Gazele din productia interna au un pret redus, fiind folosite in principal ca instrument pentru subventionarea industriei consumatoare, in special a combinatelor chimice, desi preturile ar fi trebuit aliniate la nivelul celor de import pana la sfarsitul anului 2008, relateaza NewsIn.
"Preturile la gaz ar fi trebuit aliniate la nivelul celor de import pana la sfarsitul anului 2008 (fapt care ar fi desfiintat si "cosul" pe piata de gaz).Paritatea pretului la import a fost de-a lungul timpului o conditie a FMI, preluata si de UE in conditiile de aderare.
Scopul era ca preturile aliniate la competitia externa sa ofere stimulente pentru explorarea de noi rezerve, care ar fi devenit rentabile daca preturile ar fi fost libere.
Totusi, gazul din productie interna este in continuare tinut mai ieftin si e folosit ca instrument de subventionare a industriei consumatoare (in special combinatele chimice).
Aproape toate combinatele chimice au posibilitatea de a achizitiona pana la sfarsitul lui 2009 <>, ceea ce constituie de fapt un ajutor de stat", se arata intr-un raport al Consiliului Concurentei (CC) si al Societatii Academice din Romania (SAR).
De asemenea, tot in ceea ce priveste distorsiunile pe piata de gaze, cauzate de nefinalizarea reformelor, CC vorbeste in raport si de suprareglementarea autorizarilor pentru proiecte.
"In sectorul gazelor, desi orice proiect este realizat de catre un proiectant, care se presupune ca trebuie sa aiba competente tehnice, proiectul trebuie avizat si de un «verificator atestat» (orice titular de licenta specifica exploatarii obiectivului).
Prin aceasta se limiteaza intrarea pe piata a noilor concurenti, deoarece un titular de licenta specifica exploatarii obiectivului respectiv nu este interesat sa avizeze un proiect pentru un obiectiv pe care il va exploata un viitor concurent al sau.
In plus, se reduce responsabilitatea proiectantului, iar costul proiectului creste, ducand la costuri mai mari si pentru consumatorul final", potrivit documentului citat.
Totodata, referitor la distorsiunile pe piata de electricitate, in raport se precizeaza ca liberalizarea de facto este inca incompleta.
"Aproape jumatate dintre consumatorii de electricitate, de pilda, nu-si schimba furnizorii (sunt «captivi»).
Acestia cumpara de fapt un «cos» de electricitate, asa cum era inainte de liberalizarea teoretica a pietei din 2007, la pret de vanzare care este practic reglementat de ANRE.
Acelasi lucru se intampla si pe piata de gaz, unde se face un «cos» de gaze din productia interna si import.
«Cosul» perpetueaza insa existenta consumatorilor «captivi»: desi in realitate acestia ar putea sa cumpere electricitate de pe piata de la alti producatori, «cosul» este mult mai avantajos, incluzand electricitate «ieftina» de la Hidroelectrica si Nuclearelectrica, care nu ar putea fi cumparata de un consumator «eligibil»", mentioneaza CC in raport.