favorabile ajuta echipele sa-si fructifice potentialul pe care il poseda, insa
nicio echipa nu poate reusi daca este incapabila sa obtina sau sa isi dezvolte
toate acele abilitati de care ste nevoie pentru a atinge un ideal de
performanta. Totodata, o concentrare mai mare de talente va aduce cu sine mai
multe idei, mai multa energie, mai multa creativitate si, in cele din urma,
performante mai bune.



2. Crearea conditiilor pentru
performanta unei echipe



Mai
multe cercetari au aratat faptul ca pentru 70-80% din variatiile de preformanta
ale grupurilor care au de facut "munca de echipa" sunt responsabile cateva
conditii foarte importante. Prin "munca de echipa" intelegem mai multe grupuri
care trebuie sa lucreze impreuna, interdependent, pentru a obtine un rezultat
colectiv.



Aceste
conditii sunt:



1.Directionare riguroasa



Performanta unei echipe depinde foarte mult de cat de bine intervin cei cu
functii legitime de conducere pentru a imprima echipei o directie clara si riguroasa.
Tintele de performanta trebuie sa motiveze, dar sa nu fie coplesitoare. 



Totodata,
liderii ar trebui sa evite sa fie extrem de exacti si sa lase echipa sa-si dea
seama singura de tinta pe care o au si de directia pe care trebuie sa o urmeze. 



Liderii
buni se folosesc de povestiri si de analogii pentru ca echipele sa inteleaga
mai bine ce vor sa spuna. De asemenea, pe tot parcursul activitatii lor, dau
actiunilor si indicatiilor lor un aer de importanta si de urgenta.



2. Un design eficient al echipei si al
activitatilor



Munca
ar trebui sa fie impartita in activitati (task-uri) complete, care sa fie usor
de inteles de si de indeplinit de catre echipe mici. In cadrul programelor
largi, cu interdependente complexe, este nevoie de moduri eficiente de
stabilizare a colaborarii intre echipe.



Membrii echipelor ar trebui alesi in asa fel incat sa se completeze unii pe
altii in ceea ce priveste talentele profesionale, cat si aptitudinile de
relationare. Membrii trebuie sa stie exact care le sunt atributiile si cat se
intind acestea, pentru ca echipa sa aiba stabilitate in timp.



Trebuie stabilit un set esential de norme de conduita si trebuie sa se asigure
faptul ca directia echipei si modul acesteia de lucru al raman aceleasi,
indiferent de schimbarile de mediu.



3. Sisteme de sprijin



Echipelor
trebuie sa li se dea informatiile de care au nevoie pentru a-si indeplini
sarcinile si a-si administra munca, sau cel putin sa li se permita sa le
acceseze sau sa si le creeze. 



Instruirea
de grup, training-ul, cunostintele si retelele de consultanta ajuta echipele sa
acumuleze informatii si aptitudini.



De asemenea, echipelor ar trebui sa li se recunoasca performantele si sa fie
rasplatite pentru acestea. Exista mai multe moduri prin care se poate face
acest lucru, insa ce trebuie retinut este ca echipele vor trebui sa primeasca
recompense din ce in ce mai mari, pentru a fi mentinuta excelenta.



4. Consiliere facuta de experti



Echipele
au cel mai mult de castigat de pe urma consilierii (coaching) in legatura cu
probleme la ordinea zilei. 



La
constituirea echipelor sau imediat dupa, consilierea trebuie sa ajute echipele
sa isi dea seama de scopul lor si sa le creasca sentimentul de raspundere
reciproca. 



Dupa
ceva timp de la inceperea activitatii, echipele trebuie sa beneficieze de interventii
care sa le asigure ca abordarea lor este potrivita si care sa le ajute sa evite
automatismele.



Dupa parcurgerea unui ciclu de performanta, echipele beneficiaza de interventii
din partea consilierilor, care ii ajuta sa invete din experienta lor.



Concluzii 



Cand
mediul in care lucreaza echipele este nefavorabil, pot aparea (si vor aparea,
cu siguranta), "tragedii de echipa". Cand, insa, echipele se bucura de
circumstante favorabile, pot cu adevarat sa lucreze excelent.



Echipele, impreuna cu organizatiile in cadrul carora isi desfasoara
activitatea, formeaza sisteme sociale complexe, care modeleaza comportamentele
si performata in moduri care nu sunt foarte vizibile observatorului obisnuit.
Cunoasterea sistemelor este un prim pas esential spre eficientizarea muncii in
echipa, in cea mai mare parte a timpului, si spre indeplinirea telurilor celor
care fac parte din aceste echipe.



Cu
toate acestea, implementarea conditiilor despre care am vorbit mai devreme
poate fi foarte anevoioasa. Si, odata ce in echipe s-a instaurat o anumita
rutina comportamentala, poate fi destul de greu sa fie aduse din nou pe
directia cea buna, iar liderii care incearca sa faca acest lucru se pot lovi de
o opozitie puternica. 



Secretul este sa construiesti bine echipele din prima.
Chiar si atunci cand se face acest lucru, liderii tot nu pot avea garantia ca
echipele lor vor deveni excelente, insa sansele ca acest lucru sa se intample
cresc considerabil.



Cu cat liderii pot sa intervina in mai multe moduri pentru a crea conditiile
necesare, cu atat cresc sansele de succes. Acesta este unul dintre motivele
pentru care liderii nu se opresc niciodata din a-si dezvolta si a-si rafina
"repertoriul" de strategii de interventie.






Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5121 ori