Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Alegeri in Franta: Ce candidat are solutii pentru Romania

Alegeri in Franta: Ce candidat are solutii pentru Romania


Analistii de politica externa considera ca diferendele dintre Franta si Romania, pe teme precum aderarea la spatiul Schengen, exodul rromilor, ori piata de munca din Hexagon, vor disparea odata cu instalarea la Palatul Elysee a unuia dintre cei doi candidati la presedintia Frantei.

Vlad Nistor, directorul Intitutului de Studii Diplomatice din Bucuresti, a declarat pentru Business24.ro ca tensiunile dintre cele doua tari au fost, in buna masura, dincolo de conflict, reprezentand mai mult o problema de atitudine personala, motivata electoral, ori odata terminata campania electorala, aceasta motivare nu mai poate exista.

Francois Hollande si Nicolas Sarkozy reprezinta principalii candidati, potrivit sondajelor, la alegerile din Franta care se vor desfasura duminica, pe 22 aprilie si pe 6 mai.

Specialistul spune ca ambii candidati au avantaje si dezavantaje, din punctul de vedere al Romaniei. Analistul spune ca Nicolas Sarkozy este un politician de dreapta, la fel ca Traian Basescu, deci, ar trebui ca apropierea Romaniei sa fie mai mare fata de Sarkozy, in detrimentul lui Francois Hollande.

Vlad Nistor spune despre Hollande ca, din foarte multe puncte de vedere, este "o necunoscuta" pentru opinia publica internationala. "Dincolo de orice altceva, Francois Hollande este o surpriza, pentru ca foarte putina lume credea ca va ajunge asa de sus in campania pentru alegerile prezidentiale, avand in vedere intreaga sa istorie politica", considera specialistul.

Directorul Intitutului de Studii Diplomatice din Bucuresti sustine ca lucrurile nu sunt determinate doar de orientare politica sau de interese strategice, iar de multe ori un rol important il are si "chimia" dintre personaje. Iar aceasta situatie, in opinia lui Vlad Nistor, poate fi, la un moment dat, favorabila sau nu, in relatiile dintre doua tari.

Tensiunile vor disparea odata cu incheierea campaniei electorale

Specialistul sustine ca celebrele diferende dintre Franta si Romania, pe tema Schengen, a exodului de rromi sau a pietei fortei de munca, vor disparea odata cu instalarea in functia de presedinte a unuia dintre cei doi candidati. "Toate aceste probleme au fost supralicitate in perioada electorala, ori odata incheiate alegerile prezidentiale, Franta nu ar avea interesul perpetuarii unor asemenea dispute", sustine Vlad Nistor.

Analistul Mircea Cosea a declarat pentru Business24.ro ca nu crede ca, in politica franceza, indiferent de candidat, Romania are un loc foarte important. El este ferm convins ca nu trebuie sa ne asteptam, de la niciunul dintre cei doi candidati, la o schimbare importanta de viziune in relatia cu Romania.

Sa nu ne asteptam la o imbunatatire a conditiilor de munca din Franta

Mircea Cosea sustine ca Franta a avut, si va avea in continuare, destule probleme de ordin intern destul de importante, care vor avea mereu un ecou in cautarea unei explicatii facile, iar aceasta este, conform specialistului, si la Sarkozy, dar si la Francois Hollande, problema imigratiei. "Nu ne putem astepta la o imbunatatire a conditiilor de munca din Franta, in cazul in care unul din cei doi candidati vor castiga alegerile. Totusi, ne putem astepta la un efect colateral prin politica pe care cei doi o vor promova in raport cu Uniunea Europeana, deci, implicit si cu Romania", considera Mircea Cosea.

Analistul sustine ca, din discursurile lui Francois Hollande, reiese o pozitie putin schimbata fata de Uniunea Europeana, in sensul unei mai puternice orientari spre uniformizarea abordarii unor probleme la nivelul tuturor statelor membre. Mircea Cosea este ferm convins ca, in cazul in care Francois Hollande castiga alagerile vom avea, din partea Frantei, o pozitie mai maleabila in ceea ce priveste problemele pe care Romania le are cu UE, in special pe tema Schengen.

Relatiile economice nu sunt influentate de cele politice

Specialistul nu se asteapta la schimbari majore in ceea ce priveste relatiile economice dintre cele doua state, indiferent de candidatul care va castiga alegerile. Cosea sustine ca fluxurile de capital intre Romania si Franta au fost foarte putin influentate, in ultima perioada, de politica interna a statului francez. Analistul este de parere ca relatiile economice dintre cele doua state se bazeaza strict pe criteriul liberei concurente europene si pe interesele marilor companii franceze prezente in Romania.

Mircea Cosea atentioneaza asupra faptului ca nu este cazul ca romanii sa-si manifeste o bucurie sau o tristete exagerata, in cazul in care unul dintre cei doi candidati vor obtine votul final.

Punctele principale ale programelor celor doi candidati

Francois Hollande (socialist)

- Economie: reducerea deficitului public in vederea atingerii unui echilibru la sfarsitul lui 2017, scaderea costurilor muncii printr-un nou transfer catre impozite, o reforma fiscala cu o transa de 75% pentru veniturile ce depasesc un milion de euro anual, cresterea impozitului pe avere pentru cei bogati, taxarea patrimoniului "exilatilor fiscal", eliminarea unor "gauri fiscale" in valoare de 29 de miliarde de euro.

- Societate: creare a 60.000 de posturi in educatie intr-un termen de cinci ani, acordarea dreptului la casatorie si adoptare cuplurilor de acelasi sex, o revenire partiala la pensionarea la varsta de 60 de ani, diminuarea numarului de imigranti admisi (fara un obiectiv cuantificat), asistenta medicala in vederea unui sfarsit de viata demn, reducerea ponderii domeniului nuclear de la 75% la 50% pana in 2025.

- Institutii: drept de vot pentru strainii comunitari in alegerile locale, introducerea reprezentarii proportionale in alegerile legislative, reducerea cu 30% a remuneratiei presedintelui si ministrilor.
- Politica externa: renegocierea tratatului bugetar european in vederea adaugarii unor masuri care sa favorizeze cresterea economica, retragerea trupelor franceze din Afganistan pana la sfarsitul lui 2012.

Nicolas Sarkozy (dreapta)

- Economie: echilibrarea conturilor publice inca din 2016, cresterea TVA de la 19,6 la 21,2 la suta in vederea finantarii unor scaderi a cheltuielilor patronatelor destinate stimularii competitivitatii industriei, impozitarea "exilatilor fiscal", interzicerea primelor de concediere in contractele de management ("parachutes dores"), continuarea aplicarii unei masuri ce prevede ca postul unuia din doi functionari care se pensioneaza sa fie desfiintat.

- Societate: injumatatirea numarului imigrantilor clandestini (la 100.000) si inasprirea conditiilor de reintregire a familiei, consolidarea politicii penale vizand minorii si a arsenalului de lupta impotriva apologiei terorismului, etichetarea carnii in functie de modul de sacrificare, o reforma a formarii profesionale.

- Institutii: introducerea in Constitutie a obiectivului revenirii la echilibrul finantelor publice (regula de aur), introducerea unei "doze" de reprezentare proportionala in alegerile legislative, diminuarea cu aproximativ 10% a numarului de parlamentari.

- Politica externa: revizuirea Acordurilor Schengen in vederea consolidarii controlului la frontiere si aplicarea unui Buy European Act (dupa modelul unei legi americane care obliga statul sa utilizeze produse fabricate intern in contractele publice), o retragere a trupelor din Afganistan devansata la sfarsitul lui 2013.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1928 ori