Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Romania, o noua frontiera (partea 2)

Romania, o noua frontiera (partea 2)
O incursiune fascinanta in lumea companiilor si a banilor, o carte de economie care se citeste cu sufletul la gura, asemenea unui roman politist. De ce exista natiuni bogate si altele sarace, care sunt secretele reusitei in afaceri, ce reprezinta revolutia adusa de Noua Economie, care sunt capcanele acesteia si cum putem deschide usile spre succes? De ce youtube.com s-a nascut in America si cum a devenit Harry Potter o uriasa sursa de profit? Raspunsurile la aceste intrebari si la multe altele sunt in lucrarea de fata, unica in Romania prin modul de abordare a problematicilor si stilul de expunere. O carte semnata de Eugen Ovidiu Chirovici cu recomandarea Bloombiz.

 



(Continuare din pagina 1) 



Asa cum si la noi au inceput sa apara semnele. Cele mai mari
dezvoltari in ultimii cativa ani s-au inregistrat nu pe siderurgie sau
minerit - cat de mult s-a vorbit despre ele in anii '90... - ci pe
servicii bancare, de asigurari si pe IT. Ultimul sector contribuie deja
la Produsul Intern Brut al Romaniei mai mult decat turismul de care imi
vorbeai tu si cred ca aceasta contributie va creste in timp.



Marii operatori de servicii de telefonie mobila, furnizorii de
conexiuni la Tara WWW, constructorii de site-uri, toate firmele din
aceste domenii de varf au castigat sume fabuloase in ultimii
patru-cinci ani. Si gandeste-te ca este doar inceputul, pentru ca acest
urias segment al economiei nu este nici pe departe acoperit.




   - Deci ce sfat ai da unui tanar din Romania care se gandeste sa inceapa o afacere?




    - Primul ar fi acela sa...o inceapa! Este ca in bancul cu
loteria, in care un om pe patul de moarte il roaga pe preotul care il
impartaseste sa ii puna o vorba buna la Dumnezeu pentru a castiga si
el, macar o data, la loto. Dar preotul ii atrage atentia ca nu a
cumparat niciodata un bilet la loterie!



Contemplatia si despicarea la nesfarsit a firului in patru nu sunt
caracteristici antreprenoriale de dorit. Sigur, trebuie sa ai un plan
bun si un calcul pe masura - nu trebuie sa te intinzi mai mult decat
iti este plapuma, decat iti permit resursele potentiale. In acest sens,
poti sa si consulti un specialist cu o competenta verificata.



Al doilea, sa nu se lase descurajat de casandrele care ii vor prevesti
inevitabil un final lipsit de glorie la groapa datornicilor, dupa un
mai mult sau mai putin rasunator faliment. In al treilea rand, sa se
orienteze spre domeniile de varf - daca nu se pricepe el insusi, isi va
gasi un administrator bun si competent. Hayek spunea ca afacerile
trebuie conduse de cei care se pricep la activitatile din domeniul in
care actioneaza.



Perfect de acord - nu vei pune in fruntea unei banci un sef de la o
fabrica de automobile, numai ca aici vorbim de administratori si nu de
antreprenori. Nu stiu cat se pricea J.P.Morgan la otel, dar a investit
in domeniu si nu sunt sigur ca Vaderbildt stia cum functioneaza o
locomotiva cu aburi - stia in schimb ca America are nevoie de linii
ferate. In al patrulea rand, sa fie flexibil - sa inteleaga faptul ca
ceea ce este astazi valabil si rentabil, maine s-ar putea sa nu mai fie
asa, in schimb sa se iveasca noi oportunitati sau noi cai de dezvoltare
a celor existente.



De exemplu in media tiparita s-a inteles tarziu ce forta reprezinta
editiile on-line, chiar daca aparent canibalizeaza editiile pe suport
de hartie. Un antreprenor bun nu neaparat inventeaza bicicleta: poate
pur si simplu sa "fure" o idee buna care functioneaza cu succes in alta
tara si sa o aplice la conditiile Romaniei.



Exista "retete" cu succes aproape garantat daca stii cum sa le
administrezi inteligent, pentru ca reflexele si nevoile general umane
sunt basic aceleasi, fie ca vorbim de laponi, fie de bulgari. Sa nu
incerce sa mearga pe poteci foarte bine batatorite, pentru ca o idee
banala este cu siguranta o idee proasta in afaceri.



Daca in oraselul tau exista deja un supermarket, poate nu este cea mai
buna idee din lume sa-ti deschizi un magazin alimentar, dar poate ca
unul de materiale de constructii - in cazul in care vezi ca se
construieste foarte mult - este una buna. Un restaurant cu mancare
traditionala poate falimenta intr-un an daca mai sunt vreo zece in
preajma, insa unul cu specific italian poate prospera daca este
singurul din oras.



Trebuie sa identifici foarte clar nisa de piata careia i te adresezi si
sa ajungi la concluzia ca este cat mai clara - nu-ti deschide un
magazin de haine XXL intr-un oras in care locuitorii cantaresc in medie
70 de kilograme. Iar daca intamplator afacerea lor se va dezvolta,
sa-si comensureze exact fortele antreprenoriale si sa se sprijine doar
pe un management pe masura - daca pierzi controlul direct si il
incredintezi unui mangement nepotrivit, acesta iti va distruge munca.
Si nu uita ca managementul, de multe ori, nu este atat de motivat ca
tine si fa in asa fel incat sa-l motivezi intr-o cat mai mare masura.


    - Multe sfaturi...




   - Ele sunt doar unele dintre alte posibile o mie, dar revin la
primul: daca traiesti cu convingerea ca ai o idee buna, incearca sa o
materializezi si sa treci de bariera psihologica a asumarii riscurilor.
Asta este cel mai important. Daca nu, fireste, ai posibilitatea sa
ramai toata viata un salariat, mai bine sau mai prost platit in functie
de calificarile si potetialul tau. Dar de ce sa o faci atunci cand poti
deveni propriul tau stapan?!



    - S-ar mai impune vreo concluzie?




   - Tu ce crezi?



   - Cred ca o voi trage atunci cand voi decide daca voi demara o
afacere pe cont propriu sau voi bate la portile unei banci de
investitii, resemnat ca voi fi un amploaiat. Dar sunt mandru ca fac
parte din The Choice Generation. Desi viata pare mai complicata pentru
noi.




   - De acord cu tine, dupa cum viata unui pionier american era mai
complicata decat in batrana Europa - dar si oportunitatile erau mult
mai mari, dupa cum mai mare era si sansa de a-ti construi un viitor mai
bun. Noua Frontiera economica este, intr-un fel, asemanatoare cu
cealalta Noua Frontiera - un intreg teritoriu de cucerit, mai putin
riscul de a fi scalpat de indieni.




   - Esti sigur?!




   - Concurenta poate sa te "scalpeze" mai rapid si mai eficient,
ce-i drept, si nici un alt Colt in afara inteligentei si a vitezei de
reactie nu te va salva din ghearele "triburilor" vrajmase. Nu uita ca
fiecare cunostinta pe care o acumulezi la un moment-dat se poate dovedi
foarte pretioasa atunci cand nu crezi - la o negociere, la aprecierea
unei conjuncturi, la rapiditatea cu care vei reactiona la o schimbare a
pietei.




   - O sa incerc sa-mi aduc aminte atunci cand caravana va fi inconjurata de "indieni". Si sper sa-mi fie de folos.




    - Cu siguranta.




    - Te-ai gandit la o incheiere potrivita?




    - Nu. Sau singura incheiere potrivita, in spiritul discutiilor
noastre, mi se pare aceea ca nu trebuie sa existe nici o incheiere -
poate cea mai buna idee din lume pentru afacerea ta este aceea care iti
va veni maine. Roaga-te sa fie asa.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 9307 ori