Romania are un potential ridicat de dezvoltare pentru grupurile media

Joi, 12 Iunie 2008, ora 10:03
1363 citiri
Romania are un potential ridicat de dezvoltare pentru grupurile media

Romania ofera grupurilor media oportunitati semnificative de dezvoltare, desi, din multe puncte de vedere, piata media romaneasca ramane una subexploatata, arata un raport publicat miercuri de agentia de evaluare financiara Fitch Ratings.In ciuda prezentei coplesitoare a publicitatii televizate si a cresterii economice consistente, publicitatea se situeaza in Romania sub nivelul mediu din Europa Centrala si de Est, si a inceput recent sa inregistreze o crestere semnificativa.


Cheltuielile publicitare pe cap de locuitor raman pe locul doi in clasamentul celor mai reduse din regiune. In contextul unei cresteri economice puternice, estimata pentru urmatorii ani, exista speranta ca aceasta dezvoltare sa se reflecte si asupra domeniului publicitatii.


Evolutia sectorului publicitar este estimata sa se intensifice la o rata anuala de crestere de peste 24% si sa atinga un nivel de 800 milioane dolari in 2009. Acest fapt nu este surprinzator, in contextul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana (UE) si a perspectivelor puternice de crestere.


Mai mult, peisajul media contine deja un numar ridicat de companii media, a caror independenta este garantata prin lege. Prin urmare, data fiind evolutia cresterii din ultimii ani, este probabil ca aceste companii sa beneficieze de pozitia stabilita in piata. Estimarile arata ca peste 70% din cresterea in sectorul publicitatii  va fi reprezentata de publicitatea televizata.


Ca si in Rusia, aceasta situatie se datoreaza accesibilitatii si distributiei facile a programelor de televiziune, dar si slabiciunii altor tipuri de media. De exemplu, media pe suport tiparit sufera de o slaba distributie si exista putine posturi de radio cu acoperire la nivel national. Din acest motiv, televiziunea este estimata sa isi consolideze pozitia ca principal mijloc de distributie a publicitatii, majorandu-si cota la 67% din total, in 2009.


Desi scena politica a Romaniei a fost agitata in ultimele 12 luni, Fitch considera ca stabilitatea politica nu va fi afectata.



Reglementarea industriei media prezinta anumite limitari


Raportul Fitch arata ca legislatia media din Romania prezinta unele particularitati. De exemplu, canalele de televiziune si radio sunt limitate la o cota de audienta de 30%, si exista o limitare a procentului din profit ce poate fi alocat publicitatii de catre companiile locale.


Exista, totusi, semne ca reglementarile se schimba usor in favoarea televiziunilor. Un exemplu in acest sens este decizia de a permite mai multe pauze publicitare in timpul filmelor sau programelor de stiri.


Televiziunilor de stat le este permis sa difuzeze publicitate, insa durata acestor programe este limitata cu o treime fata de cea a posturilor private.


Tehnologia de distributie este bazata in principal pe cablu, 68% dintre abonati primind semnal in acest fel, in 2006. In sectorul televiziunii prin cablu ar putea avea loc un proces de consolidare. UPC, de exemplu, a cautat sa preia un numar de operatori mai mici, dupa ce a inregistrat o scadere a numarului de clienti cu 100.000.


Televiziunea prin satelit era utilizata, in 2006, in proportie de 4%, desi este estimata sa creasca de la acest nivel.


Cel mai vizionat canal din Romania, in perioada Ianuarie-Septembrie 2007, a fost Pro TV, detinut de grupul Central European Media Enterprises (CME), cu o cota de audienta de 14%. Fitch arata ca datele apartin CME.


Pe locul doi se situeaza postul public de televiziune TVR1, cu o cota de audienta de 12%, la egalitate cu postul privat Antena 1.


Preferintele romanilor se indreapta catre fotbal, din punct de vedere al audientei, cu sapte din opt programe fiind meciuri de fotbal, in 2005. TVR1 are cel mai mult de castigat din aceasta situatie, pentru ca are dreptul de a difuza cele mai importante meciuri de fotbal.