Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Efectul global al celor trei zile negre pentru RIM

BlackBerry - inceputul sfarsitului?

BlackBerry - inceputul sfarsitului?


BlackBerry a dezamagit o mare parte din cei 70 de milioane de ultilizatori, dupa caderile serviciilor internet, e-mail si mesagerie care au afectat intreaga lume, timp de trei zile.

Si in Romania s-a resimtit puternic "pana", pe care oamenii de afaceri o considera de neconceput: "Daca as fi CEO RIM (Research in Motion, producatorul BlackBerry - n.r.) acum, mi-as da demisia", a spus Marius Ghenea, CEO Fit Distribuiton, pentru Business24.

Pana vine intr-un moment cat se poate de prost pentru Research in Motion (RIM), producatorul BlackBerry, care oricum avea probleme tot mai mari sa concureze cu Samsung, Apple sau HTC pe pietele globale, este de parere Marius Ghenea.

Potrivit omului de afaceri, caderea care a afectat Europa, Asia, Africa, America de Nord si America Latina este o problema destul de serioasa pentru RIM, atat din perspectiva consumatorilor individuali, cat si din perspectiva corporatiilor.

"Consumatorii individuali au inceput recent sa re-adopte BlackBerry mai ales pentru beneficiile percepute in noile aplicatii de mesagerie IP proprietare (ex. BBM), multi utilizatori de BlackBerry alegand acest brand in ultima perioada, in principal pe baza acelor facilitati de comunicare si socializare care au fost afectate de caderea sistemului.

In ceea ce priveste corporatiile, multe dintre ele aveau ca si mantra utilizarea telefoanelor BlackBerry, considerate un fel de 'swiss-army knife' al smartphone-urilor, pentru ca aveau incorporate si optimizate intr-un singur device cele mai importante aplicatii tipice pentru executivii si angajatii acestor companii mari", sustine Ghenea.

Evenimentul ridica semne de intrebare acum si in randul corporatiilor, iar sansele ca acestea sa isi schimbe complet atitudinea fata de BlackBerry cresc tot mai mult. Spre exemplu, Marius Ghenea vorbeste despre o eventuala migrare a flotei de telefoane ale angajatilor spre alte branduri, ceea ce ar putea echivala cu pierderea a zeci de milioane de utilizatori, la nivel global.

RIM s-ar putea confrunta cu o scadere a vanzarilor

Seful Fit Distribution crede ca scaderea vanzarilor este o consecinta destul de sigura, dupa problemele inregistrate in ultimele zile.

Varujan Pambuccian, membru al Comisiei pentru Tehnologia Informatiei si Comunicatii din
cadrul Camerei Deputatilor, este mai optimist, insa: "Sigur ca o sa sufere probabil un mic recul vanzarile, dar nu cred ca vor fi influentate major", spune acesta.

Intrebat daca RIM ar trebui sa regandeasca telefoanele BlackBerry, Ghenea a declarat: "Cred ca ar trebui sa regandeasca nu doar telefoanele ca si hardware si ergonomie, dar si partea de software si firmware, mai ales pe partea de platforma, unde va fi greu in anii urmatori sa tina pasul cu platforme mult mai deschise si mai dinamice, asa cum este Android".

"Personal, cred ca in viitor ne vom uita inapoi la aceste zile ca momentul in care BlackBerry a pierdut lupta pentru piata de smartphone-uri globala. Oricum, nu sunt singurii care par sa fi ajuns intr-un punct critic, deoarece multi dintre jucatorii traditionali din piata de telefoane mobile (Nokia, Sony-Erricson) au probleme asemanatoare si practic piata arata aproape invers fata de cum arata in perioada clasica de dezvoltare a telefoniei mobile (acum 10 ani). Nume ca Apple sau Samsung nici macar nu existau atunci in industrie, pe cand acum sunt lideri de piata", a adaugat omul de afaceri.

CEO-ul RIM si-a cerut scuze public abia dupa 3 zile

Intrebat ce ar face daca ar fi CEO-ul RIM, Marius Ghenea a raspuns concis: "Mi-as da demisia", adaugand ca producatorul BlackBerry ar trebui, in primul rand, sa se asigure ca astfel de situatii nu se vor mai repeta, "probabil marind nivelul de redundanta al sistemelor".

Varujan Pambuccian este mai putin transant si sustine ca, daca ar fi la conducerea RIM, ar oferi fie un serviciu oarecare intr-un regim de pret mai mic sau gratuit pentru o perioada, o compensatie, pentru a diminua foarte mult eventuale neplaceri. Cu toate acestea, nu si-ar dori sa fie acum in pielea CEO-ului RIM, spune el.

Intr-adevar, operatorii de telefonie mobila Orange, Vodafone si Cosmote deja au inceput sa acorde astfel de compensatii.

"In urma incidentului de saptamana aceasta, am decis sa compensam clientii care detin abonament BlackBerry cu contravaloarea abonamentului pe perioada nefunctionarii, indiferent daca situatia a fost sesizata sau nu Serviciului Clienti. Compensarea se va aplica automat, atat pentru persoane fizice, cat si pentru persoane juridice", scria Orange, vineri, pe pagina oficiala de Facebook.

Caderea serviciilor la nivel global, o lovitura de imagine pentru RIM

"Este o lovitura de imagine, nu pot sa ma pun in pielea unui PR de companie multinationala in situatie unei caderi globale a unui serviciu pe care il oferi. E ingrozitor", spune Pambuccian, care nu crede, insa, ca pe termen lung evenimentul va influenta compania.

Analizand cauza interna a defectiunii sistemelor BlackBerry, specialistul sustine ca acesta este un efect frecvent care apare cand faci upgrade sau cand vii cu versiuni noi.

Ce trebuie sa faci pentru a fi despagubit

Pentru a afla ce e de facut in cazul in care ai fost afectat intr-un fel sau altul de acesta cadere, am apelat la avocatul Gheorghe Piperea.

"In primul rand, trebuie sa dea in judecata operatorii de telefonie mobila, iar acestia trebuie sa cheme in garantie producatorul device-ului, sau cel care emite semnalul de la BlackBerry", ne-a explicat Piperea.

Din spusele avocatului, aceasta actiune este complicata nu numai pentru oamenii de afaceri, ci si pentru persoanele fizice, care au drepturi un pic mai mari decat oamenii de afaceri si sunt protejati de o legislatie de protectie a consumatorului care le da dreptul sa faca plangeri si la ANPC.

Imposibilitatea de a trimite e-mail-uri sau de a accesa internetul care au provocat pierderi afacerii pot fi considerate producatoare de paguba. Sau, pur si simplu, poti cere daune morale pentru frustrarea produsa.

"In mediul afacerilor, daca realmente nu ai putut sa trimiti o oferta sau sa accepti o oferta, in termen, de pe BlackBerry, ar putea sa fie vorba de un prejudiciu considerabil, ai pierdut un contract, ai pierdut o oportunitate", a declarat Gheorghe Piperea.

Varujan Pambuccian, in schimb, este sceptic in ceea ce priveste posibilitatea de a defini clar si a dovedi ca ai fost prejudiciat de caderea serviciului de internet si e-mail pe BlackBerry. Ar trebui sa dovedesti ca nu ai avut acces la niciun dipozitiv conectat la internet, lucru imposibil de crezut si de dovedit, in lumea in care traim.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1884 ori