Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

opinie Claudiu Ghebaru

De ce nu costa benzina 4 lei

De ce nu costa benzina 4 lei


Petrolul este materia prima care are cel mai mare impact in economia Romaniei si care influenteaza in mod direct preturile tuturor produselor din comert. Poate tocmai de aceea subiectul ar trebui tratat cu mult mai multa responsabilitate de autoritatile din Romania.

Pretul petrolului a scazut in ultimul an cu 50% pe pietele internationale. De ce nu se vede aceasta scadere si in buzunarul consumatorului?

Un factor important este cursul de schimb, mai exact deprecierea leului in raport cu dolarul american din ultimul an. Daca in februarie 2014 un dolar american valora 3,2 lei, astazi acesta a ajuns la un curs de 3,9 lei.

Pretul unui litru benzina in prezent este 5,15 lei, beneficiind de o scadere de la 6,25 lei, in aceeasi perioada a anului trecut.

In eventualitatea in care evolutia dolarului ar duce cotatia acestuia in intervalul 3,2-3,3 lei, ar trebui sa vedem un pret al carburantului de 4,5 lei/litru.

Insa motivul pentru care in Romania preturile carburantilor sunt cele mai mari din regiune este valoarea taxelor impuse de Guvern.

Astfel, din pretul unui litru de benzina, de 5,15 lei, Guvernul incaseaza TVA de 24%, care reprezinta 1 leu/litru; totalitatea accizelor aprox. 33% reprezinta circa 1,55 lei din pretul unui litru de carburant; acum un an a fost introdusa si supra acciza de 7 centi/litru, deci inca 0,4 lei/litru.

Astfel, statul roman colecteaza 2,95 lei/litrul de carburant. Iar companiile din industrie, din restul de 2,2 lei/litru, trebuie sa-si plateasca toate operatiunile de la extractie, prelucrare, transport, pana la angajati si realizarea de profit.

Relaxarea fiscalitatii in acest domeniu prin reducerea taxelor aferente carburantilor ar genera crestere economica in Romania.

Banii care nu s-ar mai duce in bugetul de stat ar ramane in buzunarul cetatenilor, cresterea consumului fiind astfel sustenabila in mai multe sectoare.

Daca adaugam si faptul ca mediul privat are in vocabular termenul de "optimizarea cheltuielilor", situatia s-ar schimba la 180 grade.

Interesant este ca guvernantii nostri se lauda ca accizele nu sunt impozite. In fond, daca nu s-ar mai plati, nici nu ar mai conta numele. Ar conta numai ca o reducere a acestor accize de doar 5% ar muta in economia libera circa 2 miliarde de euro.

Si am vazut deja cum se cheltuiesc la stat 2 miliarde de euro: 13 kilometri din autostrada Ploiesti-Brasov... Nu-mi place ideea. Puteti sa-i lasati pe altii mai buni, va rog?

Articol de Claudiu Ghebaru, specialist in piete financiare, business developement si real estate. claudiughebaru.wordpress.com

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 9655 ori