Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Statul scumpeste carburantii. Vezi cum

Statul scumpeste carburantii. Vezi cum


In timp de francezii si bulgarii doresc coborarea nivelului accizelor platite de companiile petroliere pentru produse, in vederea ieftinirii lor la pompa, guvernul roman nici nu scade nivelul TVA si nici nu se gandeste la reducerea accizelor. Mai mult, guvernantii doresc supraimpozitarea companiilor cu profit extraordinar.

Desi Romania este una dintre tarile cu cea mai mica pondere a accizelor in pretul carburantilor, de 46%, preturile la benzina si motorina raman la nivel european, in timp ce salariile nu se compara cu cele din restul tarilor membre.

Pretul carburantilor este determinat, in primul rand, de nivelul cotatiilor Platts, adica a nivelului preturilor benzinei si motorinei la bursa de la Rotterdam. Aceasta cotatie este influentata, la randul sau, de pretul barilului de petrol brent. In ultimele luni, atat Platts, cat si pretul petrolului au cunoscut un trend ascendent, iar moneda europeana s-a depreciat profund fata de dolar, moneda in care se calculeaza cotatiile titeiului.



Un alt element important pentru Romania este nivelul cursului leu-euro, moneda nationala depreciindu-se cu peste 4 procente de la inceputul anului. Daca, in luna ianuarie, cursul mediu era de 4,3724 lei/euro, in august, media a atins 4,5190 lei/euro. In aceeasi perioada, leul a pierdut 8,3 procente in fata dolarului.

Nivelul accizelor si a taxei pe valoare adaugata sunt alte elemente importante. Cu un TVA de 24%, unul dintre cele mai ridicate niveluri din Uniunea Europeana, si un accize de 421,19 euro/1.000 litri la benzina si 302,51 euro/1.000 litri la motorina, ponderea taxelor in pretul de la pompa a variat de la inceputul anului. Daca, in luna ianuarie, datorita cursului de schimb euro/dolar si a pretului mai redus al cotatiilor Platts si, implicit, a barilului de petrol, ponderea taxelor si accizelor in pretul de la pompa era de aproape 52%, in luna august aceasta a scazut pana la 45,52%.

"Cota de 45% e o exceptie datorita aprecierii dolarului. Ponderea se va duce iar la 50%, nu in jos; aceasta este tendinta. Dolarul s-a apreciat foarte mult in Romania raportat la leu si, avand in vedere ponderea materiei prime in ceea ce inseamna pretul carburantilor, era normal sa creasca ponderea acestora fata de taxe si accize", a declarat pentru Business24, analistul economic Ionel Blanculescu.

Altii scad taxele, romanii le cresc

In timp ce consumatorii romani se plang de cresterile succesive de pret practicate de companiile petroliere de pe piata romaneasca, guvernantii doresc sa aplice din ce in ce mai multe taxe. Pe langa nivelul accizelor, care este majorat anual, ministrii au mentionat de nenumarate ori dorinta de a crea o supraimpozitare a companiilor cu venituri exceptionale, inclusiv din domeniul petrolier. Dintre companiile prezente in Romania, doar Petrom se incadreaza in aceasta categorie, restul inregistrand pierderi in ultimii ani.

In plus, supraimpozitarea companiilor de profil din Romania ar avea, la fel ca orice masura asemanatoare, numai efecte negative. In primul rand, cei care vor plati factura supraimpozitarii nu vor fi companiile, ci consumatorii finali. Orice impozit ori amenda se resimte in pret.

"Daca acum, spre exemplu, platim 6,3 lei, in functie de cat s-ar aplica supraimpozitarea, am plati 6,4 sau 6,5 lei/litru. Tot noi am plati-o. Ar fi o prostie. Trebuie reduse taxele si impozitele, iar companiile sa faca acelasi lucru", a declarat analistul economic.

In celalalt capat al continentului, in Franta, s-a anuntat ca se va introduce o micsorare a accizelor pentru o perioada de trei luni. Scaderea ar reprezenta o reducere a pretului carburantilor la pompa cu trei eurocenti pe litru. In urma unei discutii cu companiile petroliere, reducerea urmeaza sa fie dublata, acestea urmand sa reduca si ele preturile cu aceeasi valoare. Astfel, pentru un litru de carburant, francezii vor plati cu sase eurocenti mai putin.

"Francezii scad accizele cu trei eurocenti, ceea ce inseamna un efort bugetar pe trei luni de 300 de milioane de euro. In momentul in care scazi preturile prin scaderea fiscalitatii, de regula te bucuri de rezultat, de cresterea consumului. Prin rulaj foarte mare, exista posibilitatea ca la buget sa intre mai mult de 300 de milioane de euro si sa castige si consumatorul care cheltuile mai mult, sa castige si compania si bugetul. E un paradox, dar exista. Scaderea fiscalitatii duce la cresterea veniturilor la bugetul de stat. Cu cat scazi fiscalitatea, consumul creste iar veniturile sunt mai mari", explica Blanculescu.

Vecinii Romaniei de la sud, bulgarii, au anuntat si ei ca doresc reducerea accizelor si, in plus, cer Uniunii Europene micsorarea valorii minime a accizei in favoarea implementarii unei diferentieri bazata pe nivelul de trai.

Aceasta masura nu ar putea sa primeasca aprobare pentru este impotriva esentei Uniunii Europene, care urmareste egalarea preturilor in toate tarile, fara sa tina cont de diferentele dintre salariile din tarile membre.

Solutiile din mainile guvernului

Guvernele au mai multe solutii pentru a ajuta populatia in privinta nivelului preturilor la carburanti: reducerea TVA si reducerea accizelor.

"In Romania se pot aplica ambele. Oricum TVA-ul va trebui sa fie redus la un moment dat pentru ca este foarte, foarte mare. Acciza, de asemenea, s-ar putea umbla la ea, pe model francez. Daca nu tinem cont de ce face Franta, inseamna ca nu avem ce cauta in Uniunea Europeana", a declarat Ionel Blanculescu.

Cum sta Romania in raport cu restul tarilor din UE

Dupa nivelul taxei pe valoare adaugata, Romania este una dintre tarile "fruntase" ale Uniunii Europene. Cu un TVA de 24%, suntem depasiti doar de Danemarca (25%), Ungaria (27%) si Suedia (25%).

Dupa ponderea accizelor si taxelor in pret, tari care stau mai bine decat Romania sunt Cipru (42% benzina /39% motorina), Luxemburg (45%/39%) si Bulgaria (45%/42%). La noi, ponderea taxelor in pretul de la pompa al benzinei este de 46%, iar la motorina de 42%. Cea mai mare fiscalitate se regaseste in Marea Britanie, unde 60% din pretul la benzina si 58% din pretul motorinei ajunge in buzunarele statului.

In Franta, statul care pentru urmatoarele trei luni va reduce nivelul accizelor, pentru ca ulterior sa implementeze un mecanism de control al preturilor carburantilor, 55% din costul benzinei si 47% din cel al motorinei este format din taxe si accize.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2275 ori