Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Companiile aeriene: Carburantul scump si criza euro ne afecteaza afacerile

Companiile aeriene: Carburantul scump si criza euro ne afecteaza afacerile


Companiile de transport aerian sustin ca pretul mare al petrolului si situatia economica precara, cauzata in special de criza din zona euro, vor avea efecte negative asupra industriei de transport aerian.

Pretul petrolului si situatia din Europa ingrijoreaza companiile aeriene inaintea reuniunii anuale a Asociatiei Internationale de Transport Aerian (IATA), unde vor participa 650 de delegati reprezentand 242 de companii aeriene membre.

Pretul mic la petrol, contrabalansat de incetinirea cresterii economice

Scadere de 8% a preturilor la petrol din acest an a dat sperante transportatorilor aerieni ca afacerile din acest sector isi vor reveni, industria aeriana fiind grav afectata de preturile in crestere ala combustibililor.

Insa, principalele motive de temere sunt reprezentate de criza datoriilor din Europa si de o incetinire a economiei Chinei, care au aruncat o urma de indoiala asupra posibilitatii recuperarii pierderilor.

"Preturile la petrol sunt mari, chiar daca au scazut usor comparativ cu maximele atinse recent", a declarat directorul general al IATA, Tony Tyler. Acesta a precizat ca ultimele prognoze ale IATA privind rezultatele financiare inregistrate de companiile aeriene in 2012 se bazeaza pe un pret de 115 dolari al barilului de titei Brent, insa in ultimele cinci luni acesta a atins o medie de 118 dolari.
Vineri seara, barilul de titei Brent din Marea Norodului cu livrare in luna iulie a incheiat sedinta la valoarea de 99,47 dolari.

"Scaderea pretului petrolului este un lucru bun pentru industria transportului aerian, insa aceasta scadere se datoreaza ingrijorarilor cu privire la activitatea economica mondiala. Daca lumea intra intr-o faza de contractie economica, acest lucru ar fi mai rau pentru industria transportului aerian decat pretul ridicat al petrolului", a declarat Tony Tyler.

Cheltuielile cu carburantul au crescut de la 14% la 34%

Directorul general al IATA a subliniat ca la ultima reuniune generala anuala a IATA organizata in China, in anul 2002, costul carburantului nu reprezenta decat 14% din cheltuielile companiilor aeriene, comparativ cu aproximativ 34% in prezent.

Situatia din Europa si pretul petrolului vor fi factorii determinanti pentru noile prognoze care urmeaza sa fie publicate luni de IATA. Conform celor mai recente estimari, care dateaza din luna martie, companiile aeriene din intreaga lume ar urma sa inregistreze in acest an profituri de trei miliarde de dolari. In 2010 profiturile nete cumulate ale companiilor aeriene s-au ridicat la 15,8 miliarde de dolari, dupa care in 2011 au scazut la 7,9 miliarde de dolari.

In luna martie, IATA prognoza ca industria internationala de transport aerian va inregistra un profit de trei miliarde de dolari, pe baza calculelor realizate care luau in considerare un pret de 115 dolari barilul de petrol la cotatiile Brent. Barilul de titei Brent din Marea Norodului cu livrare in luna iulie a incheiat sedinta la valoarea de 99,47 dolari.

In acest context dificil, Tony Tyler considera ca piata chineza joaca un rol crucial. Companiile aeriene chineze au inregistrat in 2011 jumatate din profiturile agregate inregistrate de sectorul transportului aerian mondial.

China este a doua mare piata a transportului aerian din lume cu 300 milioane de calatori si venituri de 57,6 miliarde anul trecut. Un numar de 97 de noi aeroporturi ar urma sa fie construite in China pana in 2020.

Pretul petrolului Brent, la minimul ultimelor 16 luni

Pretul petrolului Brent si-a continuat luni scaderea si coborat sub 97 de dolari pe baril, dupa ce a inchis vineri la minimul ultimelor 16 luni, datele economice dezamagitoare din SUA si China antrenand temerile legate de perspectivele economiei mondiale.

Cotatia titeiului Brent cu livrare in iulie a coborat luni la Londra cu 1,5%, la 96,97 dolari pe baril, dupa ce a scazut saptamana trecuta sub pragul de 100 de dolari pentru prima data din octombrie 2011. Pe bursa de marfuri de la New York, pretul de referinta pe piata americana a scazut luni cu pana la 2,4%, sau peste 2 dolari, la 81,21 dolari pe baril, revenind usor ulterior. Vineri, cotatia de referinta de la New York a coborat cu 3,8%.

Deteriorarea perspectivelor de crestere economica mondiala afecteaza perceptia asupra cererii de petrol, determinand scaderea preturilor. Indicele increderii companiilor in economia Chinei a coborat in mai la cel mai redus nivel din martie 2011, iar un alt indicator al increderii industriei manufacturiere din China a inregistrat cel mai slab rezultat din ultimele cinci luni.

In SUA, numarul angajatilor din economie a crescut luna trecuta cu 69.000, in timp ce analistii anticipau un avans de 150.000 de locuri de munca. Rata somajului din Statele Unite a urcat la 8,2%, de la 8,1%, si se mentine peste 8% din februarie 2009, cea mai indelungata perioada de la primele date disponibile, din 1948.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1374 ori