Monica Tatoiu, despre Oriflame - Lumea femeilor, lasata pe mana barbatilor

Sambata, 31 Martie 2012, ora 00:00
6687 citiri
Monica Tatoiu, despre Oriflame - Lumea femeilor, lasata pe mana barbatilor

Monica Tatoiu dezvaluie motivele pentru care a parasit Oriflame, companie pe care o considera si acum "copilul ei roman". Intr-un interviu acordat Business24, Tatoiu priveste in urma cu manie, temandu-se ca tot ce a construit in 15 ani risca sa se destrame.

"Eram foarte multe femei manageri in acea multinationala la vremea respectiva. Cand am plecat eu, mai ramasese una singura in grup. Si la nivel regional toate posturile erau ocupate de barbati. Acesta a fost unul dintre motivele pentru care am renuntat", a declarat Tatoiu, pentru Business24.

Dincolo de nemultumirea legata de afacerea pe care a crescut-o in Romania, Monica Tatoiu este o femeie pretentioasa cu tinutele pe care le alege, dar pentru care nu cheltuieste foarte multi bani.

In acest moment scrie o carte, tine conferinte si lucreaza la proiecte europene pe educatie, pe care sustine ca trebuie sa le duca pana la capat "pentru ca, altfel, Romania o sa intre in colaps, pe fondul unei economii care nu o sa isi revina in urmatorii 10 ani".

"Multinationalele trebuie sa se intoarca si spre nevoile tarilor in care opereaza"

Privesc inapoi cu manie, pentru ca tot ceea ce am construit eu in 15 ani risca sa se destrame. Cauza este managementul defectuos al business-ului cu legislatia romaneasca.

Cand intri intr-o multinationala trebuie sa iti pastrezi valorile nationale, "Think global act local", asta este cheia succesului.

Eu am condus compania 14 ani, tinand pe primul loc interesul Romaniei, in sensul platii taxelor, am construit 2.000 de microintreprinderi, i-am invatat sa fie pe picioarele lor si dupa aceea m-am gandit la compania mama.

Pentru ca multinationalele trebuie sa inteleaga ca este necesar sa se intoarca si spre nevoile tarilor in care opereaza. Nu pot sa intre si sa mature tot si sa plece.

Nu se poate, pe termen lung de asta am ajuns aici. Si relatia mea cu Oriflame nu este buna, pentru ca Oriflame a fost copilul meu, dar a fost un copil roman.

Eu intotdeauna am spus: Oriflame a fost o subsidiara a unei multinationale, o subsidiara cu puternice caracteristici romanesti.

Monica Tatoiu explica de ce a parasit Oriflame

Eram foarte multe femei manageri in acea multinationala, la vremea respectiva. Cand am plecat eu, mai ramasese una singura in grup. Si la nivel regional toate posturile erau ocupate de barbati. Acesta a fost unul dintre motivele pentru care am renuntat.

Intr-un business, daca nu ai doua dimensiuni, nu ai cum sa reusesti. Asta este nenorocirea si in sistemul bancar - daca ne uitam in sistemul bancar, nu exista manageri femei.

Eu nu pledez pentru combaterea discriminarii, ci sustin acumularea de competente in dimensiuni diferite. Dimensiune analizelor prin componenta feminina este complet diferita de cea a analizelor masculine, pentru ca barbatii se uita la anumite elemente, femeile se uita la altele.

Si atunci, ce poate fi mai eficient pentru un business, decat doua componente care sa aduca acel element de creativitate care sa diminueze costurile.

Un proiect legislativ al Comisiei Europene ar putea obliga companiile mari, listate la Bursa, ca 40% din manageri sa fie femei. Ar fi de folos aceasta lege?

De ce este nevoie, la inceput, de obligativitate? Asa cum a fost cu miscarea lui Martin Luther King, a fost nevoie de instaurarea drepturilor egale intre albi si afro-americani.

In momentul in care exista o bresa, aceasta trebuie facuta prin lege, dupa care, cand se va deschide piata fortei de munca si va fi o competitie loiala intre femei si barbati, atunci nu va mai fi nevoie de legislatie.

Sa va dau un exemplu: in Suedia a fost nevoie ca Parlamentul sa dea decizie privind board-ul companiilor listate la Bursa sa aiba minim 20% femei. Barbatii erau practic obligati ca accepte femei in board, ca sa poata fi listate la Bursa de la Stockholm.

Cel mai important este sa vedem macar 25% femei in conducerea bancilor si sistemul financiar, pentru ca femeile vor aduce o componenta de empatie.

Ce sfaturi aveti pentru tinerele care vor sa ajunga femei de afaceri de succes in contextul economic actual?

Le recomand 4-5 ani intr-o multinationala, ca sa inteleaga mecanismele, dupa care sa isi deschida o afacere. Avantajul unei multinationale este ca lucrezi intr-un sistem care merge, este o masina rodata si, in momentul in care intri in ea, este disciplina.

Care sunt armele cu care o femeie isi poate construi un nume de succes in afaceri?

Competente, competente, competente. Femeia, spre deosebire de barbat, are capacitatea de a acumula analizele discrete, pe cand barbatul vede intotdeauna lucrurile in mare. Femeia are capacitatea de a identifica acele detalii care fac diferenta, mai ales pe piata actuala.

Cum ati reusit dumneavoastra sa va faceti loc intr-o lume a barbatilor??

Marturisesc ca, acum 17 ani, a fost un concurs de imprejurari favorabile, datorita faptului ca business-ul meu (Oriflame - n.red.) se lansa pe o piata virgina. Deci nu exista competitie pe vremea aceea. Era un business dedicat in mod special femeilor si ca produs, femeile fiind consumatorul final, si la nivel antreprenorial, vanzarea directa de cosmetice, care se adreseaza in mod direct femeilor.

In ce masura credeti ca frumusetea este un avantaj in cariera?

O femeie inteligenta, sclipitor de culta, domina extraordinar de mult prin ochi.

Atunci cand inteligenta nu este principala calitate a unei femei... vezi bezna in ochii ei si atunci incepi sa fii atent la trasaturile ei fizice.

Uita-te la Angela Merkel cand vorbeste, nu este o frumusete, insa atrage toate privirile atunci cand vorbeste. Ea conducere Europa la ora asta. De ce? Pentru ca este briliant de inteligenta si este chiar frumoasa ca om.

Cati bani investiti lunar in ingrijrea personala: haine, cosmetice accesorii...?

Eu nu sunt cel un bun exemplu. Sunt amatoare de vintage. Eu nu o sa dau niciodata mai mult de 100 de euro pe o haine.

Spuneati, in urma cu ceva timp, ca in fiecare duminica va aranjati intreaga garderoba pentru urmatoarea saptamana. Mai faceti asta?

Imi iau un pahar de sampanie si stau si combin tinute. Daca o pereche de pantofi nu se potriveste tinutei pe care o port, nu ma simt bine.

In plus, daca am o haina care nu este chiar in trend o duc la croitoreasa mea si ii adaug ce ii lipsea, ca sa o aduc in trend. Eu nu cheltuiesc foarte multi bani pe haine.

Cum prefera Monica Tatoiu sa isi petreaca timpul liber?

Eu nu suport sa treaca o secunda din viata mea fara sa realizez ceva. Lucrez la vreo patru, cinci proiecte europene pe educatie, lucrez la o carte despre viata intr-o multinationala (care sper sa fie gata la toamna), tin conferinte...

Eu cred ca educatia este singura solutie, pentru ca Romania sa nu o ia la vale. Si toate proiectele in care sunt angrenata sunt centrate pe educatie: educatia in mediul rural, educatia femeilor, educatia tinerilor care au renuntat la scoala.

Toate aceste proiecte trebuie duse pana la capat pentru ca, altfel, Romania o sa intre in colaps, pe fondul unei economii care nu o sa isi revina in urmatorii 10 ani.

#Monica Tatoiu interviu, #declaratii Tatoiu, #Monica Tatoiu Oriflame interviu , #Oriflame