Promotiile la telefoane, istorie in Europa? Criza afecteaza operatorii telecom

Sambata, 26 Mai 2012, ora 16:00
2614 citiri
Promotiile la telefoane, istorie in Europa? Criza afecteaza operatorii telecom

Ofertele promotionale la achizitionarea unui telefon mobil ar putea deveni lucruri de domeniul trecutului in Europa, in conditiile in care companiile de telecomunicatii isi regandesc strategiile de piata si pun in balanta costurile si profitul.

Operatorii de telefonie au inceput sa renunte la promotii, pe fondul competitiei stranse si sub presiunea reglementarilor din domeniu.

Doi dintre cei mai mari operatori de telecomunicatii din Europa, Vodafone si Telefonica, aplica deja acest nou model de business in Spania, in timp ce in Franta un nou jucator in acest domeniu, Iliad, care ofera telefoane la costuri foarte scazute, castiga clienti fara sa acorde nici o reducere la achizitionarea aparatelor, potrivit Reuters.

Cresterea preturilor la cumpararea unui telefon nou ar putea duce la pierderea clientilor companiilor de telecomunicatii, intr-o Europa atinsa de recesiune. Este foarte probabil ca producatorii de telefoane mobile sa se confrunte cu scaderea vanzarilor in cazul in care clientii nu vor mai cumpara cele mai recente smartphone-uri. Aceste smartphone-uri, cu preturi de peste 600 de euro, valoreaza mai mult decat un televizor.

Promotiile, vazute ca factori ce diminueaza profitul

In Europa, costurile implicate de realizarea telefoanelor s-au dublat anul trecut, ajungand la 13 miliarde de euro, ceea ce inseamna ca s-a cheltuit mai mult pentru aceste dispozitive decat pentru upgradarea retelelor mobile, conform Benstein Research. La nivel global, discounturile aplicate la achizitionarea telefoanelor au scazut cu 40% in 2011 comparativ cu valoarea din 2009, ajungand la 48,5 miliarde de dolari.

"Reducerile mari sunt percepute cu un sentiment de neliniste, ajungandu-se la concluzia ca acestea nu sunt bune pentru industrie", a spus Franco Bernabe, directorul Telecom Italia, in cadrul unei conferinte.

Directorul executiv al companiei Vodafone considera ca operatorii de telecomunicatii si-ar putea reconsidera cheltuielile din moment ce consumatorii sunt dependenti de smartphone-uri: "Exista acum smartphone-uri foarte bune cu sistem de operare Android disponibile la preturi medii sau scazute, asa ca nevoia de a oferi reduceri la cumpararea telefoanelor pentru a sustine cresterea profitului este mai mica".

Pana acum, operatorii mobili cumparau telefoane in cantitati mari de la producatori precum Apple sau Nokia si apoi le ofereau gratis sau la preturi scazute clientilor cand acestia semnau contracte cu valabilitate de un an sau doi.

Desi in mod obisnuit isi recuperau investitia facuta pe perioada contractului, unele companii sunt ingrijorate de faptul ca aceasta abordare in business diminueaza profitul, in conditiile in care costurile smartphone-urilor cresc, iar consumatori pasionati de tehnologie asteapta ca aceasta sa fie upgradate in fiecare an.

In Spania, unde unul din patru cetateni este somer, Telefonica a scazut valoarea promotiilor la cumpararea telefoanelor mobile in martie si a oferit in schimb planuri de plata, astfel incat clientii sa si le cumpere singuri. Si Vodafone a adoptat acest model.

In Franta, noul operator Iliad a lansat serviciul "Free Mobile" la mijlocul lunii ianuarie. Acesta nu includea nici un discount la achizitionarea telefoanelor si, in mod surprinzator, a atras rapid 2,6 milioane de clienti.

Oficialii companiei Vivendi estimeaza ca 30% dintre francezi vor cumpara servicii mobile in acest fel.

Companiile din Statele Unite ale Americii, inclusiv AT&T si Verizon, profita de pe urma vanzarilor ridicate de smartphone-uri aplicand preturi mai mari, iar pana acum au adoptat masuri mai putin dramatice, precum intarzierea upgrade-urilor in cazul telefoanelor sau taxe de 30 de dolari la achizitionarea unui nou mobil. Reprezentantii companiei Sprint declara ca este inca prea devreme sa spuna daca va fi necesara implementarea unor noi masuri.

Analistii spun ca acordarea discounturilor la achizitionarea telefoanelor mobile nu este lipsita de riscuri si nu se poate spune in mod sigur daca aceasta va deveni o regula. Promotiile au ajutat la pastrarea clientilor prin intermediul contractelor pe termen lung. Eliminarea lor inseamna pierderea clientilor in orice moment, acestia fiind liberi sa renunte oricand la serviciile operatorului respectiv.

Exista intotdeauna riscul ca unele companii sa pastreze promotiile pentru a atrage clientii. In Spania, France Telecom, al treilea operator din punct de vedere al cotei de piata, isi mentine promotiile pentru a nu pierde clientii.

Eliminarea discounturilor ii va afecta atat pe producatori, cat si pe operatori

Eliminarea promotiilor la telefoane va schimba si relatiile dintre producatori si operatori, avand in vedere ca acestia din urma controleaza distributia dispozitivelor pe piata: "Daca operatorii elimina acordarea discounturilor, din ce in ce mai multi producatori vor vinde direct clientilor telefoanele, iar operatorii vor avea o putere de negeociere si mai mica", spun analistii firmei de consultana Informa.

Apple a initiat parteneriate cu banca britanica Barclays pentru Statele Unite ale Americii si Anglia, oferind finantare pentru o perioada cuprinsa intre sase si 12 luni la achizitionarea iPhone-urilor. Si Tesco si-a facut reclama intr-un ziar londonez, anuntandu-si planurile sale de finantare pentru clientii care cumpara iPad-uri.

Fisura care ar putea aparea intre producatori si operatori i-ar putea afecta si pe primii, fiind vorba in primul rand de Apple si Samsung, care domina piata celor mai scumpe smartphone-uri. Brokerul asiatic CLSA estimeaza ca 42% din veniturile Apple din 2011 au provenit din promotiile lansate de operatorii de telecomunicatii.

Nokia, care incearca sa revina pe piata smartphone, va avea nevoie de ajutorul companiilor de telecomunicatii daca noile telefoane Lumia vor concura cu iPhone-urile.

Consumatorii s-ar putea orienta catre modele mai ieftine, precum smartphone-urile care ruleaza cu Android produse in China, ale caror preturi sunt cuprinse intre 150 si 300 de dolari. Comparativ, smartphone-urile lansate de Apple si Samsung costa intre 600 si 800 de dolari.

In Franta, se estimeaza ca vanzarile de telefoane vor scadea de la 24 milioane de unitati in 2011 la 20 milioane de unitati in acest an, pe fondul efectului serviciului Free Mobile, au declarat surse din piata telecomunicatiilor.

In cazul celui mai rau scenariu, in care toti operatorii elimina promotiile la telefoane, piata telefoanelor mobile ar putea pierde 24 miliarde de dolari, anunta Pierre Ferragu, analist la Bernstein Research.

"Nu credem insa ca acest lucru se va intampla", spune insa Pierre Ferragu. "Operatorii din Europa nu renunta la promotii, ci doar le transfera bancilor partenere prin intermediul planurilor de finantare, asa ca suntem de parere ca nu va fi afectat prea mult comportamentul consumatorilor".

Viitorul pietei de telecomunicatii depinde atat de consumatori, cat si de operatori

Viitorul pietei de telecomunicatii depinde de reactia consumatorilor si de masurile pe care operatorii le iau pentru fiecare piata. Unii consumatori nu sunt adeptii promotiilor, preferand sa aiba libertatea sa schimbe operatorul oricand, fara sa fie legati de vreo companie printr-un contract pe termen lung. In plus, nici parteneriatele dintre operatori si banci nu sunt agreate de toti consumatorii, pentru ca acestea impun plata unei dobanzi.

Companiile de telecomunicatii din Franta, France Telecom, SFR si Bouygues Telecom, planuiesc sa pastreze promotiile pentru a atrage clientii.

"Oamenii au realizat in final ca smartphone-urile premium au acelasi pret ca si un televzior! Putine persoane vor sa plateasca sume atat de mari la inceputul contractului", spune Olivier Roussat, directorul Bouygues Telecom. Dar acesta admite ca discounturile ar putea fi eliminate in timp.

Nu se stie cum va evolua piata de telecomunicatii din Spania, unde promotiile sunt valabile pentru trei luni. In primul trimestru din acest an, din care numai luna martie a fost inclusa in noua politica de preturi, Telefonica a pierdut 170.000 de abonati la serviciile de telefonie mobila, Vodafone a pierdut 90.000, in timp ce France Telecom a castigat 130.000 de abonati.

Jose Maria Alvarez-Pallete Lopez, directorul pentru Europa al companiei Telefonica, le-a spus investitorilor ca se astepta ca initial compania sa piarda din clienti, dar aceasta era singura masura pentru a-si mentine abonatii cei mai valorosi si pentru a creste profitul.

Un analist de la Bernstein considera ca Telefonica si Vodafone si-ar putea majora cu 25% profitul operational in Spania.

Un functionar la un magazin de telefoane din Madrid spune ca numarul clientilor Orange a crescut dupa ce Vodafone si Telefonica au renuntat la promotiile lor: "Oamenii se grabesc sa achizitioneze iPhone-uri de la Orange pentru ca se tem ca si aceasta companie va renunta la promotii in viitorul apropiat".

#piata telefoane mobile, #evolutie piata telefoane mobile, #promotii telefoane eliminare, #producatori telefoane alternative promotii, #tendinte piata telefonie , #Telefoane mobile