Brent Valmar, Porsche Romania: Cotele de piata nu tin de foame dealerilor!

Luni, 25 Mai 2009, ora 13:28
3623 citiri
Brent Valmar, Porsche Romania: Cotele de piata nu tin de foame dealerilor!

"Romania se afla in topul tarilor cu cele mai mari scaderi, la vanzarile de masini noi. Mai rau decat la noi este in Irlanda si in Tarile Baltice. Este greu sa faci fata unei caderi bruste neasteptate, mai ales ca, multa vreme, nu a crezut nimeni ca se va intampla acest lucru", a declarat Brent Valmar, director general Porsche Romania, intr-un interviu acordat, in exclusivitate, pentru Bloombiz.

VEZI INTERVIUL VIDEO PARTEA 1 si PARTEA 2

Se mai vand masini noi?

Sigur ca se vand. Chiar in situatia in care economia mondiala este in contractie si suntem loviti puternic de recesiune, nu suntem atat de afectati incat sa nu ne vedem de afacerile noastre. Mobilitatea ramane o chestiune actuala, fapt care ne ajuta sa vindem masini, nu ca inainte, dar ne pastram la un nivel rezonabil.

Prin comparatie cu ceea ce se intampla in regiune, vanzarile de masini noi au scazut?


Au scazut dramatic. Romania se afla in topul tarilor cu cele mai mari pierderi de volume, in piata. Mai rau decat la noi este in Irlanda si in Tarile Baltice. Noi cadem dupa multi ani in care am crescut puternic. Este greu sa faci fata unei caderi bruste neasteptate, mai ales ca, multa vreme, nu a crezut nimeni.

La inceputul anului, toti factorii politici spuneau ca noi nu o sa fim loviti de criza. Iata ca aceasta a venit peste noi, destul de puternic. O cadere de 55% in piata de autoturisme si de peste 70% la autovehiculele comerciale este dramatica, in orice context am discuta. Loviti sunt si comerciantii si industria producatoare.

Dacia a fost cofruntata cu probleme puternice iar usorul reviriment de la Pitesti nu se datoreaza performantei pietei interne ci se datoreaza, aproape in totalitate, programului de casare din Germania.

Un program de tip " Rabla" este binevenit in perioada aceasta, pentru a-i ajuta pe cei implicati in piata auto?

Un astfel de program de innoire a parcului auto este o masura extrem de binevenita si salutata de catre toti cei implicati, pornind de la clientul care beneficiaza de acest program si terminand cu producatorii si importatorii de autovehicule.

Vreau sa subliniez, insa, un lucru foarte limpede. In ciuda faptului ca noi am fost primii care au introdus un astfel de program, nu mai merge cum ne asteptam. Nu contest efectele pozitive, o astfel de masura vine in sprijinul industriei. Dar, daca analizam in detaliu, constatam ca, in primul rand, cuantumul de sprijin a fost atacat de deprecierea leului.

Volumul de sprijin la care se astepta clientul a fost, dintr-o data, diminuat. Pe de alta parte, piata se contracta intr-un context general, in care lumea isi face probleme legate de locul de munca, de siguranta zilei de maine, de inflatia care iti mananca din puterea de cumparare. Oamenii nu mai au ca prioritate schimbarea masinii, ci se gandesc la cu totul alte lucruri, mai importante intr-o situatie dificila.

Acest fapt a condus la situatia de nedorit in care, dupa demararea programului, pana in momentul de fata, s-au inregistrat abia 6000 de contracte, din 60.000.

Dar totul pleaca si de la dimensionarea primei de casare...

Bineinteles, dar aici n-as face o critica foarte aspra, pentru ca fiecare sistem vine cu ce-si permite. Daca
prima de casare in Germania este 2500 de euro, nu ne putem astepta la acelasi lucru in Romania.

Si aici sunt cai de imbunatatire. Dau exemplul Slovaciei, unde guvernul a fost mai indraznet si a negociat cu jucatorii din piata o sustinere egala cu cea oferita de stat. Indirect, se intampla acest lucru si la noi, prin promotii. O astfel de colaborare intre Guvern si importatori ar putea sa conduca la un sistem mai bine orientat catre piata.

In perioada aceasta de dezbateri, reprezentantii pietei auto au fost implicati in discutiile cu sindicatele, cu patronatele?

Am fost permanent in discutii cu oficialitatile, care au tinut cont de propunerile noastre, insa nu era nimeni capabil sa prevada ca sistemul care a functionat anul trecut, nu va merge la fel de bine si anul acesta. Aici va trebui sa ne readaptam la conditiile concrete din piata si sa gasim formule pentru ele. In Slovacia, contingenul de 20.000 de masini s-a terminat intr-o luna de zile. La noi, nu e cazul. Dacia a fost singura care a performat mai bine in programul "
Rabla".

Exista vreo statistica, apropo de ce inseamna piata masinilor noi si continuitatea pe vanzarea de masini noi?

Fiecare trebuie sa se ocupe de treaba lui. Noi lucram la vedere, toti membrii asociatiei noastre sunt platitori de
taxe si contribuie la buget substantial. Nu ne putem asuma responsabilitatea urmaririi si pedepsirii ceror care eludeaza plata taxelor datorate intr-o astfel de activitate. Este treaba institutiilor abilitate sa se ocupe de asa ceva.

Sunt ingrijorat de un aspect. Am convenit impreuna cu ministrul
Nemirschi sa acordam acesta perioada de gratie pentru inmatricularea masinilor care au fost importate la sfarsitul anului, cand s-a modificat taxa de poluare, ce expira la sfarsitul lunii mai. Am auzit din media o informatie cum ca politia a identificat deja 660 de cazuri in care chitantele de plata a taxei de poluare au fost falsificate. Ei atatea au gasit, dar cate or fi, oare?

Porsche are propria ei institutie financiara. Se simte si aici un recul al finantarii?


Cota de finantare prin banca noastra a crescut, evident. Noi suntem, probabil, printre putinii care inca mai au disponibilitate sa acorde finantare. Cele mai multe societati de leasing au devenit mult mai precaute, au oprit, au masurat, au cantarit de 10 ori. Noi ne-am vazut de treaba si am imprumutat in continuare.

Pe de alta parte insa, este un fapt limpede ca trebuie sa ne uitam mai atent la conditiile de calificare pe care trebuie sa le indeplineasca solicitantii. Usurinta in
acordarea creditelor, pe care am constatat-o in trecut, nu mai e valabila acum si nu va fi nici in viitorul apropiat.

Cat de afectate sunt vanzarile Porsche? Cum ati rezistat?


Aici trebuie facuta o socoteala. Avem o distorsiune si in cifrele raportate la nivelul asociatiei. Se raporteaza drept livrari in teritoriu si exporturile in Europa, in special in Germania. Daca este sa socotim mai atent, reiese ca piata nu este atat de mare pe cat o raportam. Dupa aprecierile noastre, este vorba de doua,trei mii de masini, in special in lunile aprilie, martie, si incepand din februarie, cand s-a constatat lucrul acesta, si pe care ar trebui sa le scadem din volumele raportate.

Chiar in contextul acesta stam bine. Toata lumea pierde, dar noi pierdem mai putin decat ceilalti. In al doilea rand, performanta noastra, in termeni de cota piata, a fost din ce in ce mai buna. Am avut cifre record pe acest segment, din pacate pe o scadere generala, iar cotele de piata nu tin de foame dealerilor si nu le platesc datoriile pe la banci.

Piata noastra totala cade de la un nivel maxim in 2007, in consecinta cadem si noi, dar ne vom stabiliza, in ciuda aceastei scaderi, la un volum rezonabil, important pe piata.

Cat din vanzarile Porsche sunt pe persoane fizice si cat pe juridice?

Fata de ceilalti, noi nu facem diferenta. De aici porneste critica noastra puternica fata de ultimele masuri fiscale adoptate de guvern. In Romania, ponderea persoanelor juridice este de aproximativ 70%, foarte mult. Daca tocmai firmele vor suporta o povara fiscala mai mare, exista pericolul sa mai fim inca o data loviti.

O restructurare a pietei putea sa apara oricand. Poate a fost si o extindere usor necontrolata...atat timp cat existau lichiditati in exces.

Mi-e greu sa afirm acest lucru, pentru ca imi aduc aminte de criticile aspre ale clientilor, aduse tuturor importatorilor si investitorilor din tara, ca nu au venit cu o infrastructura, cu capacitati de service pe masura vanzarilor.

Printre prioritatile
Porsche se numara asigurarea unui nivel de lichiditate sanatos. Oamenii au nevoie de cash pentru a-si desfasura activitatea. Stiti bine ca exista intarzieri in afaceri de genul acesta. Cu cat clientul plateste mai tarziu, asigurarea deconteaza reparatia mai tarziu, piesa de schimb e platita mai tarziu.

Dar aceasta tine de un comporrtament de plata, care, in ultima vreme, s-a inrautatit, incepand cu intarzierile statului

Si nu jucam singuri in filmul acesta. Sunt inclusi mai multi actori care trebuie sa-si faca bine datoria, fiecare pe palierul lui.

In perioada aceasta apar idei inovative in materie de marketing?


Acum, marketing-ul cel mai eficient este cel direct, care atinge in mod direct adresantul, fie ca va cumpara o masina noua, fie una second-hand.

Marketing-ul direct ar trebui sa actioneze prin reorientarea cererii in perioada aceasta. Simtiti ceva de genul acesta sau oferta Porsche este atat de bine segmentat incat nu ati fost afectati de o deplasarea a cererii de pe un anumit segment pe altul?

Daca suntem fortati de conditiile de piata sa ne restrangem activitatea, realizam volume mai mici, evident, cu margini mai mici de profit operational, deoarece presiunea din piata este foarte mare.

Intr-o paranteza, atat de ieftine cat au ajuns masinile astazi, in Romania, nu sunt nicaieri, si nici nu vor mai fi, vreodata! Clientul trebuie sa se bucure de acest avantaj de moment.

Revenind la marketing, cheltuielile de promovare sunt in scadere. Trebuie sa ne focusam pe modelele care realizeaza volume, nu pe cele de nisa, care nu aduc un castig decat in planul imaginii. Marketing-ul trebuie sa atinga cat mai eficient clientul, sa-l identifice si sa se plieze pe profilului lui- aici ma refeream la activitatile de promovare din showroom-urile noastre.

 

Intra pe Biztube, primul video-portal de business din Romania, ce reuneste interviuri de marca cu greii din lumea afacerilor si stiri economice de ultima ora.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

OnePlus Pad Go, tableta de buget cu specificații excelente. La ce preț este oferită
OnePlus Pad Go, tableta de buget cu specificații excelente. La ce preț este oferită
OnePlus a introdus pe piață o nouă tabletă, OnePlus Pad Go, o versiune mai accesibilă a modelului OnePlus Pad. Cu un preț de pornire de aproximativ 230 EUR în Europa, tableta promite să...
Microsoft vrea să introducă reclame în Windows 11. Cum pot fi dezactivate
Microsoft vrea să introducă reclame în Windows 11. Cum pot fi dezactivate
Microsoft vrea să introducă reclame în meniul de Start al Windows 11, conform informațiilor oferit de utilizatorii beta din Statele Unite. Experimentul se aliniază practicii companiei de a...
#brent, #criza, #porsche, #valmar , #stiri Porsche