Estimarile privind cheltuielile de Craciun indica diferente mari intre europeni, iar contrar opiniei curente, cetatenii din tarile afectate de criza nu se numara printre cei care vor cheltui cel mai putin.
Cele mai cheltuitoare natiuni de Craciun se dovedesc a fi irlandezii, urmati de luxemburghezi, elvetieni, britanici, spanioli si finlandezi, scrie Le Figaro.fr.
Tarile nordice se afla in top 10 in ceea ce priveste cheltuielile de Craciun, finlandezii bucurandu-se de un buget de 662 de euro per familie, in timp ce in Suedia, bugetul mediu de sarbatori se ridica la 648 de euro iar in Norvegia la 629 de euro.
De Craciun, bugetul mediu al europenilor este de 587 de euro, situandu-se cam la acelasi nivel cu cel din 2010.
Cu toate acestea, exista variatii mari ale bugetului mediu atunci cand se analizeaza fiecare natiune in parte, diferente generate de contextul economic dificil din ultimii 3 ani, care au determinat consumatorii europeni sa-si schimbe comportamentul de cumparare.
Totusi, circa 60% din bugetul de Craciun este destinat cadourilor.
In ceea ce priveste Grecia, tara afectata grav de criza datoriilor, se estimeaza ca bugetul de Craciun va suporta reduceri de 22%, ajungand la 319 euro, mai ridicat decat cel al olandezilor.
In schimb, francezii vor suplimenta bugetul de Craciun de anul acesta cu 1,9% in comparatie cu cel din 2010, pozitionand Franta peste media europeana in ceea ce priveste cheltuielile de Craciun, cu un buget de 606 euro de familie.
Diferentele culturale
Chiar daca bugetul mediu al irlandezilor a scazut anul acesta cu 7,5%, acestia inca se afla in topul celor mai mari cheltuitori din Europa, depasind chiar Luxemburg si Elvetia, in ciuda puterii de cumparare reduse si a impozitelor mari.
Expertii in Consumer Business de la Deloitte explica acest fapt prin atasamentul irlandezilor fata de Craciun, care e vazut ca o oportunitate de a te simti bine cu familia si prietenii.
Astfel, in ciuda reducerilor bugetare si a unui nou plan de austeriate, irlandezii vor cheltui 165 de euro din bugetul lor pe iesiri in oras, dublul mediei europene, si un buget total destinat cumparaturilor de Craciun de 943 de euro.
Bugetul mediu al spaniolilor si italienilor pentru Craciun ramane superior celui al americanilor, considerati totusi mari consumatori.
Tarile de Jos, cu cele mai mari niveluri ale PIB-ului pe cap de locuitor din intreaga Europa se afla in coada clasamentului, in ceea ce priveste cheltuielile de Craciun.
Explicatia pare sa fie culturala, olandezii preferand sa cheltuie de Sfantul Nicolae pe 5 si 6 decembrie, in timp ce Craciunul nu este o sarbatoare bine ancorata in cultura tarii, fiind perceputa mai mult ca o sarbatoare comerciala, careia i-au alocat doar 260 de euro.
Acelasi lucru este valabil si pentru Germania, spun expertii in comportamentul consumatorului de la Deloitte.
Americanii sunt cei mai generosi
In ceea ce priveste celelalte parti ale lumii, in Africa de Sud si Rusia se disting cele mai mari cresteri legate de cheltuielile de Craciun, de peste 400 de euro de familie, in ciuda venitului mic pe cap de locuitor.
Deloitte explica aceasta crestere prin aparitia unei clase de mijloc, in aceste doua tari, ale caror cheltuieli fac sa creasca media nationala.
Referitor strict la cadouri, americanii sunt cei mai generosi cu prietenii si familia lor, o familie oferind in medie 15 cadouri si avand un buget mediu de 571 de euro.