Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Politica si bani

Politica si bani
Asa-numita "lupta impotriva coruptiei" a inflamat in ultimul deceniu tonul discutiilor publice vizavi de controversata "logodna" intre politica si capital. Cit de mult o influenteaza ultimul pe prima si cit de exotici suntem noi din acest punct de vedere in comparatie cu democratiile numite "consolidate"?


Dar exista o limita clara a "jocului avantajelor". Acolo se impartasesc
viziuni si strategii si nu acaparari salbatice de sectoare sau
obiective economice. "Marele arbitru" al jocului intre politica si bani
este Justitia, capabila sa-i sanctioneze pe ambii jucatori.



Tocmai de aceea, o Justitie libera, independenta, profesionista si
ferita de potetiale presiuni care pot veni atit dinspre mediul de
afaceri ce are in spate forta banului, cit si dinspre mediul politic ce
are puterea de a promova legi, este o alta conditie absolut
indispensabila unei reale democratii - pluripartitismul,
parlamentarismul si libertatea antreprenoriala nu ajung.



In absenta legii - cu majuscule - logodna normala dintre capital si
politica devine un amantalic sordid, in care politicienii vor ajunge
sclavii neconditionati ai intereselor financiare, pe care le vor
promova uneori in dauna natiunii in ansamblul ei.



Se altereaza atit competitia politica - menita, la urma-urmei, sa aduca
in fata personaje de cit mai mare anvergura doctrinara - cit si cea
economica (mediul de afaceri nu este in mod real concurential si
creativ, ci la dispozitia "marilor familii" financiare).



Aceasta a fost/este drama unor state foste colonii din Africa, carora
bruma de democratie le-a fost rapid confiscata de o cleptoratie interna
dupa cucerirea independentei, aceasta a fost/este drama unor state din
America latina (de tipul Peru), unde regimurile politice - legitimate
prin vot, atentie - s-au dovedit corupte si incapabile, descalificind
intregi state pentru interesele unor grupuri restrinse.



In SUA, de exemplu, au existat/exista adevarate dinastii politice care
reprezentau/reprezinta si forte financiare semnificative (Kennedy,
Rockefeller sau Bush sunt doar cele mai notorii), insa ele si-au
construit averile INAINTE de politica si s-au legitimat public prin
imensul devotament fata de natiune, in ansamblul sau, dovedit inclusiv
prin acceptarea transferului unei importante parti a capitalului lor
catre avutia nationala, prin fundatii, burse, etc.



Imbogatirea PRIN politica genereaza intotdeauna suspiciuni, indiferent daca sunt sau nu indreptatite.



Revenim la cazul Romaniei. Vom avea o natiune puternica in masura in
care vom avea si politicieni de anvergura si antreprenori de forta. Nu
se poate trasa un "zid chinezesc" intre politica si bani la Bucuresti,
dupa cum nu este trasat la Washington DC, Londra sau Paris. Ne lipsesc
insa regulile jocului si mai ales unitatea ambilor jucatori in jurul
obiectivelor de interes strategic-national, stabilirea "teritoriilor".



Si intr-o mare masura ne lipseste arbitrul: respectul pentru lege si
ordine, absenta presiunilor de un anumit tip asupra Justitiei
(independenta de jure, dar mai putin de facto). Avem in schimb un soi
de lacomie funciara care-l face pe politician sa jinduiasca la
prosperitatea financiara a antreprenorului si pe acesta din urma sa-l
considere pe politician un soi de sluga a intereselor personale.



Clarificarea locului si rolului politicii si a banilor a transformat o
Rusie in deriva in anii '90 intr-un jucator de forta in doar citiva
ani.Aceasta clarificare trebuie sa urmeze si in tara noastra si este
una dintre marile provocari strategice ale momentului.



Comentariu de Eugen Ovidiu Chirovici.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4601 ori