In Romania se comercializeaza benzina la cel mai mic pret din Uniunea Europeana, dar costul ei atarna cel mai greu in buzunarul consumatorilor, dupa bulgari.
Sa luam un exemplu: Italia inregistreaza cel mai ridicat pret la benzina din UE, cu 40% mai mare decat in Romania, potrivit datelor publicate de Comisia Europeana. In schimb, salariul mediu net in Italia este cu peste 500% mai mare decat in Romania.
Asa se face ca pentru un roman care castiga salariul mediu pe economie (420 de euro/luna), 50 de litri de benzina Euro-super 95, cumparati la pretul mediu din Romania de 1,327 euro/litru, reprezinta aproape 16% din salariu. Pentru un italian, in schimb, 50 de litri cumparati la pretul mediu din Italia, de 1,870 euro/litru, inseamna doar 4,24% din salariul mediu net (2205 euro/luna).
Doar pentru bulgari costul benzinei este mai apasator in bugetul personal, comparativ cu "efortul financiar" facut de romani. Bulgaria este si singura tara din UE cu un salariu mediu pe economie mai mic decat in Romania, respectiv de 390 de euro/luna. De asemenea, costul benzinei in Bulgaria este usor mai ridicat decat in tara noastra: 1,335 euro/litrul de benzina. Astfel, pentru 50 de litri de benzina, bulgarii cheltuiesc aproximativ 17% din venitul lunar.
In tarile mai dezvoltate costul benzinei se resimte mult mai putin in buzunarele posesorilor de autoturisme. In Polonia, un plin cu 50 de litri de benzina se ridica la 8,41% din salariul mediu net, in Spania la 4,06%, iar in Luxemburg (statul cu cel mai ridicat nivel de trai din Uniunea Europeana), la doar 1,71%.
In Romania, pretul benzinei a crescut cu 4,2% de la inceputul anului, in timp ce in UE pretul mediu a scazut cu 2,2%. Tot in aceasta perioada, pretul motorinei a crescut la noi cu 3%, in timp ce pretul mediu european a stagnat. Diferentele se justifica prin faptul ca, in Europa competitia este mai mare si, in consecinta, nu se preia atat de repede tendinta cotatiilor internationale la produsele petroliere.