Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Guvernul vrea sa ii atraga pe investitori cu pierderi si datorii

Guvernul vrea sa ii atraga pe investitori cu pierderi si datorii


Guvernul, presat de FMI, trebuie sa vanda pachetele detinute la mai multe companii de stat. Scopul este atragerea de investitori straini. In timp ce analistii internationali critica preturile prea mari cerute de Executivul de la Bucuresti, realitatea este cu mult mai dura, in conditiile in care planul de privatizare pare a fi pus in pericol de mai multi factori.

Pe plan international, statul roman are o imagine cel putin problematica, asa cum atragea atentia, recent, Reuters. Publicatia amintea ca investitorii, bancherii si analistii considera ca, in acest moment, cea mai mare problema a Romaniei este insasi imaginea statului: inflexibil, ineficient si reticent in acceptarea unor "verdicte" date de consilieri sau chiar de piete.

Imaginea nevaforabila a Romaniei, datoriile mari inregistrate de majoritatea companiilor de stat propuse pentru privatizare sau pierderile deloc de neglijat cu care se confrunta acestea sunt principalele impedimente in calea programului de privatizare.

Analistii internationali au criticat si momentul ales de Executivul de la Bucuresti pentru privatizarea Petrom.

In luna iulie, Guvernul a incercat sa vanda un pachet din actiunile Petrom, dar pietele erau mai ingrijorate de evolutia crizei datoriilor din zona euro. Analistii citati de Reuters estimeaza ca pretul de vanzare, de 0,46 lei/pe actiune era prea mare, in conditiile in care actiunile Petrom erau tranzactionate la 0,38 lei/actiune.

Petrom, atragatoare pentru investitori

Petrom se numara, alaturi de Societatea Nationala de Transport de Gaze Naturale Transgaz si operatorul national de transport de energie electrica Transelectrica printre companiile tentante pentru investitori pentru ca pot oferi randamente bune.

Prim-ministrul Emil Boc a anuntat ca Guvernul doreste sa eficientizeze companiile de stat, care in ultimii 20 de ani "au fost surse de influenta politica pentru unii sau altii care s-au aflat la putere".

Despre privatizarea companiilor de stat a vorbit si seful statului. Traian Basescu a spus ca nu se mai pot tolera "cangrene in economia romaneasca" si ca va ramane o amintire faptul ca "Guvernul va scoate din dificultate orice companie".

"Vor fi companii de stat care vor fi lasate sa intre in faliment. Politic, decizia e clara, nu mai finantam ineficienta", a tinut sa precizeze, recent, liderul de la Cotroceni.

"Daca o companie cu capital de stat nu-si plateste furnizorii, de unde sa luam bani? Acesti furnizori vor merge in instanta, vor cere falimentul companiilor si vor fi lasate sa intre in faliment", a mai precizat Traian Basescu.

FMI insista pentru privatizarea CEC si Tarom

FMI a cerut, insa, in mod explicit privatizarea mai multor companii de stat, printre care CEC Bank, Tarom, Termocentrale si chiar Posta Romana.

Trebuie mentionat ca premierul Emil Boc a declarat ca nu sustine privatizarea CEC, dar ca "Guvernul va incerca sa majoreze capitalul institutiei prin atragerea unor investitori institutionali", dupa modelul utilizat in urma cu sase ani, la privatizarea BCR.

Pe lista pregatita mai figureaza, printre altele, Conpet Ploiesti, Oil Terminal Constanta si Oltchim Ramnicu Valcea, dar si Societatea Nationala a Sarii, Santierul Naval Mangalia si SC Avioane Craiova.

Printre companiile pentru care statul trebuie sa atraga investitii se numara si SC Moldomin, SC Uzina Termoelectrica Midia Navodari, Complexul Energetic Rovinari, Complexul Energetic Craiova si centralele SC Termoelectrica de la Paroseni, Braila, Galati, Borzesti si Doicesti, potrivit unui comunicat al Ministerului Economiei.

Datorii totale de peste 6,8 miliarde de lei

Anul trecut, datoriile la buget ale companiilor monitorizate prin acordul cu FMI au crescut cu 34%, pana la 6,86 miliarde de lei.

Compania Nationala a Huilei (CNH) ramane cea mai mare datornica, urmata de CFR SA si de Electrificare CFR SA.

CNH a avut pierderi de peste 144 milioane de euro, in 2009, in timp ce CFR SA, compania care se ocupa cu administrarea si intretinerea infrastructurii feroviare publice, avea la 30 iunie datorii la bugetul general consolidat al statului de aproape 513 milioane de euro, in conditiile in care anul trecut avea datorii totale de 7,6 miliarde de lei (1,8 miliarde de euro), potrivit informatiilor publicate de Ministerul Finantelor.

Electrificare CFR SA are obligatii restante la stat de 135 milioane de euro.

In bugetul de venituri si cheltuieli al CNH SA pentru anul 2011, pentru grupul neviabil s-a proiectat un nivel al veniturilor si al cheltuielilor de 390 milioane lei, din care 135,8 milioane lei din productia vanduta si 249,7 milioane lei ajutor de stat pentru inchidere, in conformitate cu Decizia Uniunii Europene 787/2010, arata datele MFP.

Activele vor fi transferate ulterior catre Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, care le va transmite la o alta entitate in vederea administrarii procesului de inchidere a acestora pana in anul 2018, pentru minele neviabile beneficiare de ajutor de stat si continuarea activitatii la minele viabile fara ajutor de stat, conform NewsIn.

Companii fara datorii, dar cu pierderi

La polul opus, Metrorex, Tarom si Complexul Energetic Turceni nu au inregistrat datorii la stat.

Compania care opereaza reteaua de metrou din Capitala a terminat anul 2008 fara nicio datorie la bugetul de stat si se afla in aceeasi situatie la mijlocul lui 2011.

Tarom, companie aflata in subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii ce ar urma sa fie privatizata in proportie de 20% nu avea nicio obligatie restanta la stat.

Desi nu au datorii la stat, atat Metrorex cat si Tarom inregistreaza pierderi foarte mari. De exemplu, Metrorex avea in primul semestru din acest an datorii de peste 27 milioane de lei, spre deosebire de primele sase luni ale lui 2010, cand avea pierderi de 51,7 milioane de lei, conform NewsIn.

Operatorul aerian de stat Tarom face parte din lista companiilor de stat cu pierderi foarte mari, in conditiile in care in 2010 a inregistrat pierderi de aproape 80 de milioane de euro.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1733 ori