Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

ANPC porneste controalele. Vrea sa afle daca scumpirile de la raft sunt motivate

ANPC porneste controalele. Vrea sa afle daca scumpirile de la raft sunt motivate


Inspectorii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) vor analiza, in perioada urmatoare, promotiile comerciantilor pentru a vedea daca scumpirile de la raft sunt sau nu motivate, a declarat, miercuri, presedintele institutiei, Bogdan Marcel Pandelica.

"In privinta preturilor, asteptam pozitia Consiliului Concurentei in raportul pe care il vor intocmi. ANPC poate avea o pozitie pe culoarul sau de atributii si competente daca a existat sau exista o scumpire fara motivatie pe promotiile facute in perioada urmatoare. Aici poate sa fie o practica inselatoare la adresa consumatorilor pentru ca, practic, il directioneaza si influenteaza intentia de cumparare. Vom urmari, asadar, in perioada urmatoare toate aceste promotii. Amenzile in aceste cazuri pot ajunge pana la 100.000 de lei", a spus Pandelica.

In ceea ce priveste subiectul dublului standard la alimente, oficialul ANPC a precizat ca, in decembrie, va avea loc o discutie la nivel inalt cu oficiali ai Uniunii Europene.

"Problema dublului standard la alimente este un subiect care va fi luat in discutie la high level, la nivelul Uniunii Europene, in data de 6 decembrie. Acolo vor fi participanti si din Romania la fiecare nivel inalt al autoritatilor si vom vedea care sunt pasii in perioada urmatoare pe care legislatia europeana ii va face. Au fost o serie de intalniri pe acest subiect, s-au extras cateva concluzii, iar una dintre acestea este armonizarea tipului de evaluare si control la nivelul laboratoarelor pentru a avea aceeasi metoda de evaluare a probelor. Un alt pas este posibila modificare a legislatiei privind produsele si producatorii care vin cu astfel de produse in tarile din Uniunea Europeana, dar si in cele din centrul si estul Uniunii Europene. Ar exista o modalitate prin care sa nu mai existe aceasta posibilitate de modificare a retetei si gustului", a subliniat seful ANPC.

Pandelica a precizat, totodata, ca autoritatea de control pentru protectia consumatorilor are in plan demararea unor teste pe cinci tipuri de produse, actiune ce se va intinde pe cel putin sase luni.

"Noi am luat in discutie sa facem pe o perioada de timp cate cinci teste pe produse din toate domeniile. Vorbim despre produse din lapte, din carne, conserve, fructe sau legume. Deci, produse care se regasesc in cosul zilnic de cumparaturi al romanilor. Testele sunt continue, se desfasoara pe o perioada de cel putin sase luni. Vom vedea daca va fi nevoie de mai mult timp. In paralel, va spuneam, vom merge la Comisia Europeana pentru discutii.

In legatura cu aceste teste, s-a facut o proiectie si urmeaza in perioada decembrie, ianuarie, februarie etc. sa avem acest tip de analiza pe cate cinci tipuri de produse pentru a vedea daca produsul din vest corespunde cu cel din est. La prima evaluare, pe cele 29 de produse, a existat acordul autoritatilor din statele membre, fie ca vorbim despre Germania, Belgia sau Austria, pentru a permite celor care au facut aceste evaluari sa ia aceste produse din rafturi si sa le compare cu produsele similare", a afirmat presedintele ANPC.

Reamintim ca in urma cu doua saptamani, ministrul Agriculturii, Petre Daea, a declarat, ca a sesizat Consiliul Concurentei in privinta scumpirilor aparute la alimente, in special la oua, carne si produse lactate, intrucat analizele Ministerului Agriculturii nu au scos in evidenta motive obiective care sa determine majorari de preturi, iar institutia nu are instrumente si prevederi legale pentru a interveni pe piata.

Fermierii au solicitat si ei interventia autoritatilor, in contextul in care ei spun ca isi vand productia la preturi mai mici decat acum cateva saptamani, insa, pe de alta parte, produsele ajung la consumator cu preturi mult mai mari.

Ce preturi au crescut si ce spun producatorii

Ouale au ajuns sa coste peste un leu bucata, iar pretul untului aproape ca s-a dublat si el. Majorari de preturi s-au inregistrat si la alte produse lactate, la carne si produse din carne.

Reprezentantii Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR) sustin ca pretul oualor a crescut la poarta fermei cu doar 24% in octombrie 2017, comparativ cu perioada similara a anului trecut, aceasta situatie fiind determinata insa de "criza fipronilului" din luna august, care a distorsionat piata in unele state membre ale Uniunii Europene.

Potrivit datelor furnizate Agerpres de UCPR, in luna octombrie 2017, ouale s-au vandut, in medie, cu 36 de bani pe bucata, fara TVA, la poarta fermei, insa in magazine pretul a sarit de 80 de bani pe bucata.

De asemenea, pretul carnii de pasare si porc a scazut la poarta fermei cu pana la 30% fata de 2016, dar, cu toate acestea, in marile lanturi de magazine alimentele s-au scumpit.

Asociatia Crescatorilor si Exportatorilor de Bovine, Ovine si Porcine (ACEBOP) arata ca, desi pretul carnii de pasare si porc a scazut la poarta fermei cu pana la 30% fata de 2016, cu toate acestea in marile lanturi de magazine alimentele s-au scumpit, astfel incat asociatia solicita autoritatilor sa intervina.

"Cresterea preturilor la alimente este un subiect mult discutat in ultimele zile, atat in media cat si in randul producatorilor romani. Marile lanturi de magazine, care fac parte din mari corporatii internationale, au de multe ori practici comerciale indreptate impotriva consumatorului roman. Scopul este unul singur: maximizarea profiturilor", arata asociatia, intr-un comunicat.

Si laptele si produsele lactate au pretul nemodificat la producator.

"Solicitam autoritatilor responsabile sa intervina de urgenta si sa faca lumina in aceasta situatie, care pentru noi, fermierii, este de neinteles. Produsele obtinute in Romania se vand mai ieftin decat in urma cu cateva saptamani si totusi mai departe, acestea ajung la consumator cu preturi foarte mari. Astazi noi, fermierii, vindem sub pretul de productie", spune Mary-Eugenia Pana, presedinte ACEBOP.

Strategie pentru favorizarea produselor marca proprie?

Producatorii reclama si politica de pret a retailerilor prin care se vizeaza scoaterea de pe raft a produselor acestora in favoarea produselor marca proprie.

Multi cumparatori pot sa observe diferenta substantiala de pret (minimum 30 - 50%) la acelasi sortiment (lapte si produse lactate, carne si produse din carne, paine, legume) intre produsele diverselor branduri si produsul marca proprie al retailerului.

De exemplu, daca vrem sa cumparam lapte (sa zicem la bidon de un litru si jumatate), putem sa observam ca produsul marca proprie al lantului de magazine este cu 2-3 lei mai ieftin decat produsele celorlalte branduri.

La o prima vedere, am putea sa spunem ca asta e, pana la urma e in favoarea cumparatorului, daca poate sa cumpere mai ieftin un produs.

Insa daca aceasta diferenta este doar o strategie de pret menita sa ii scoata de la raft, prin vanzari din ce in ce mai mici, pe producatori? Iar ulterior sa poata sa creasca pretul produsului marca proprie, cu beneficii doar pentru retailer si cu mari pagube pentru producatori.

Producatorii reclama, practic, o strategie de pret in cinci etape a retailerilor:
  1. Retiailerul analizeaza care produse se vand si care este marja.
  2. Producatorii sunt oferati sa produca sub marca proprie a retailerului acele produse care au fost observate ca au volume mari de vanzare si marje bune.
  3. Produsele comercializate sub marca proprie sunt avantajate prin o marja impusa de retailer mult mai mica, in conditiile in care au ambalaje similare cu produsele diferitelor branduri si sunt plasate langa produsele de brand.
  4. In timp, vanzarile se muta de pe produsele brandurilor pe produsele similare marca proprie si brandurile sunt practic excluse de la raft deoarece nu mai au vanzari.
  5. Cand piata permite, pretul la produsul marca proprie este crescut puternic, in conditiile in care nu mai are practic competitie la raft.

Rezultatul: cumparatorul nu beneficiaza decat pe termen scurt de preturi mai mici, iar producatorii autohtoni sunt fortati sa produca si sa comercializeze produsele in conditii defavorabile, asta in cazul fericit in care mai raman pe piata.

Pana acum, marile lanturi de magazine nu au comentat aceste situatii.

In context, presedintele Consiliului Concurentei a amintit de amenda de 35 de milioane de euro luata in 2015 de Metro, Real, Selgros, Mega Image si furnizorii acestora, ca urmare a unor intelegeri anticoncurentiale, si a precizat ca exista in analiza Consiliului o alta investigatie, care vizeaza eventuale comportamente ilegale ale Cora, Carrefour, Kaufland si ale furnizorilor lor, ancheta care va fi finalizata in prima parte a anului viitor.

Citeste si:


Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 1787 ori
Citeste mai multe desprescumpiri Romania preturi Romania