Loganul si vaporul sint vedete la export

Vineri, 31 Martie 2006, ora 06:02
1208 citiri

Pretul produselor romanesti la export a crescut. Nu mai vindem doar materie prima, ci si bunuri care inglobeaza valoare mai mare.In 2005, exportul a crescut intr-un ritm sustinut (+17,5%), in ciuda presiunilor legate de cresterea preturilor interne si internationale la produsele energetice si aprecierea leului fata de euro si dolar, precizeaza Departamentul pentru Comert Exterior (DCE). Acesta sustine ca ritmul de crestere a exportului a fost superior ritmului de crestere a altor indicatori de baza ai economiei nationale, intre care PIB (+4,1%), productia industriala (+2%) si investitiile realizate in economie (+13,4%). Exista si o serie de ramuri ale industriei prelucratoare care au avut rezultate mai bune la export, in 2005, comparativ cu 2004. Astfel, exportul de autovehicule de transport a crescut cu 67,8%, in timp ce vinzarile externe de autoturisme au crescut cu 211,1%, iar piesele auto au avut o crestere de 47,3%.

Vinzarea de masini si echipamente a crescut cu 17,7%, iar cea a masinilor, aparatelor electrice si electronice cu 17,1%. Petrochimia se afla si ea in top, cu un avans de 85,5%, chimia cu 29%, produsele industriei navale (nave si pacheboturi) cu 34,9%, iar produsele metalurgice cu 12,8%. S-au cautat la export si materiale plastice, cu 19,1% mai multe, cauciuc (anvelope) cu 24,8% in plus, iar exportul de mobila a crescut cu 8,9%.

Cantitatea scade, valoarea creste

Exista si o tendinta mai A"ciudataA" pentru exporturile romanesti, sufocate, in general, de materia prima, care are o valoare adaugata foarte mica, spre deosebire de produsele finite. In 2005, s-a accentuat scaderea cantitatii de marfuri exportate, insa valoarea totala a acestora a crescut. Spre exemplu, exportul de produse din ramurile industriilor de inalta tehnologie a avut o pondere de 2,3% in 2005. Exportul produselor din aceste ramuri ale industriei a crescut cu 15,9% din punct de vedere valoric, in conditiile scaderii cantitatilor exportate cu 7,6%, fata de 2004, ceea ce indica o crestere a produselor exportate cu valoare mare adaugata.

Evolutia exportului de produse pe ramuri industriale, in ordinea ponderii detinute la export, se prezinta astfel: articole de imbracaminte -2,2% din punct de vedere valoric (-9% din punct de vedere cantitativ), pielarie si incaltaminte +4,2% (-1,3%); mobilier +6,6% (+1,8%); produse textile +7,6% (+3,4%); prelucrarea lemnului si a produselor din lemn, exclusiv mobila +1,4% (-3,6%); produse din tutun +58,5% (-36%).

LCD-uri la Buzau

Saptamina viitoare vor fi purtate discutii cu o companie taiwaneza, care intentioneaza sa produca in Romania televizoare cu ecrane pe cristale lichide, a declarat secretarul general al ANEIR, Mihai Ionescu.

A"Discutam cu taiwanezii pentru o investitie care va crea 3.000 de locuri de munca. Vor sa produca, la Buzau, televizoare cu ecranul pe cristale lichideA", a precizat Ionescu. El nu a oferit detalii despre valoarea investitiei sau numele companiei taiwaneze.

Vinzari romanesti din licente straine

Exportatorii isi recunosc propria neputinta: in general ce se vinde afara este gindit de straini. Cu putine exceptii, noi doar executam.

In Romania exista citeva domenii unde se face productie cu o valoare adaugata mare, sustine Mihai Ionescu, secretar general al Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR).

Din nefericire, aceste produse, care se bucura de succes la export, nu au la baza idei romanesti, ci licente straine. Printre domeniile unde se practica acest tip de productie se numara constructiile de masini, componentele auto, electronice si electrotehnice sau automatizari.

A"Continuam sa producem doar componente, fara sa reusim sa ne afirmam cu o gama mai larga de produse create si asamblate de noi. Exceptie face Loganul, care este de creatie occidentala, dar executia este preponderent romaneascaA", sustine Ionescu.

Produse proprii

Printre exportatorii care se bazeaza pe produse proprii exista citeva nume mai cunoscute.

A"In industria textila exista grupul Pasmatex si Irina Schrotter, care au produse proprii. Mobexpert face mobila dupa creatie proprie, insa nu a reusit sa penetreze pietele occidentale, orientindu-se catre exporturile din jurul Romaniei. Mai avem si companii din industria IT, care produc software propriu, precum SivecoA", spune Mihai Ionescu.

Mai exista un sector foarte larg, denumit A"exporturi complexeA", in care activeaza citeva societati mai cunoscute printre exportatori. Aici putem vorbi despre fabrici de ciment (Uzinexport), rafinarii (Industrialexport), produse metalurgice (Uzinsider), echipamente energetice (Romenergo) sau echipamente terasiere si pentru decolmatarea lacurilor (Promex Braila). Exista, de asemenea, santierele navale de la Galati, Giurgiu, Turnu Severin si Constanta, care produc in special carcase de tabla pentru vapoare, dar si diferite componente pentru acestea. Ar mai fi de mentionat fabrica de frigidere de la Gaesti, detinuta de compania Arctic, cu capital turcesc.

Cotidianul

Directnews.ro - cel mai dinamic site de stiri si comentarii online. Intra, citeste si voteaza cele mai interesante articole. Tu esti editorul!