Yokohama a fost un mic sat pesc?resc pan? la sfar?itul erei feudale Edo, pe cand Japonia se afla in autoizolare, avand foarte pu?in contact cu str?in?tatea (excep?ii, in oarecare m?sur? fiind China ?i Olanda). In 1853 ?i in 1854, comandorul american Matthew Perry a ajuns la sud de Yokohama cu o flot? de vase americane de r?zboi, cerand ca Japonia s? deschid? cateva porturi pentru comer? cu st?in?tatea, ob?inand pan? la urm? permisiunea ?ogunatului Tokugawa.
Unul din porturile care a fost deschis a
fost or??elul Kanagawa-juku (ceea ce este sectorul Kanagawa al ora?ului
Yokohama) care se afla pe ruta Tokaido, un drum strategic care lega capitala,
Edo, cu ora?ele din vestul Japoniei Kyoto ?i Osaka. Totu?i, ?ogunatul Tokugawa
a considerat c? Kanagawa-juku este prea aproape de ruta Tokaido, ?i a decis s?
construiasc? facilit??i portuare pe partea opus? a golfule?ului in satul de
pescari Yokohama. Portul Yokohama a fost deschis pe 2 iunie 1859. Ast?zi, acesta
este cel mai mare port din Japonia.
In 1923 a avut loc un cutremur in campia
Kanto care aproape a sters Yokohama (printre alte orase) de pe fata pamantului.
In aceasta zona, cutremurul a facut in jur de 20.000 de victime si a daramat
aproape 60.000 de case. Totusi, in numai 6 ani dupa acest cutremur, s-a reusit
reconstruirea aproape integrala, datorita eforturilor sustinute ale regimurilor
Showa si Taisho.
Dar nu a fost iertata nici de razboi,
bombardarea americanilor din 1945, in special in ziua de 29 mai, fiind ucisi un
numar total de 14.157 persoane, si
distrugandu-se un numar de 79.017 case si cladiri. De aceasta data,
reconstructia nu a mers la fel de bine, Yokohama ramanand in urma in comparatie
cu alte zone ale Japoniei, insa, incetul cu incetul, dupa castigarea
independentei, acest oras a revenit la stralucirea de altadata, daca nu chiar a
intrecut-o.
In timpul ocupa?iei americane de dup?
r?zboi, orasul a fost un centru principal de transfer pentru materiale ?i
trupe, in special in timpul r?zboiului din Coreea. Dup? ocupa?ie (care a durat
pan? in 1952), majoritatea activit??ii navale americane a fost mutat? de la
Yokohama la Yokosuka (la sud de localitate).
Yokohama este speciala prin mai multe
lucruri. In primul rand, asa cum spuneam faptul ca dezvoltarea acestui oras
(acum aproape inclus in Tokyo, fiind populata intreaga distanta dintre cele
doua orase) a fost puternic influentata de prezenta altor culturi, arhitectura
urbana este mult diferita de cea a altor orase japoneze. Strazile sunt mai
largi, relieful este mai accidentat, casele se asemana mai mult cu cele din
vest, decat cu cele nipone creaza o imagine staina si in acelasi timp
intriganta fata de restul Japoniei.
Viziteaza:
Yokohama - Landmark Tower
Este cea mai inalta cladire din Japonia.
Acest zgarie-nori are 70 de etaje, fiind inalt de 296m, situandu-se pe primele
locuri din lume ca inaltime. Situat in zona comerciala Minato Mirai 21 (vezi
harta de mai sus), Sky-Garden (Gradina cerului) situata la ultimul nivel al
acestui turn ofera o priveliste de 360 de grade asupra portului. Cladirea a
fost construita intr-un timp record - 3 ani si 4 luni si a fost dotata de catre
firma Mitsubishi cu cel mai rapid lift din lume, care a intrat in Guiness Book.
Liftul atinge o viteza de 750 metri pe minut, adica 45 de kilometri pe ora. De
la etajul 69 al turnului poti admira o panorama incredibila: intr-o parte
oceanul, undeva in zare orasul Tokyo, alaturi muntele Fuji, iar jos, minuscul
orasul Yokohama.
Depozitele din caramida rosie - Red Brick
Warehouses
Poate pentru un european, care este
obisnuit cu cladirile din caramida nu pare asa de spectaculos, dar pentru
asiatici, aceste structuri sunt complect straine si ciudate. In 1907 s-a
inceput constructia a doua mari depozite din caramida rosie armata cu otel,
dupa modelele arhitecturale ale acelei vremi ale danezilor. Aceste cladiri au
fost facute sa dureze, iar in ciuda faptului ca au suferit un cutremur si un
bombardament au ramas aproape intacte. Acestea au fost renovate de curand, acum
fiind gazdele a numeroare restaurante de lux, cluburi selecte si spatii pentru
expozitii extravagante de arta. Nu inaltimea frapeaza in cazul lor, ci
suprafata imensa pe care o ocupa.
Cartierul chinezesc - Chinatown
Este cel mai mare cartier chinezesc din
Japonia. Astfel de cartiere, acum regasite mai in intreaga lume, au o aroma pur
chinezeasca. Inghesuiala, mancare delicioasa, uneori gatita in mijlocul strazi,
magazine traditionale, suveniruri, haine, restaurante si hoteluri de lux sunt
numai cateva din ceea ce poti gasi pe aceste stradute. Cei care au intrat
vreodata in astfel de cartiere chinezesti vor descoperi ca majoritatea au
aceeiasi nuanta, si tocmai acest lucru le face asa de cautate si faimoase: o
oaza a unei civilizatii in pustiul unei alteia.
Yokohama Hakkeijima Sea Paradise
Este un parc de distractii, in stil nipon,
este deschis pe o insula din Golful Yokohama, avand si una dintre cele mai mari
"colectii" de fauna si flora marina, un tunel subacvatic si multe
altele, foarte populare printre vizitatori. In 2006 peste 5.4 milioane de
persoane au venit aici.
Minato Mirai 21
Construc?ia zonei moderne Minato Mirai 21 ("Portul
Secolului 21"), construit? pe teren reca?tigat din ocean, a inceput in
1983. Minato Mirai 21 a fost locul unde Yokohama Exotic Showcase a avut loc in
1989, si unde pentru prima dat? au fost puse in opera?ie public? trenuri maglev
in Japonia. Tot aici s-a inaugurat ceasul gigantic CosmoClock 21, la acea vreme
cea mai mare roat? dintr-un parc de distrac?ii din lume. In 1989 a mai fost
inaugurat podul de 860 m lungime, Yokohama Bay Bridge.
Doar in Japonia
Japonezii au inventat politia bunelor
maniere, care va patrula in metrouri, deoarece au ajuns la concluzia ca nivelul
etichetei din transportul public a ajuns la niveluri de neacceptat.
"Cedeaza locul persoanelor cu mana
ranita, celor cu copii in brate, femeilor gravide si persoanelor cu rani la
picioare". Aceste patrule vor calatori cu transportul public din Yokohama,
pentru moment, si vor cere calatorilor sa scada volumul muzicii pe care o
asculta la casti sau sa cedeze locurile pe scaune celor in virsta.
Un recent sondaj de opinie arata ca noua
din zece japonezi au impresia ca standardul comportamentului in public a
scazut, arata BBC. Intre cele mai dese incalcari ale etichetei se numara
vorbitul prea tare la mobil, muzica prea tare la casti sau refuzul de a ceda
locul de pe scaun batrinilor, gravidelor sau infirmilor. Autoritatile din
Yokohama au numit asadar Escadrila Zimbet-Maniere responsabila cu restabilirea
etichetei.
Un articol de Ionut M Oprea