Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Smartphone-urile se ieftinesc: Producatorii incearca sa-si imbunatateasca pozitia pe piata

Smartphone-urile se ieftinesc: Producatorii incearca sa-si imbunatateasca pozitia pe piata


Luna viitoare, in Marea Britanie vor fi lansate mai multe modele de smartphone, marca Wiko. Producatorul francez spera ca telefoanele sale, al caror pret incepe in Franta de la aproximativ 70 euro, se aiba acelasi succes si in Marea Britanie. In 2013, aproape 7% dintre francezi care si-au cumparat prima data smartphone au preferat Wiko. Astfel, in primele luni din 2014, producatorul francez a fost al doilea mare furnizor de astfel de terminale din Franta.

Wiko nu este singurul astfel de model. Atat in tarile bogate, cat si in cele sarace, marcile de smartphone-uri ieftine se bucura de succes. Cererea pentru telefoane scumpe este in scadere, insa cea pentru dispozitive mai ieftine este in plina expansiune. Cei care cumpara pentru prima data smartphone in prezent, probabil pentru a inlocui un telefon vechi, tin cont mai putin de marca si mai mult de pret, conform The Economist .

Noii cumparatori vor sa plateasca mai putin pentru un smartphone nou decat au facut-o pentru dispozitivul vechi, mai ales ca si costul de productie pentru un smartphone a scazut. Producatorii pot cumpara procesoare de la Qualcomm, liderul de piata, sau de la alti concurentii, cum ar fi MediaTek sau Spreadtrum, care au preturi mai mici, insa calitate in crestere.

Vanzarile de smartphone cu preturi sub 80 de dolari au crescut in 2013

Anul trecut, conform lui Francisco Jeronimo de la IDC, vanzarile de smartphone-uri cu preturi sub 80 dolari au crescut de peste cinci ori. In acelasi timp, dispozitivele cu pret sub 100 dolari au reprezentat o sesime din totalul vanzarilor.



La nivel global, piata s-a fragmentat: in 2013, conform IDC, vanzarile de de smartphone produse de companii care nu erau in Top 5 au reprezentat 40%, de doua ori la fel de mult decat in 2009. Pe pietele nationale, marcile locale, necunoscute in alta parte, cum ar fi Wiko, au succes. Micromax si Karbonn ocupa pozitiile a doua si a treia in India, potrivit IDC. Symphony ocupa mai mult de jumatate din piata din Bangladesh; iar Walton, o firma producatoare de echipamente electronice, s-a extins cu succes in segmentul smartphone.

In 2012, conform lui Jeronimo, 42% din telefoane cu pretul sub 80 dolari aveau un procesor cu frecventa mai mare de 1 GHz; anul trecut, 87% se incadrau in aceasta categorie. Proportia telefoanelor ieftine cu ecrane de peste patru inchi a crescut de la sub 8%, la 38%. In urma cu doi ani, pretul mediu al unui smartphone a fost de 325 dolari. Anul trecut, a fost de 250 de dolari, iar in 2014, ar putea fi 200 de dolari.

Mozilla a lansat un nou terminal ieftin

Pretul celor mai ieftine telefoane va continua sa scada. La Mobile World Congress Barcelona, Mozilla, o companie non-profit al carei cel mai bine cunoscut produs este browserul Firefox, a prezentat smartphone-uri cu sistem de operare Firefox OS, cu chip-uri Spreadtrum, al caror pret tinta este de doar 25 dolari.

Nu doar pe aceste segment concurenta se intensifica. In China, subliniaza C.K. Lu, analist la compania de cercetare Gartner, Oppo si Vivo, doua marci locale, si-au majorat cota de piata de anul trecut, concentrandu-se pe telefoanele cu un pret de 2.000 de yuani (320 dolari), sau mai mult. Telefoanele de lux pot aduce avantaje producatorului. Huawei, o alta companie chineza, doar ce a testat piata; iar cel mai scump model Wiko costa 349 de euro.

Aceasta situatie avantajeaza toti cumparatorii de smartphone, insa este o veste mai putin buna pentru liderii de piata, Apple si Samsung. Apple poate fi favorizat de sistemul de operare si de marca sa, iPhone. Samsung, care domina piata de telefoane cu sistem de operare Google Android, poate avea o pozitie mai vulnerabila.

Compania sud-coreeana a suferit o scadere a profitului la sfarsitul anului trecut. Desigur, face si terminale mai ieftine, precum si din cele scumpe, si isi poate permite sa reduca marjele de profit. Si cei din tarile sarace doresc marci de renume: Samsung si-a imbunatatit cota pe piata din India. Dar problema este, conform analistului de la IDC, ca aceasta aduce o multime de costuri noi, in cercetare si dezvoltare si marketing, costuri pe care rivalii cu produse mai ieftine nu le au. "Ei sunt in masura sa ofere dispozitive bune, ca specificatii, la un pret mult mai mic", a mai spus analistul IDC.

Samsung este, fara indoiala, intelept in aceasta problema. Prin urmare, incearca sa depaseasca problemele de pe segmentul smartphone, aratandu-se tot mai interesat de ceasuri inteligente si alte gadgeturi, care se pot conecta, printre altele, si la aparatele de uz casnic. Au mai fost marci de telefoane mobile cu probleme: Ericsson, HTC, Motorola si Nokia. Samsung a cheltuit mult pentru a-si construi un nume, o marca celebra. Si nu isi doreste ca pozitia castigata sa ii fie amenintata de Wiko.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1678 ori