Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Petrolul s-a ieftinit. De ce nu scade pretul benzinei in Romania?

Petrolul s-a ieftinit. De ce nu scade pretul benzinei in Romania?


Cotatia petrolului a coborat vertiginos pe pietele internationale, in al doilea trimestru al anului, dar acest lucru nu s-a simtit si pe piata romaneasca. Lukoil, Petrom si Rompetrol au majorat pretul carburantilor la pompa de mai multe ori, in aceasta perioada.

Cauza scumpirilor o reprezinta deprecierea monedei nationale, fata de dolar, sustin companiile petroliere.

"Cand vorbim de pretul benzinei, trebuie sa ne uitam la toate elementele costului. Noi azi lucram cu pierderi. Marja la vanzari nu acopera cheltuielile", a declarat Constantin Tampiza, director de dezvoltare al LukOil Romania.

Daca benzinarii se plang ca petrolul este cumparat in dolari, carburantii fiind vanduti in moneda nationala, in contextul deprecierii leului, Ionut Purica, specialist in domeniul energiei si mediului, este de parere ca e, mai curand, o problema de elasticitate a pietei.

"Benzina si motorina se vand la pretul la care compania considera ca merge pe piata respectiva, iar ei vor creste pretul, pana cand volumul se va duce in jos. La noi, ori nu se duce volumul suficient in jos, deci nu exista o elasticitate a raspunsului pietei, ori nu exista componenta concurentei", este de parere Purica.

Astfel, pe de o parte, exista o problema a volatilitatii cursului valutar din Romania, atat din cauza problemelor economice europene, cat si a crizei politice din tara, iar, pe de alta parte, se pune problema lipsei concurentei intre companiile petroliere din tara, care cresc pretul in tandem.

Cursul valutar, de vina pentru majorarile de la pompa

Marile companii de petrol din Romania au majorat pretul la pompa al carburantilor cu opt-noua bani pe litru, doar in ultima tura de scumpiri.

Constantin Tampiza a declarat, pentru Business24, ca pretul pe litru de benzina ar trebui sa mai creasca cu aproximativ 25-27 de bani, pentru a nu mai lucra in pierdere. In plus, cu cat se va devaloriza leul, cu atat pretul va trebui sa creasca mai mult, sustine acesta.

Cotatia internatioanla a petrolului a fost foarte volatila in 2012, castigand 12,8 procente in trimestrul unu si scazand cu 20,76 in perioada aprilie-iunie. In luna iulie, insa, pretul petrolului a recuperat din pierdere, fiind cu 8,29% mai mare decat la finalul lunii precedente.

De la inceputul lui iulie, pretul carburantilor a crescut cu aproape 4,5%, iar leul s-a devalorizat puternic, pierzand peste 6% fata de moneda americana.

Lipsa concurentei, motivul majorarilor sincron

Purica sustine, insa, ca problema si mai mare decat devalorizarea monedei nationale, este lipsa unei piete concurentiale in Romania.

"Nu inteleg de ce, pe piata noastra, din cate companii de petrol sunt, daca doi cresc pretul, de ce nu apare al treilea care sa scada, astfel incat sa ocupe, prin cresterea volumului vanzarilor, o cota de piata mai mare", afirma Purica.

Mai mult, el da exemplul unor alte piete, precum cea din Germania, unde pretul la carburanti scade de la o zi la alta, acesta fiind afectat de mai multe elemente, si nu doar de cotatia la petrol.

Purica este de parere ca, in situatia actuala, in Romania se aplica o politica de oligopol si nu legile concurentei, asa cum ar trebui.

Pe 17 iulie, LukOil si Rompetrol au majorat pretul benzinei cu noua bani si pe al motorinei cu opt bani. Marti, pe 31 iulie, Petrom a anuntat majorarea pretului la carburanti cu noua bani pe litru. Miercuri, 1 august, Rompetrol a anuntat o crestere identica.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 3784 ori