Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Acordul pentru oleoductul Constanta-Trieste a fost semnat doar de Romania, Serbia si Croatia

Acordul pentru oleoductul Constanta-Trieste a fost semnat doar de Romania, Serbia si Croatia
Reprezentanti ai Romaniei, Serbiei si Croatiei au semnat marti acordul pentru infiintarea companiei de proiect a oleoductului Constanta-Trieste, iar cea de-a patra tara, Italia, va lua o decizie in privinta implicarii in proiect abia dupa instalarea noului Guvern."Romania, Serbia si Croatia semneaza azi (n.r. marti, 22 aprilie 2008) acordul pentru infiintarea companiei de proiect a oleductului PEOP Constanta-Trieste. Din aceasta companie vor face parte: Conpet si Oil Terminal din partea Romaniei, Transnafta (din Serbia) si Janaf (din Republica Croatia). Este un prim pas, dar absolut necesar in dezvoltarea acestui proiect. Oleoductul trebuia sa traverseze Romania, Serbia, Croatia, si aceste tari sunt azi prezent aici. Cu Slovenia si Italia au existat discutii, insa aceste tari nu si-au desemnat companii care sa faca parte din proiect, dar azi sunt reprezentate de membrii ai ambasadelor tarilor lor", a declarat marti secretarul de stat din Ministerul Economiei si Finantelor (MEF), Viorel Palasca, in cadrul unei conferinte de presa.


Italia, tara pe teritoriul careia, potrivit proiectului initial, se afla capatul oleductului, si-a exprimat punctul de vedere printr-o scrisoare trimisa Ambasadei Italiei la Bucuresti, prin care afirma ca statul  italian asteapta instalarea noului guvern, iar noul guvern va lua o decizie in privinta implicarii Italiei in acest proiect, potrivit lui Palasca.



"Bineinteles, oleoductul trebuie sa se termine in Italia, la Trieste. Noi mergem pe varianta Constanta-Trieste. Indiferent de decizia Italiei, proiectul poate merge mai departe", a mai spus secretarul de stat din MEF.



De cealalta parte, directorul Janaf din Croatia, Vladimir Vrankovic, a precizat ca daca Italia si Slovenia nu se implica in proiect, atunci Constanta-Trieste nu se mai face. "Fara Slovenia mai sunt solutii, insa fara Italia, nu mai exista proiectul", a declarat marti directorul si membru in Consiliul de Administratie al Janaf din Republica Croatia, Vladimir Vrankovic.



Acordul pentru infiintarea companiei de proiect pentru oleoductul Pan European Oil Pipeline (PEOP) Constanta-Trieste a fost semnat marti, 22 aprilie 2008 de secretarul de stat din MEF, Viorel Palasca, directorul general al Transnafta din Serbia si de directorul si membru in Consiliul de Administratie al Janaf din Republica Croatia, Vladimir Vrankovic. Fiecare tara va avea o participatie de 33,3% in cadrul companiei de proiect. Infiintarea efectiva a companiei va avea loc la 45 de zile de la semnarea acestui acord, dupa ce va fi inregistrata.



"Urmatorii pasi sunt: compania de proiect trebuie inregistrata la Londra in timp de 45 de zile de la semnarea acestui acord, confom legii britanice, iar dupa aceste 45 de zile urmeaza pasii cei mai importanti, realizarea studiului de executie si atragerea de investitori in proiect", a explicat oficialul MEF. Acesta a mai spus ca se va infiinta si o companie de investitii despre care va putea da mai multe amanunte dupa cele 45 de zile. In acest sens, si-au exprimat interesul Republicile Kazakhstan si Azerbaidjan. Aceste doua tari si-au aratat interesul pentru  deveni cel putin furnizori in proiect si chiar investitori, potrivit lui Palasca.



Compania de proiect va avea sediul la Londra, in Marea Britanie si conducerea va fi formata dintr-un Consiliu Director cu sase membri, cate doi din fiecare tara. Dupa inregistrarea companiei, se va discuta si numirea unui manager, persoana neutra.



Capitalul social al companiei de proiect cuprinde 2.100 actiuni, iar valoarea nominala a unei actiuni este de o suta de lire. Conpet si Oil Terminal vor avea cate 350 de actiuni, in valoare de 35.000 lire sterline fiecare si Transnafta si Janaf vor avea cate 700 de actiuni, in valoare de 70.000 lire.



Potrivit directorului general al Oil Terminal, Mihai Lupu, proiectul este evaluat la aproape trei miliarde de euro si va fi operationl in doi, trei sau chiar patru ani.



Studiul de fezabilitate a constructiei oleoductului, efectuat de un consortiu coordonat de catre Hill International UK, prezinta trei posibile variante de capacitate de transport pentru conducta, respectiv de 40, 60 sau 90 milioane de tone/an.



Costurile pentru modernizarea si marirea capacitatii terminalului Constanta sunt apreciate la 206 milioane de dolari pentru varianta de 40 milioane tone/an, 263 milioane dolari pentru 60 milioane tone/an si 395 milioane dolari pentru 90 milioane tone/an. Costurile totale pentru constructia conductei de transport petrol au fost estimate la 2,27 miliarde dolari pentru 40 milioane tone/an, 2,81 miliarde dolari pentru 60 milioane tone/an si 4,26 miliarde dolari pentru capacitatea de 90 milioane tone/an.



Lungimea totala a conductei va fi de 1.360 kilometri, din care pe teritoriul Romaniei 649 kilometri, al Serbiei - 208, al Croatiei - 423, al Sloveniei - 29 si al Italiei - 10 kilometri. Potrivit studiului de fezabilitate, Romania ar putea beneficia din taxe si tarife de incasari de 2,27 miliarde dolari pentru varianta de 40 milioane tone/an, de 3,1 miliarde dolari pentru varianta de 60 milioane tone/an si de 4,39 miliarde dolari pentru varianta de 90 milioane tone/an. Aceste beneficii cumulate au fost calculate de consortiul coordonat de catre Hill International UK pentru o perioada de viata a conductei de 20 de ani.

21 aprilie 2008 16:05

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1088 ori