Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

18 milioane de reclame au atacat Romania zi de zi, in ultimii sapte ani

18 milioane de reclame au atacat Romania zi de zi, in ultimii sapte ani
In ultimii sapte ani, televiziunile, posturile de radio si presa scrisa au difuzat 18.038.139 de reclame, conform monitorizarilor companiei Alfa Cont. Zilnic, romanii au fost bombardati cu 7.060 de insertii publicitare.

Posturile tv au aruncat asupra telespectatorilor
nu mai putin de 10.171.141 de spoturi, in timp ce radiourile au lovit timpanele
ascultatorilor cu 3.207.405 de clipuri. Ziarele si revistele „au impachetat"
4.659.593 de machete publicitare. Toate aceste cifre arata ca romanii au fost
supusi la o veritabila furtuna publicitara.



 



Bugetele care au intrat in ultimii sapte
ani in televiziune, presa si radio depasesc doua miliarde de euro. Cei mai mari
investitori in publicitatea tv au fost companiile multinationale din categoria
bunurilor de larg consum. Procter&Gamble si Unilever au comandat pe
televiziuni 517.076 de reclame, respectiv 398.590.



 



Televiziunile, radiourile si presa scrisa
au difuzat zilnic o medie de 7.060 de reclame, declansand un bombardament
publicitar fara precedent



 



Romanii traiesc sub cea mai puternica
„furtuna" a publicitatii de dupa 1989. Posturile de televiziune au difuzat
10,1 milioane de spoturi in perioada 2000 – 2007.



 



Suntem prizonierii publicitatii, chiar daca
ne place sau o detestam. Efectele acestei furtuni, care nu se opreste niciodata,
sunt „devastatoare". Intram in supermarket si alegem din raft, ca
hipnotizati, iaurtul a carui reclama pe televizor o „sarim" cu
telecomanda. Fugim de reclame, dar cadem in „plasa" lor cand ajungem sa
decidem ce brand trebuie sa cumparam.



 



Furtuna publicitatii s-a intetit, in primul
rand, datorita cresterii economice si a nivelului de trai. Apoi, dezvoltarea
exploziva a mass-media din Romania a prins in vartej si bugetele de
publicitate. Monitorizarile companiei Alfa Cont arata clar cum numarul de
spoturi difuzate de televiziuni s-a majorat de la an la an, ajungand la 2,57
milioane in 2007. O crestere cu 562% fata de anul 2000. Asta inseamna ca, anul
trecut, romanii au fost bombardati zilnic, in medie, de 7.044 de reclame tv.



 



Daca ar fi fost doar atat... Dar in 2007,
piata radio a lansat in eter 490.852 de clipuri. Daca in 2000, au „lovit
timpanele" romanilor 660 de spoturi pe zi, anul trecut bombardamentul
audio a fost in medie de 1.344 de spoturi. Fara scapare! Totusi, presiunea
publicitatii radio a fost ceva mai slaba in 2007. Anul de varf s-a inregistrat in
2006, cand media zilnica de difuzare a fost de 1.540.



 



Ziarele si revistele au „impachetat"
4,65 milioane de machete publicitare in cei sapte ani. In 2007, numarul de
reclame a fost de 766.454, cu 3% mai mic decat in 2005, cel mai bogat an pentru
presa scrisa. Totusi, anul trecut, media zilnica de reclame de presa a fost de
2.099. Coplesitor!



 



P&G, cel mai mare investitor pe tv



 



Cine sunt „balaurii" care cresc in
fiecare an furtuna publicitatii? Pe televiziune, Procter&Gamble si Unilever
sunt multinationalele care au consumat cele mai mari volume de publicitate. In sapte
ani, Procter&Gamble a inregistrat, conform Alfa Cont, 517.076 reclame
pentru marcile de produse din portofoliul sau. Cu alte cuvinte, in fiecare zi,
pe micile ecrane au aparut in medie 202 reclame pentru brandurile acestei
companii. Unilever ne-a bombardat zilnic cu 155 de spoturi, in timp ce
Coca-Cola, cu 130.



 



In topul celor mai mari investitori in
reclama pe televiziune se afla numai multinationale din categoria produse de
larg consum (Fast Moving Consumer Goods - FMCG), cu o singura exceptie:
European Drinks & Foods. Compania fratilor Micula a difuzat, in ultimii sapte
ani, nu mai putin de 226.509 reclame tv, mai ales pe televiziunile apartinand
acelorasi oameni de afaceri (National TV, N24 si Favorit TV).



 



In publicitatea radio se remarca operatorii
de telefonie mobila, Orange si Vodafone (Connex). Dar sunt depasiti de reteaua
de hipermarketuri Carrefour, care a comandat in ultimii sapte ani 72.227 de
clipuri (o medie zilnica de 28 de spoturi). In topul celor mai activi clienti
se mai afla Coca-Cola (16 spoturi pe zi), Romaqua Group (13) si McDonald’s
(12). Dar topul clientilor publicitari pentru piata de radio este dominat de
grupurile de presa care si-au promovat produsele (mai cu seama, ziare si
reviste): Ringier, Media Pro, Intact, Prima TV si Sanoma-Hearst.



 



Bancile vizeaza ziarele si revistele



 



Pentru presa scrisa, cei mai de nadejde
clienti comerciali au fost operatorii de telefonie mobila Orange si Vodafone si
bancile: BCR, BRD si Banca Transilvania.



 



Bugetele de publicitate care au intrat in
ultimii sapte ani in televiziune, presa si radio depasesc doua miliarde de
euro. Dar aceasta suma nu are o semnificatie deosebita pentru bietii romani
consumatori. Ceea ce conteaza pentru ei este ca „au inghitit" peste 18
milioane de reclame pe tv, presa si radio. Si furtuna nu se va opri aici.



 



3.980



 



- reprezinta numarul mediu de reclame tv
difuzate zilnic, in ultimii sapte ani, in Romania



 



Unele programe de televiziune sunt saturate
de spoturi publicitare, incat produc un sentiment de respingere din partea
telespectatorului



Unele programe de televiziune sunt saturate
de spoturi publicitare, ...



Reclamele s-au inmultit ca mustele in
ultimii patru ani



 



In ultimii sapte ani, piata tv monitorizata
de Alfa Cont a difuzat 10.171.141 de reclame.



 



In anul 2000, cand erau monitorizate sase
statii tv, numarul de reclame a fost de 388.303.



 



In anul 2007, cele 15 televiziuni
monitorizate de Alfa Cont „au bombardat" telespectatorii cu 2.571.064 de
reclame. Cresterea fata de anul 2000 este de 562%. Cele mai mari cresteri s-au inregistrat
in ultimii patru ani.



 



Televiziunile care au difuzat cele mai
multe reclame in ultimii sapte ani au fost: Prima TV (1,12 milioane de
spoturi), Antena 1 (1,08 milioane) si Pro TV (1,06 milioane).



 



Clasamentul televiziunilor care au difuzat
cele mai multe reclame este influentat de regimul vanzarilor de publicitate, de
istoria statiei (anul infiintarii si tranzactiile prin care a trecut) si de
restrictiile legislative privind difuzarea spoturilor. Incepand cu anul 2000, a
castigat teren sistemul de vanzare a publicitatii tv pe punctul de audienta
(Cost per Point). Avand audiente mai mici decat Pro TV si Antena 1, Prima TV a
fost nevoita sa difuzeze de mai multe ori spoturi pentru o campanie, de
exemplu, pentru a livra numarul de puncte de audienta convenit cu clientii
publicitari.



 



MTV este plin de spoturi



 



Astfel se explica si pozitia MTV Romania, in
fruntea clasamentului. Fiind o statie de nisa, cu audiente mici, a difuzat
spoturi cu o frecventa mai mare decat statiile cu audiente superioare. MTV Romania
a fost cuprinsa in monitorizari in anul 2001. TVR 1 si TVR, canalele publice,
au prin legea audiovizualului opt minute de publicitate pe ora fata de
televiziunile comerciale.



 



Principalul canal public a difuzat, in
ultimii sapte ani, 640.351 de spoturi, in timp ce TVR 2, 493.047. Va mai amintiti
de Tele 7abc? A fost „stramosul" televiziunilor moderne din prezent.
„Decesul" acestui post a fost consemnat in anul 2003. Pana atunci, Tele
7abc a difuzat 179.373 reclame.



 



Cel mai mare generator de reclame, in
ultimii sapte ani, a fost compania multinationala Procter&Gamble, cu
517.076 de reclame tv comandate pentru marcile sale. Procter este urmat in
acest clasament de rivalul Unilever (398.590 reclame), Coca-Cola (333.399) si
L’Oreal Romania (315.492).



 



In top 10 al companiilor cu cele mai mari
volume de publicitate tv se afla o singura firma romaneasca, European
Drinks&Foods, cu 226.509 spoturi, restul locurilor fiind ocupate de multinationale.



 



2006, cel mai bogat an in reclame radio



 



In perioada 2000 – 2007, posturile de radio
monitorizate de Alfa Cont au difuzat 3.207.405 de clipuri publicitare.



 



In anul 2000 erau monitorizate 6 statii de
radio. Anul trecut, numarul acestora a ajuns la 10.



 



Piata radio nu a fost atat de dinamica in
investitii ca cea de televiziune. Marile retele au cautat sa-si extinda
acoperirea in teritoriu, prin achizitiile de licente locale.



 



In 2000, piata radio a livrat 241.119 de
spoturi. Dupa sapte ani, volumul de publicitate radio a ajuns la 490.852 de
clipuri. Cresterea este de 100%. Volumul de publicitate radio din 2007 este cu
14% mai mic decat in 2006. In acest an s-a inregistrat cel mai mare numar de
reclame difuzate, 564.095, din toata perioada analizata. In decursul celor sapte
ani, cresterile au fost uniforme, piata nu a inregistrat salturi spectaculoase.



 



Radiourile care au difuzat cele mai multe
clipuri au fost: Kiss FM (fostul Radio Contact) – 711.174, Radio 21 (609.844) si
Pro FM (471.013).



 



Piata radio se imparte in statii „batrane si
tinere". Din prima categorie fac parte Pro FM, Radio Total, Kiss FM
(construit pe temelia lasata de Radio Contact), Radio 21, Europa FM si Magic FM
(fostul Radio Star si Uniplus).



 



Statiile tinere, care aspira la volumele de
publicitate si cotele de piata ale celor consacrati sunt Guerrilla, Info Pro si
National FM.



 



Kiss FM-Radio 21, eternul duel



 



Desi a intrat in monitorizarile Alfa Cont
abia in 2005, Guerrilla a reusit sa difuzeze de atunci 123.283 de clipuri, plasandu-se
in top 10 statiile cu cele mai mari volume.



 



Duelul Kiss FM – Radio 21 continua si in
aceste monitorizari, nu numai in sondajele de audienta. BBC



 



Romania, statie monitorizata de Alfa Cont intre
anii 2001 – 2003, a difuzat 8.594 de clipuri.



Radio Romantic este o statie care nu este
„tulburata" de publicitate. Nu ar fi deloc „romantic" sa auzi pe
aceasta frecventa spoturi pentru automobile sau supermarketuri. Alfa Cont arata
ca au fost difuzate doar 522 de clipuri.



 



Cei mai mari investitori in reclama radio
au fost trusturile de media Ringier, Media Pro si televiziunea Prima TV.
Reclamele acestora au fost in regim de barter, de aceea volumele lor pot fi
trecute cu vederea, pentru ca nu au fost bani intrati in piata radio. Clientii
comerciali cei mai mari au fost hipermarketul Carrefour, Vodafone (Connex),
Orange si Coca-Cola.



 



Trusturile de media se promoveaza pe hartie



 



Presa romaneasca a atras in ultimii sapte
ani un numar de 4.659.593 de machete publicitare. In 2000, Alfa Cont monitoriza
57 de publicatii centrale si din provincie. Anul trecut, numarul acestora a
ajuns la 207. In urma cu sapte ani, in paginile publicatiilor (ziare si
reviste) au aparut 259.167 de machete publicitare. Anul trecut, volumul a fost
de 766.454 de machete. Cresterea a fost de 195%. Cel mai mare numar de reclame
aparute in presa s-a inregistrat in anul 2005: 792.201.



 



Petrom, un client generos



 



Conform monitorizarilor, presa a inregistrat
in ultimii doi ani un recul in ceea ce priveste numarul de reclame atrase.
Astfel, fata de anul de varf 2005, numarul de machete a scazut cu 25.747 in
2007. In fruntea clasamentului ziarelor care au atras cel mai mare numar de
machete, in ultimii sapte ani, se afla „Romania libera" (91.431),
„Jurnalul National" (52.979) si „Libertatea" (45.290).



 



De remarcat pozitia de lider detasat al
ziarului „Romania libera" care a mostenit peste ani traditia de ziar cu o
puternica „sectiune publicitara". Cei mai mari consumatori de spatii
publicitare in presa scrisa (ziare si reviste) au fost Atlassib Holding (25.116
de machete), Banca Comerciala Romana (21.237), Orange (20.567), Vodafone
(fostul Connex, cu 19.208 machete), Petrom (16.347) si Banca Transilvania
(15.498).



 



Au acoperit cu publicitate paginile presei si
trusturile de media, promovandu-si diferite produse. Astfel, Media Pro, Prima
TV, Televiziunea Romana, Ringier si Intact sunt cei mai activi clienti media
care au aparut in machetele publicitare.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 6450 ori