Transportul materiilor prime la nivel global a devenit mai scump, ceea ce risca sa diminueze profiturile traderilor si sa majoreze preturile la alimente, sustin analistii de la banca olandeza Rabobank International, informeaza Bloomberg.
Indicele Baltic Dry, cel mai cunoscut indicator agregat al pretului transportului maritim, a crescut cu 73% in 2017 pana la cel mai ridicat nivel din ultimii patru ani. In plus, peste 85% din cerealele si oleaginoasele tranzactionate la nivel global sunt transportate de vase de mare capacitate, potrivit Rabobank International.
In aceste conditii, analistii bancii olandeze avertizeaza ca majorarea costurilor cu shipping-ul ar putea creste preturile globale la alimente. Deja, Organizatia Natiunilor Unite pentru Alimentatie si Agricultura (FAO) a avertizat ca factura globala pentru importurile alimentare va creste cu 6% in acest an, pana la 1.413 miliarde de dolari, a doua mare valoare inregistrata vreodata.
"Cresterea costurilor globale cu transportul ar urma sa aiba o influenta sporita asupra evolutiei tranzactiilor cu cereale si oleaginoase in 2018 pe masura ce costul cu transport maritim va creste", sustin analistii de la Rabobank.
Asia, un mare importator de cereale, va fi in mod special afectata din cauza distantelor lungi si a dependentei de navele de mare capacitate pentru transportul produselor alimentare. Pe de alta parte, pozitia apropiata a Australiei ii va creste competitivitatea pe pietele din Asia, in timp ce alti furnizori din America de Sud, SUA si tarile din bazinul Marii Negre vor fi supusi la presiuni de pret.
Cresterea cererii pentru vase de mare capacitate ar urma sa depaseasca oferta in urmatorii doi ani. In plus, pretul mai mare al petrolului va face combustibilul utilizat de nave mai scump.
"De asemenea,