Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

De ce creste pretul la carburanti?

De ce creste pretul la carburanti?


Tensiunile din Siria si Iran, dar si criza economica, afecteaza pretul barilului de petrol si, in consecinta, pretul carburantilor la pompa, inclusiv in Romania. Care sunt, insa, elementele care contribuie la formarea pretului la benzina si motorina?

Pe langa elementele mentionate mai sus, un alt detaliu care joaca un rol important in evolutia preturilor din ultimele luni este embargoul impus de UE si SUA petrolului iranian. Acest lucru produce pagube insemnate unuia dintre cei mai mari furnizori de titei din lume si creeaza valuri pe o piata care oricum reactioneaza la cei mai mici stimuli.

Preturile de la pompa depind mai putin, insa, de cotatiile barilului de petrol si mai mult de cele ale carburantilor la nivel international, mai exact, la bursa benzinei si motorinei de la Rotterdam, numite cotatii Platts.

Pe langa acestea, importante pentru furnizorii din Romania mai sunt cheltuielile legate de lantul logistic, precum depozitare, transport, aditizare, managementul benzinariilor, cursul monedei nationale fata de dolar si euro, elemente de fiscalitate, precum taxe, impozite si accize, dar si preturile stabilite de companiile concurente.

Cum functioneaza cotatiile Platts?



La fel ca si pretul barilului de petrol de pe marile burse, cotatiile Platts sunt sensibile la situatia politico-economica din lume si reactioneaza foarte rapid la evenimentele globale, precum criza economica, embargoul asupra petrolului iranian ori conflictul din Siria.

Aceste cotatii la produsele petroliere au inregistrat, inca de la inceputul anului, un trend crescator, pana la inceputul lunii aprilie, cand, dupa ce s-a atins un pret maxim de peste 900 de euro pe tona pentru benzina fara plumb, cotatiile au inceput sa scada.

Nivelul minim al anului s-a inregistrat in a treia saptamana a lunii iunie, cotatia de atunci fiind aproape egala cu cea inregistrata in prima saptamana a anului 2012, aproximativ 550 de euro pe tona, dupa cum arata documentele oficiale ale UE. De atunci insa, cotatiile au inceput din nou sa creasca, nivelul inregistrat in acest moment fiind cu 33% peste cel de la 1 ianuarie, adica peste 800 de euro pe tona.

Cat influenteaza pretul barilului de pretrol?


Evolutie petrol Brent in 2012

Pretul mediu al barilului de petrol brent, cotatia relevanta in zona noastra, a fost, de la inceputul anului si pana acum, de 113,17 dolari, conform arhivelor British Petroleum. Evolutia se datoreaza, in mare parte, zilelor din primul trimestru, in care cotatiile au depasit chiar si 126 de dolari pe baril.

In ultimele trei luni, de la inceputul lunii iunie, cotatia medie a petrolului brent a fost de 103,28 dolari/baril.

Titeiul ajunge, insa, in rafinarii, si dupa procesare este impartit in mai multe tipuri de produse: benzina, motorina si altele. Atat benzina, cat si motorina se vand scump, ambele comercializandu-se, in acest moment, pentru 800 de euro/tona.

Astfel, calculat la cotatia maxima a barilului de la inceputul anului, de 126,16 dolari/baril, o tona de titei ar atinge 793 de dolari sau 632 de euro.

Pana la nivelul maxim al cotatiei Platts, de peste 900 de euro/tona, sunt costurile de rafinare si alte costuri ale producatorilor.

Pretul la pompa in Romania

In ceea ce priveste preturile la pompa in Romania, in ultimele trei luni, observam scumpiri in concordanta cu evolutiile cotatiilor Platts. Astfel, in iunie, cand pretul benzinei si motorinei la bursa de la Rotterdam atingea valoarea minima a anului, companiile din Romania anuntau ieftiniri. Pe parcursul acestei luni, Petrom a ieftinit benzina cu 21 de bani, in patru etape, Lukoil cu 11 bani, in doua transe si Rompetrol o singura data, cu patru bani.

Cursul mediu in iunie a fost de 4,4602 lei/euro sau 3,5570 lei/dolar.

In luna iulie, odata cu reluarea avansului cotatiilor Platts, si pretul la benzina a inceput sa creasca. Astfel, Petrom a efectuat trei majorari de pret, insumand in total 25 de bani, Rompetrol a efectuat tot trei schimbari de pret, doua majorari si o scadere, rezultand intr-un avans al pretului la pompa de 13 bani, iar Lukoil tot trei majorari, adica un total de 26 de bani.

Cursul mediu in iulie a fost de 4,5483 lei/euro si 3,6999 lei/dolar.


Evolutia pretului benzinei la Petrom, comparativ cu evolutia cotatiilor Platts

Luna aceasta, cotatiile Plats au atins nivelul maxim al anului, diferenta de pret fata de nivelul de la inceputul anului fiind de peste 33%. In august, Petrom a majorat pretul carburantilor cu 25 de bani, in trei etape, Lukoil de doua ori, cu un total de 18 bani. Rompetrol a realizat trei modificari de pret, din care o scadere, majorand in final pretul benzinei cu 14 bani.

Cursul mediu al lunii august, pana acum, a fost de 4,5285 lei/euro si 3,6601 lei/dolar.

Astfel, numeroasele scumpiri ale carburantilor din Romania reflecta evolutia cotatiilor Platts. In acest sens, avand in vedere majorarile mici, companiile absorb o mare parte din avansul inregistrat de cotatiile Platts, abordand tactica "scumpirilor moderate", pentru a micsora socul care ar putea fi produs de o singura scumpire.

Impactul unui pret european asupra salariilor romanesti

Chiar si cu aceste majorari, Romania are unele dintre cele mai mici preturi la carburanti, conform documentelor UE. Un alt studiu, Gas Price Ranking, realizat de Bloomberg, Romania se afla, insa, pe locul 11 in topul intitulat "suferinta la pompa", adica pretul mediu al benzinei, raportat la puterea de cumparare.

Acest lucru se datoreaza venitului mediu pe zi al romanilor, calculat la doar 24 de dolari, ceea ce face ca populatia sa dea o suma din ce in ce mai mare pentru alimentarea masinilor.

Conform studiului, un roman trebuie sa dea 24% din venitul mediu pe zi pentru a cumpara un galon de benzina, adica aproximativ 4 litri.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5352 ori