Cit platesc pentru o franciza? (I)

Miercuri, 14 Decembrie 2005, ora 01:20
1929 citiri

Deschiderea unei afaceri francizate implica multe consideratii financiare serioase incluzand costuri de deschidere, taxe de franciza si costuri de operare pe una pana la trei luni. In plus fata de costurile de demarare asociate cu dezvoltarea unei afaceri, francizatul va trebui sa plateasca taxe organizatiei francizorului:

1.taxa de intrare in reteaua de franciza

2.redeventa (royalty);

3.taxe de publicitate;

4.taxe de training (posibil);

5.taxe de leasing (posibil);

6.alte taxe (posibil).

Le vom detalia, in cele ce urmeaza, pe primele doua

Obligatiile financiare initiale pe care trebuie sa le plateasca francizatii sunt taxele de franciza.

Taxa de franciza se plateste francizorului pentru a primi permisiunea A"de a intra in clubul select al retelei respective A"

Aceasta taxa se plateste o singura data. Este mai putin cunoscut, dar rostul taxei de franciza este in general acela de a acoperi cheltuielile departamentului de vinzari al francizorului in depistarea si recrutarea francizatului si pe cele ale departamentului de operatii pentru asigurarea sprijinului pina in ziua deschiderii (alegerea spatiului, trainingul initial, trainingul si sprijinul la fata locului cu citeva zile inainte si dupa inaugurare). Totodata, sunt decontate partial cheltuielile de promovare initiala si specifica a magazinului in localitatea de desfasurare a activitatii.

Exista francizori care nu percep taxa initiala de franciza. Acestia reprezinta, in general, francizele de distributie. De pilda, Matou France (care a deschis in februarie 2005 prima franciza in Romania, la Iulius Mall din Iasi) produce imbracaminte si accesorii pentru copii. Acestea sunt confectionate la fabrica Viohar din Atena aflata in proprietatea francizorului. Conditia pe care Matou France o pune francizatului este aceea de a cumpara initial un stoc minim de marfa (practic colectia de primavara-vara sau toamna-iarna ) in valoare de cca 25-35.000 Euro.

Melibeea, producatorul gogoasei Yami, de asemenea, nu percepe taxa initiala de franciza spre deosebire de A"surataA" sa, Gogoasa Infuriata.

In cazul in care nu se percepe o taxa initiala, francizatul trebuie sa fie atent daca aceeasta este doar o reflectare a politicii de patrundere in forta pe piata sau daca lipsa taxei ascunde un sprijin initial si o publicitate redusa din partea francizorului.

Taxa initiala poate fi mai redusa: 500 Euro pentru Agentia Imobiliara Perfecta sau 2000 Euro pentru Agentia Multimedia & Creatie Publicitara. De regula, taxele de franciza sunt intre 5-10.000 Euro sau dolari pentru marea parte a francizelor si mai mari pina la cca 30-50.000 Euro pentru francize internationale, care, datorita notorietatii, nu isi pot permite discounturi pentru piata romaneasca.

Taxa initiala este diferita in situatia in care francizatul este un Master Franciza sau dezvoltator national sau regional (cu alte cuvinte, atunci cind francizatul isi dezvolta propriile sale magazine si are dreptul si sarcina de a opera ca un subfrancizor pentru zona respective).

In aceasta situatie este Different Twist Pretzel a carui taxa pentru un singur magazin este de 5000 USD, iar taxa de master este 15.000 USD. De asemenea, taxa poate fi 100.000 USD pentru un master franciza al scolii de computere New Horizons sau Yogen Fruz (deserturi congelate).

Restaurantul La Boucherie, care a semnat primul contract pentru Chisinau, percepe o taxa de 200.000 Euro Aceste marci au o reputatie internationala bine stabilita, iar preturile sunt pe masura. (Yogen Fruz este al treilea lider mondial imediat dupa Nestle, in domeniu) Intrebindu-l pe dl Daniel Fisher, Director de Vinzari New Horizons pentru Europa, de ce pretul de master franciza pentru Romania este identic cu cel din celelalte tari europene, mi-a raspuns ca firmele mari de franciza isi pot permite sa astepte pina cind apare clientul potrivit. In taxa de franciza solicitata intra toate serviciile aferente unui A"Grand OpeningA" de success si nu se poate face nici un fel de rabat in ce priveste calitatea si detaliile.

Redeventa A- Royalties-

Redeventa este taxa continua pe care francizatul o plateste francizorului saptaminal, lunar sau anual. Pentru francizor, redeventa reprezinta profitul. Aceasta acopera, de asemenea, cheltuielile francizorului legate de sprijinul continuu acordat francizatilor si cele de proiectarea noilor produse si pentru eficientizarea sistemului.

Redeventa poate fi un procent din total vinzari, o taxa fixa sau poate in unele situatii sa fie aproape de zero.

Procentul din vinzari

De obicei acesta este cuprins intre 4-7%. Pentru Astarte, cota din vinzari se ridica la 3%, iar pentru multe fast-food-uri romanesti, la5% din vinzarile nete lunare.

In cazul Voxnet (dealer telefonie mobila) redeventa este de 20%, dar nu din vinzari ci din marja comerciala. Explicatia se datoreaza faptului ca, pentru un dealer de telefonie mobila, cifra de afaceri nu este atit de relevanta pe cit este marja pe care operatorul, de exemplu Connex, o ofera dealerilor sai.

Pentru controlul cifrei de afaceri, cei mai multi francizori obliga francizatii sa foloseasca o materie prima sau un subansamblu furnizate de francizori, precum ingredientele pentru bauturi racoritoare, amestecul de substante necesare pentru realizarea pretzelilor in cazul Different Twist Pretzel, salsa pentru un fast-food cu tipic Mexican, paharele inscriptionate de francizor pentru o cafenea de tip A"take and goA", etc.

Redeventa fixa- flat fee

Se aplica in general in cazurile in care francizorul nu are un control eficient al volumului de vinzari.

De pilda, franciza imobiliara Hirsh pretinde o taxa lunara de 1000Euro in primul an, 2000 in al doilea an si 3000 in continuare.

Redeventa ascunsa in produs

Este caracteristica francizelor de productie si distributie. De pilda, Lollipops Paris (magazine de genti, pantofi si accesorii de dama) nu pretinde redevente, dar cistigul se regaseste in pretul de livrare a acestora. Matou France sau The Cartoon Store practica acelasi sistem.

In cazul francizei City Paintball (jocuri recreative cu arme cu bile cu vopsea) redeventa se gaseste in fiecare din bilele cu vopsea pe care le livreaza francizatilor.

Exista si francize la care redeventa este aproape zero. Este cazul francizei de Multimedia si creatie publicitara sau Agentia imobiliara Perfecta, in care veniturile francizorilor apar din colaborarea in sistem cu francizatii pentru lucrari sau parti din lucrari executate in colaborare cu acestia.

Taxa de franciza si redeventa sunt doua elemente cruciale ale francizei si ale raportului francizor-francizat.

Taxa de franciza trebuie luata in considerare la stabilirea costurilor initiale iar redeventa trebuie luata in calcul la estimarea profitabilitatii afacerii si a momentului in care se amortizeaza toate cheltuielile

Eugen Driga

www.fbb.ro

Senior consultant. IMO Franchising Group

email: office@fbb.ro

Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul a aprobat o schema de ajutor de stat pentru activitati productive si pentru industria prelucratoare, o schema mult asteptata pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de...
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Mumbai a devenit capitala asiatică cu cel mai mare număr de miliardari, depăşind Beijingul, potrivit unei liste a bogaţilor la nivel mondial, realizată de Hurun Research Institute, transmite...