Calmul dinaintea furtunii prețurilor la carburanți. Cu cât urmează să se scumpească motorina de la 1 iulie 2024

Vineri, 17 Mai 2024, ora 03:40
418 citiri
Calmul dinaintea furtunii prețurilor la carburanți. Cu cât urmează să se scumpească motorina de la 1 iulie 2024
Prețul benzinei standard a coborât la 7,14 lei pe litru, față de 7,19 lei pe litru, cât era miercuri. FOTO / Pixabay

În ultimele săptămâni, deși și costul benzinei a început să vadă ușoare scăderi, motorina a atins cel mai redus nivel al acestui an, carburanții ieftinindu-se doar în ultimele șapte zile cu aproximativ 10 bani/l.

Ultima reducere de prețuri a fost efectuată de liderul pieței, OMV Petrom, joi, când a micșorat cu 5 bani/l atât prețul benzinei cât și al motorinei, atât în stațiile OMV, cât și în cele Petrom. Cu toate acestea, scumpirile de acciză care urmează să fie operate de Guvern potrivit unor decizii legiferate încă de anul trecut urmează să încline din nou balanța în favoarea benzinei. Calcule din presă arată că accizele care urmează să fie operate costurilor motorinei vor aduce prețul la cele mai ridicate cote de pe tot parcursul anului 2024.

După o perioadă prelungită de creștere, prețul benzinei începe să scadă. Joi, la stația Petrom din București, situată pe strada Dr. Herescu Petre nr. 2A, sectorul 5, prețul benzinei standard a coborât la 7,14 lei pe litru, față de 7,19 lei pe litru, cât era miercuri, potrivit unor informații relatate de Capital.ro.

În celelalte stații din București, prețul benzinei standard variază între 7,16 și 7,35 lei pe litru, înregistrând o ușoară reducere comparativ cu zilele anterioare. Benzina premium este disponibilă la prețuri cuprinse între 7,70 și 8,01 lei pe litru, marcând și ea o mică scădere față de ziua precedentă.

Motorina standard urmează același trend descendent, prețul minim fiind de 7,14 lei pe litru, în scădere de la 7,17 lei pe litru. Această reducere se observă și la stația Petrom de pe strada Dr. Herescu Petre nr. 2A. Prețul maxim al motorinei standard rămâne neschimbat, la 7,30 lei pe litru.

Motorina premium se vinde la prețuri între 7,52 și 7,82 lei pe litru, și aceasta înregistrând o mică scădere. În 2023, benzina standard depășise pragul de 8 lei pe litru, iar motorina standard trecuse de 9 lei pe litru. Totodată, prețul pentru GPL se menține constant comparativ cu ziua de miercuri, situându-se între 3,45 și 3,48 lei pe litru, deși există companii care vând GPL și la peste 3,5 lei pe litru.

Prima creștere de acciză promisă la finalul anului 2023 a intrat deja în prețurile carburanților. Urmează o a doua în iulie 2024

Nivelul accizelor pentru combustibili a fost programat încă de anul trecut să crească în două etape anul acesta, prima majorare având loc la 1 ianuarie 2024. Astfel, acciza pentru benzina fără plumb a crescut la 2.019 lei pe 1.000 de litri, de la 1.776,30 lei pe 1.000 de litri în 2023. Pentru motorină, acciza a fost majorată la 1.850 lei pe 1.000 de litri, de la 1.632,81 lei pe 1.000 de litri. Conform cifrelor publicate de Ministerul Finanțelor, o nouă creștere a accizelor va avea loc la 1 iulie 2024, când acciza la benzina fără plumb va urca la 2.382,84 lei pe 1.000 de litri, iar cea la motorină la 2.183,85 lei pe 1.000 de litri. Practic, în prima zi a anului, benzina s-a scumpit cu 29 bani/litru, iar motorina cu 26 bani/litru, ca urmare a politicii fiscale a guvernului.

Astfel, de la 1 iulie, benzina se va scumpi cu 43 bani/litru, iar motorina cu 40 bani/litru, potrivit unor calcule validate de Profit.ro. În mai puțin de două luni, avansul câștigat de motorină în ultimele săptămâni va fi pierdut, pe fondul accizelor ridicate. Pentru benzina fără plumb, cel mai ridicat preț al anului a fost înregistrat în ultima săptămână a lunii aprilie, de 7,33-7,40 lei/litru, cu 19 bani peste actualele prețuri practicate în stațiile Petrom, de 7,14-7,21 lei/litru. Creșterea accizelor de la 1 iulie cu 43 bani/litru va duce astfel prețul benzinei peste 7,5 lei/litru, aproape un leu mai mult decât în ultimele zile ale anului trecut, arată sursa citată.

De asemenea, acciza la gaz petrolier lichefiat utilizat drept combustibil pentru motor a crescut la 874,24 lei pe tonă, față de 776,09 lei în 2023. În cazul în care gazul petrolier lichefiat este folosit drept combustibil pentru încălzire, acciza urcă la 773,62 lei pe gigajoule, de la 686,77 lei. Pentru gazul natural folosit ca combustibil pentru motor, acciza a fost majorată la 17,72 lei pe gigajoule, comparativ cu 15,73 lei anterior.

Contextul din spatele fluctuației de prețuri. România importă masiv motorină și exportă benzină

Judecând mai pe larg, Europa dispune de volume suficiente de carburanți, ceea ce exercită presiune asupra scăderii prețurilor. Însă în ceea ce privește motorina, cel mai utilizat carburant din România, importurile pe continent au atins 4,5 milioane de tone, o creștere de 24% față de nivelurile din martie, care la rândul lor au fost mai mari decât cele din luna precedentă. Această creștere are la bază reluarea livrărilor din India și sporirii volumelor importate din SUA și țările Orientului Mijlociu, relatează Economica.net.

România a importat anul trecut 2,73 de milioane de tone metrice de motorină cu conținut redus de sulf care nu conține biodiesel, la care s-au adăugat alte 440.000 de tone de motorină cu conținut redus, dar care conține și biodiesel, potrivit datelor comunicate de Institutul Național de Statistică (INS) la solicitarea Economica.net. Așadar, din aceste două sortimente am avut un import total de 3,17 milioane de tone în 2023.

Volumul de import al acestor două sortimente de motorină este cu aproape 43% mai mare decât cel din 2022. Astfel, potrivit sursei citate, situația poate fi explicată atât prin problemele primelor două rafinării din România în 2023 care nu au oferit la fel de mult pieței, o producție de diesel redusă la Petromidia și o revizie prelungită la Petrobrazi, la care se adaugă și creșterea exporturilor către Ucraina.

Din Turcia au venit în România, anul trecut, 471.000 de tone de motorină, comparativ cu 121.000 de tone anul precedent, așadar și importurile de aici au crescut la patru ori, în termeni de volum, anul trecut față de anul precedent. În schimb, din Grecia, România a importat în 2023 aproape 217.000 de tone de motorină, în condițiile în care în 2022 importurile au fost de doar 37.000 de tone. Pe fondul războiului și al interdicției puse de Uniunea Europeană pe importurile de carburanți rusești, acestea s-au prăbușit de asemenea anul trecut de la 1,4 milioane de tone în 2022 la doar 180.000 de tone, deși a fost mult discutată situația „spălării” petrolului rusești prin intermediul partenerilor din India și al altor țări asiatice. Mai exact, din cele 2,7 milioane de tone fără biodiesel importate în total, circa 941.000 de tone au venit din India. În 2022, erau importuri de doar 95.000 de tone din această țară, deci de aproape zece ori mai mici.

Astfel, explicația scăderii prețului la carburanți, mai ales al motorinei, rezidă în importurile mult mai ieftine comparativ cu producția internă. Potrivit unor explicații oferite de economistul Gabriel Biriș într-o analiză Panorama din februarie 2024, țara noastră produce doar 30% din consumul anul de petrol – materia primă din care se rafinează carburanții, iar restul înseamnă importuri – fie că vorbim de materie primă, fie că vorbim direct de carburant. Accizele care urmează să fie puse peste prețurile de plecare ale carburanților din luna iulie ar putea nivela astfel scăderile înregistrate la preț prin importurile ieftine.

Mai mult, Institutul Național de Statistică (INS) arată că România a produs, în primele nouă luni din 2023, o cantitate de ţiţei de aproximativ 2,1 milioane tone echivalent petrol (tep), cu 4% mai mică decât cea din perioada similară a anului 2022. În aceeași perioadă a anului trecut, importurile – care s-au ridicat la 5,7 milioane tep – au fost mai mici cu aproape 12% față de perioada ianuarie-septembrie 2022.

Este important de luat în calcul și că, pe fondul declinului natural al zăcămintelor combinat cu nivelul actual al unităților existente de producție, Comisia Națională de Strategie și Prognoză estimează că producția de țiței a României va scădea în următorii ani în medie cu aproximativ 2,2%, potrivit sursei citate. Cotațiile țițeiului Brent, de referință pentru Europa, era cotat joi, 16 mai 2024, la 83,1 dolari, în creștere ușoară față de nivelurile din ultimele zile, dar încă destul de mult sub valorile din aprilie 2024, când acesta s-a situat la 90 de dolari.

...citeste mai departe despre "Calmul dinaintea furtunii prețurilor la carburanți. Cu cât urmează să se scumpească motorina de la 1 iulie 2024" pe Ziare.com

#pret benzina, #pret benzina Romania, #pret benzina Petrom, #pret motorina, #pret motorina Petrom, #pret carburanti Romania, #importuri petrol Romania , #Stiri Macroeconomie

Curs valutar

1 EUR = 4.9771 RON

0.0006

1 USD = 4.8244 RON

0.0071
  1. Cele două meserii sigure în viitor, după ce mirajul joburilor în IT a fost spulberat de valul de concedieri. „Să acționăm ca un vânător”
  2. Schimbare majoră în politica unei linii aeriene low-cost foarte populare în România. Decizia a creat un val de nemulțumiri printre călători
  3. Previziuni economice sumbre pentru România, de la piața imobiliară la fondurile de pensii private: ”Vor primi 20%-30% mai puțini bani decât au cotizat”
  4. Cine plătește cei mai mulți bani la stat dintre un salariat, un SRL, PFA sau IMM. „Niște criminali economici”
  5. Cel mai bogat pensionar din România, mult mai avut decât foștii șefi de stat europeni. Câți pensionari trăiesc „pe picior mare”, față de cei care își duc viața de la lună la lună
  6. Taxa auto pe mașini poluante revine în România. De când intră în vigoare, ca obligație pentru cererea de plată 4 din PNRR
  7. Putin simte că a venit începutul sfârșitului: ”Glonțul de argint” al SUA lovește cu tărie Rusia
  8. Nu o ducem așa de rău cum ni se spune: Economia României, printre primele 20 de țări ale lumii. Cine se mai găsește în clasamentul făcut de Universitatea Harvard
  9. Guvernul, acuzat că pregătește un ”Nordis bugetar”. Economist: ”Titanicul românesc s-a lovit de ghețarul prețurilor și se scufundă”
  10. Mutare secretă a lui Putin, ce păcălește SUA și aliații: Structură de 6 miliarde dolari luată de la ”băieții deștepți”