Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Pretul benzinei creste. Statul mimeaza ingrijorarea

Pretul benzinei creste. Statul mimeaza ingrijorarea


Pretul benzinei din Romania este influentat de nivelul cotatiilor internationale, pe masura ce pretul petrolului la nivel mondial creste din cauza tensiunilor dintre Uniunea Europeana, SUA si Iran. Ingrijorarea autoritatilor romane este afisata doar de sezonul electoral.

Petrom a anuntat marti dimineata cresterea pretului benzinei, dupa doua luni de stagnare, pusa pe seama cresterii preturilor internationale, din cauza inrautatirii situatiei din stramtoarea Ormuz, cea mai mare poarta pentru exporturile de "aur negru".

Guvernul de la Teheran s-a intrunit luni pentru a discuta despre posibile masuri de retorsiune impotriva embargoului impus de Uniunea Europeana, care trebuie sa intre in vigoare in luna iulie. Decizia Comisiei Europene este considerata de multi o "gafa" in conditiile in care Europa nu era, pana acum, implicata in problemele dintre Statele Unite si Iran.

Citeste si Marea gafa a Comisiei Europene: Embargoul asupra petrolului iranian

"Petrom a marit cu 6 bani pe litru pretul benzinei, dupa doua luni de inghetare, acum cand, in Golful Persic exista probleme foarte mari. Parlamentul iranian s-a reunit si a vorbit despre masuri de retorsiune asupra embargoului pus de UE. Aceasta e cauza pentru care in Romania incep sa creasca preturile, fiind racordate la cotatiile internationale", a declarat Ionel Blanculescu pentru Business24.

Din pretul benzinei la pompa, 54% merge catre stat, fiind alcatuit din accize si TVA, restul fiind reprezentat de costurile companiei pentru materia prima si cheltuielile de rafinare. La acestea se adauga costurile normale pentru marketing, transport, distributie, personal, etc.

Petrom a anuntat in urma cu cateva luni un profit consistent pentru care a fost atacata puternic de presedintele Basescu si de politicienii romani. Cu toate acestea, indica economistul Ionel Blanculescu, cea mai mare parte a castigurilor companiei, merge catre stat.

Stabilirea preturilor, la latitudinea companiilor

Intr-o economie de piata, precum a Romaniei, interventia statului asupra preturilor este inacceptabila, indiferent de dorintele soferilor ori de scopurile electorale ale politicienilor.

Pretul se formeaza, astfel, numai din "intersectia" cererii si ofertei.

Chiar daca statul nu poate actiona direct asupra nivelului preturilor la benzina ori motorina, exista masuri prin care poate ajuta in cadrul contextului. Asigurarea unor conditii de concurenta loiala, transparenta sistemului si eliminarea unor taxe ar fi cateva dintre elementele care se afla in puterea statului.

Spre exemplu, acum cateva luni, companiile petroliere au fost sanctionate de Consiliul Concurentei sub pretextul unei intelegeri asupra pretului, pentru care nu au existat dovezi, spune Blanculescu. Scuza sub care au fost aplicate amenzile a fost, in cele din urma, eliminarea de pe piata a unui produs petrolier toxic, care dauna utilizatorilor.

"In loc sa faca ce trebuia, au vrut sa dea satisfactie populatiei si, deturnand atentia acesteia, in loc sa aplice amenda pe intelegere de preturi, pe care nu au putut sa o descopere pentru ca nu exista, au aplicat o amenda pentru eliminarea de pe piata a unui produs toxic. Populatia considera ca acest lucru s-a petrecut din cauza intelegerii pe preturi, ceea ce a fost o deturnare a opiniei publice", explica Blanculescu.

Consiliul Concurentei ar trebui insa, conform analistului, sa investigheze barierele de intrare in Romania a altor companii petroliere, astfel incat numarul acestora sa creasca, precum in celelalte state europene. Odata cu prezenta pe piata a mai multor companii, precum Total, Amoco ori Exxon, care se afla la fiecare colt de strada in alte tari, pretul ar scadea in mod natural, nu prin implicarea guvernului.

O eliminare a barierelor birocratice ar fi una din metodele prin care Consiliul Concurentei ar putea asigura o concurenta loiala intre companiile, care oricum stabilesc preturile la benzina in functie de cotatiile internationale ale petrolului, mai exact Platt's, cotatia tarilor mediteraneene.

"O alta operatiune (n.r. prin care statul poate contribui la scaderea pretului la benzina) ar fi transparenta. Un comert in conditii de transparenta e caracteristic economiei de piata. Aceasta se asigura tot de institutiile statului prin politicile guvernamentale, inclusiv Consiliul Concurentei", declara Blanculescu.

Ingrijorarea statului vizavi de pretul la carburanti, o ipocrizie

Din pretul la pompa al benzinei, 54% merge catre stat, intr-un amalgam de TVA si accize. Eliminarea unora dintre acestea ar putea determina o scadere a pretului, dar realizarea acestor reduceri este improbabila. Mai mult, noul ministru al Economiei, Lucian Bode, declara de curand ca ar dori chiar cresterea redeventelor pana in 2014.

"In cei 54% se regaseste si TVA pe accize. La o acciza de 1,54 lei, TVA e de 0,36 lei, mai mult de o cincime. Acest 0,36 nu ar trebui sa existe, pentru ca TVA se pune pe un produs sau pe un serviciu, nicidecum pe o alta taxa. Noi aplicam taxa la taxa, ceea ce e o aberatie.

In primul rand trebuia sa elimine aceasta aberatie, e clar. Cand veti vedea ca statul va elimina acest TVA, atunci putem spune ca e ingrijorat si de pretul la carburanti, nu numai de taxele si impozitele pe care le incaseaza. Statul ne plange pe umeri de preturile pe care le platim, dar insfaca cea mai mare parte din acestia. Se numeste ipocrizie", mai subliniaza Ionel Blanculescu.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2439 ori