Pretul carburantilor se va majora cu 6% in urma noilor masuri care vor fi introduse de la 1 ianuarie 2014, insa companiile petroliere vor fi nevoite sa absoarba jumatate din aceasta crestere, pentru a mentine consumul, astfel ca scumpirea la pompa va fi de doar 3%, a anuntat, marti, analistul economic Ionel Blanculescu.
"Exista voci care vorbesc de o crestere explozibila a preturilor, insa piata regleaza cel mai bine lucrurile. Modificarile vor duce la o crestere de 6% a pretului carburantului, insa cam jumatate din aceasta majorare va fi absorbita de companiile care vand carburantul. Ele isi permit acest lucru, uitati-va ce profituri au, iar perspectiva scaderii consumului le va obliga pe companii sa suporte ele jumatate din scumpire. Astfel ca, la pompa, eu estimez ca va fi o crestere de 3%", a declarat Blanculescu pentru Agerpres.
El a explicat ca, pe lantul economic, o astfel de scumpire a carburantilor va duce la o crestere de 0,6% - 0,7% la pretul produselor finite, avand in vedere ponderea cheltuielilor cu combustibilul.
Blanculescu a punctat faptul ca masurile anuntate de Guvern indica o noua viziune de constructie bugetara, in conditiile in care avem avantajul ca 2014 sa fie un an aflat la confluenta dintre doua perioade bugetare in Uniunea Europeana: 2007 - 2013, de unde au mai ramas de absorbit 75% din fonduri, si noul exercitiu bugetar 2014 - 2020.
"Discutam de fructificarea avantajului anului 2014 la interferenta dintre cele doua bugete, iar unul dintre principalii vectori in noua viziune bugetara este cofinantarea proiectelor cu fonduri europene. Acest lucru inseamna, in primul rand, accelerarea absorbtiei, iar, in al doilea rand, incurajarea investitiilor care au efect mare de multiplicare in economie pe orizontala, de 2,5 ori. Practic, un proiect de 10 milioane de euro va aduce inca 25 de milioane de euro in economie", a precizat Blanculescu.
El a amintit ca, in urma cu cateva zile, Comisia Europeana a aprobat un instrument de ajustare a deficitului bugetar, pentru a permite o alocare bugetara mai mare catre zona de cofinantare a proiectelor din bani europeni.
Potrivit lui Blanculescu, al doilea vector important este reconectarea exporturilor Romaniei la pietele traditionale, pentru a reduce dependenta de piata europeana. Este vorba despre Asia Centrala si de Est, de tarile arabe, dar si de Federatia Rusa.
"Toate acestea vor face ca anul 2014 sa fie si mai bun decat 2013, iar acesti vectori vor reprezenta acel element de valoare adaugata care, la jumatatea anului 2014, va crea posibilitatea reducerii CAS", a subliniat economistul.