Mall-mania a cuprins intreaga Romanie

Marti, 22 Aprilie 2008, ora 00:31
2322 citiri
Mall-mania a cuprins intreaga Romanie

Romanii au venit cu mic, cu mare pentru a vedea cel mai mare mall din Romania. Sute de mii de romani iau cu asalt zonele comerciale in fiecare weekend. Succesul acestui gen de afaceri sta la baza altor proiecte.

Circulatia in zona de nord a Capitalei a

fost din nou blocata ieri, de mii de masini. Romanii se inghesuiau nu la

biserica, desi a fost sarbatoarea Floriilor, ci la cumparaturi in zona

comerciala Baneasa. Isteria s-a instalat inca de la primele ore ale diminetii,

pentru ca bucurestenii, dar si cei din zonele limitrofe Capitalei s-au inghesuit

cu mic, cu mare sa viziteze cel mai mare mall din Romania.

 

Daca pana cu numai o saptamana in urma,

bucu­restenii umpleau statiunile de pe Valea Prahovei sau isi petreceau weekendurile

in casele de vacanta, in acest sfarsit de saptamana situatia a stat cu totul

altfel. Mii de prahoveni, damboviteni, ilfoveni si ialomiteni s-au bulucit la

intrarile noului mall din Baneasa cu aproape o ora inainte de deschiderea

acestuia.

 

Traficul catre zona co­merciala Baneasa a

fost unul de calvar pe ambele sensuri. Dinspre Bucuresti, masinile circulau bara

la bara inca de la Piata Presei Libere, iar dinspre Ploiesti, coloana incepea inca

din Otopeni.

 

Vizitatori din toata tara

 

In parcarea neincapatoare din zona

comerciala Baneasa, erau si masini inmatriculate in Timis, Constanta, Maramures

si Cluj. Unul dintre timisoreni ne-a spus ca a venit la Bucuresti cu treburi,

dar a ramas sa vada daca mallul din Baneasa e mai mare decat al lor.

 

"Trebuia sa ma intorc joi la Timisoara,

dar, pentru ca tot se deschidea Baneasa Shopping City, am ramas sa vad daca e

cum se lauda. Nu am putut sa intru vineri, deoarece era foarte aglomerat. Am

venit acum, dar vad ca e la fel. O sa intru totusi, macar sa beau o cafea, dupa

ce imi gasesc un loc de parcare", ne-a spus Florin Iordache din Timisoara.

 

„De vina" pentru invazia Capitalei din

acest weekend au fost si ofertele promotionale din Baneasa Shopping City, care

au luat ochii cumparatorilor. Copiii au fost intampinati de clovni, iepurasi si

zane. Cei mai curajosi au fost pictati pe fata, in timp ce "piticii"

au primit urechiuse de iepurasi. Cei mari aveau insa alta treaba, si anume sa

goleasca portofelele si cardurile la casele de marcat.

 

Cei mici au avut parte de distractii

speciale

 

Cele peste 200 de magazine, deschise inca

de vineri, ii asteptau cu produse la care reducerile erau foarte mari. Cele mai

aglomerate magazine au fost "Esprit", "Elle",

"Tiffosi", "Peek&Cloppenburg", "Timberland",

"Liliana Turcoiu Udrea" si "Ma dame".

 

Aproape peste tot erau afisate "oferte

promotionale de deschidere". Astfel, un tricou de firma, care costa in mod

normal 80 de lei, acum putea fi cumparat cu numai 50 de lei. Reduceri similare

erau si la costumele barbatesti, pantaloni si alte accesorii.

 

In functie de magazin, discountul era intre

10 si 30 la suta. In special femeile au dat navala si in magazinele de

cosmetice, "Douglas" fiind preferatul multora dintre ele. Si

bijuteriile erau pe alese, dar reducerile erau ceva mai mici.

 

Vanzatorii spun ca promotiile de deschidere

se prelungesc pana dupa Paste, asa ca se asteapta ca "in Saptamana Mare

iepurasii sa treaca mai intai pe la Baneasa".

 

Dupa o zi de cumparaturi, evident ca

vizitatorii mallului s-au mai odihnit in zona Food, unde s-au putut ospata cu

hamburgeri, cartofi prajiti, fripturi, inghetata, dar si preparate de peste,

aduse pentru prima oara in Romania de firma NordSee.

 

Cinematograful si fast-foodul, armele

secrete in razboiul mallurilor

 

Lipsa locurilor de petrecere a timpului

liber in marile orase din Romania aduce la putere centrele comerciale, care au

pariat nu numai pe galeriile comerciale, unde se vand de obicei produse scumpe,

ci si pe componenta de entertainment.

 

Potrivit unor studii de specialitate, peste

50% din vizitatori calca pragul unui mall doar pentru a viziona un film sau

pentru a merge la un fast-food ori la un restaurant. Acest lucru se explica si

prin prisma puterii de cumparare scazute a romanilor, care nu-si permit sa

achizitioneze haine de firma sau parfumuri scumpe atunci cand ajung intr-un

mall.

 

„Mallurile au preluat functia de «strada

mare»"

 

Sociologul Mircea Kivu (foto) explica

fenomenul "mall-mania" prin ideea ca marile complexuri comerciale au

devenit acum loc de socializare, au preluat functia de "strada mare",

adica sunt spatii unde oamenii se plimba, vad figuri noi, fac cunostinte.

 

"Cand eram copil, aceasta functie o

avea strada 6 Martie, actualul Bulevard Regina Elisabeta, unde erau sapte

cinematografe", spune Kivu. El a adaugat ca practic s-a mutat aceasta

protipendada de pe strada intr-un loc acoperit.

 

Inghesuiala si la Cluj

 

Cele doua malluri din Cluj au inregistrat in

ultima luna cresteri semnificative de vizitatori. La cei circa 35 de mii de

cumparatori care trec zilnic pe la Iulius Mall, se adauga in weekend de doua

ori mai multi, la fel ca si la Polus Center, fata de cei circa 22 de mii de

vizitatori in mod curent. Potrivit lui Bogdan Stanciu, PR manager la Polus,

explicatia o constituie venirea primaverii, dar si evenimentele organizate la

fiecare sfarsit de saptamana.

 

Daca la Polus a fost organizata o expozitie

de masini, la Iulius Mall, vizitatorii au putut ocupa terasele exterioare ale

cafenelelor si au putut vedea o expozitie de mobila. De la inaugurarea din

toamna trecuta, doar la Polus au trecut peste patru milioane de vizitatori. Din

acest an, peisajul mallurilor clujene se va dubla, existand inca doua asemenea

proiecte. (Alice Baciu)

 

Succesul primului mall din Timisoara a

generat alte trei mari proiecte

 

Primul mall din Timisoara s-a dovedit a fi,

imediat dupa deschidere, principala atractie pentru petrecerea timpului liber.

La fiecare sfarsit de saptamana, sunt organizate spectacole, concerte, expozitii

de pictura, fotografie, sculptura sau arta traditionala, concursuri sau tot

felul de oferte promotionale atractive. Parcarea de la mall este una dintre

cele mai mari din oras, dar deseori este neincapatoare.

 

Dupa succesul primului mall din Timisoara, si

alti investitori au anuntat ca au astfel de proiecte. Tiriac Holding are in

plan deschiderea a doua malluri: unul auto, pe Calea Aradului, care va cuprinde

cel putin cinci showroomuri, in care vor fi expuse si vandute masinile celor 11

branduri detinute de omul de afaceri, adica Mercedes, Hyundai, DaimlerChrysler,

Jeep, Dodge, Smart, Mazda, Mitsubishi, Ford, Land Rover si Jaguar; al doilea

mall va fi deschis in zona complexului studentesc, unde, pe o suprafata de

aproximativ cinci hectare, va exista o zona de shopping, dar si alta rezidentiala.

 

Deschiderea celui de-al treilea mall a fost

anuntata de Grupul Plaza Centers NV, care are un proiect pe o suprafata de

aproximativ 4,6 hectare, pe bulevardul Simion Barnutiu din Timisoara.

 

Concurenta pentru gratarul la iarba verde

 

Inca de la primele ore ale diminetii, iesenii

si-au inceput cumparaturile la mall. Unii cautau, pe ultima suta de metri, un

cadou pentru rudele sau prietenii care si-au serbat ieri ziua numelui. Foarte

multi dintre vizitatori venisera insa doar la promenada. Astfel ca, desi multi

s-au grabit sa iasa la iarba verde, parcarea din zona comerciala era arhiplina.

 

Si asta, pentru ca s-au anuntat pentru aceasta perioada

foarte multe reduceri de preturi. Reprezentantii celor doua malluri din oras

sustin ca, in weekend, numarul vizitatorilor ajunge sa se tripleze fata de o zi

obisnuita, nivelul incasarilor crescand proportional.