Romanii au venit cu mic, cu mare pentru a vedea cel mai mare mall din Romania. Sute de mii de romani iau cu asalt zonele comerciale in fiecare weekend. Succesul acestui gen de afaceri sta la baza altor proiecte.
Circulatia in zona de nord a Capitalei a
fost din nou blocata ieri, de mii de masini. Romanii se inghesuiau nu la
biserica, desi a fost sarbatoarea Floriilor, ci la cumparaturi in zona
comerciala Baneasa. Isteria s-a instalat inca de la primele ore ale diminetii,
pentru ca bucurestenii, dar si cei din zonele limitrofe Capitalei s-au inghesuit
cu mic, cu mare sa viziteze cel mai mare mall din Romania.
Daca pana cu numai o saptamana in urma,
bucu­restenii umpleau statiunile de pe Valea Prahovei sau isi petreceau weekendurile
in casele de vacanta, in acest sfarsit de saptamana situatia a stat cu totul
altfel. Mii de prahoveni, damboviteni, ilfoveni si ialomiteni s-au bulucit la
intrarile noului mall din Baneasa cu aproape o ora inainte de deschiderea
acestuia.
Traficul catre zona co­merciala Baneasa a
fost unul de calvar pe ambele sensuri. Dinspre Bucuresti, masinile circulau bara
la bara inca de la Piata Presei Libere, iar dinspre Ploiesti, coloana incepea inca
din Otopeni.
Vizitatori din toata tara
In parcarea neincapatoare din zona
comerciala Baneasa, erau si masini inmatriculate in Timis, Constanta, Maramures
si Cluj. Unul dintre timisoreni ne-a spus ca a venit la Bucuresti cu treburi,
dar a ramas sa vada daca mallul din Baneasa e mai mare decat al lor.
"Trebuia sa ma intorc joi la Timisoara,
dar, pentru ca tot se deschidea Baneasa Shopping City, am ramas sa vad daca e
cum se lauda. Nu am putut sa intru vineri, deoarece era foarte aglomerat. Am
venit acum, dar vad ca e la fel. O sa intru totusi, macar sa beau o cafea, dupa
ce imi gasesc un loc de parcare", ne-a spus Florin Iordache din Timisoara.
„De vina" pentru invazia Capitalei din
acest weekend au fost si ofertele promotionale din Baneasa Shopping City, care
au luat ochii cumparatorilor. Copiii au fost intampinati de clovni, iepurasi si
zane. Cei mai curajosi au fost pictati pe fata, in timp ce "piticii"
au primit urechiuse de iepurasi. Cei mari aveau insa alta treaba, si anume sa
goleasca portofelele si cardurile la casele de marcat.
Cei mici au avut parte de distractii
speciale
Cele peste 200 de magazine, deschise inca
de vineri, ii asteptau cu produse la care reducerile erau foarte mari. Cele mai
aglomerate magazine au fost "Esprit", "Elle",
"Tiffosi", "Peek&Cloppenburg", "Timberland",
"Liliana Turcoiu Udrea" si "Ma dame".
Aproape peste tot erau afisate "oferte
promotionale de deschidere". Astfel, un tricou de firma, care costa in mod
normal 80 de lei, acum putea fi cumparat cu numai 50 de lei. Reduceri similare
erau si la costumele barbatesti, pantaloni si alte accesorii.
In functie de magazin, discountul era intre
10 si 30 la suta. In special femeile au dat navala si in magazinele de
cosmetice, "Douglas" fiind preferatul multora dintre ele. Si
bijuteriile erau pe alese, dar reducerile erau ceva mai mici.
Vanzatorii spun ca promotiile de deschidere
se prelungesc pana dupa Paste, asa ca se asteapta ca "in Saptamana Mare
iepurasii sa treaca mai intai pe la Baneasa".
Dupa o zi de cumparaturi, evident ca
vizitatorii mallului s-au mai odihnit in zona Food, unde s-au putut ospata cu
hamburgeri, cartofi prajiti, fripturi, inghetata, dar si preparate de peste,
aduse pentru prima oara in Romania de firma NordSee.
Cinematograful si fast-foodul, armele
secrete in razboiul mallurilor
Lipsa locurilor de petrecere a timpului
liber in marile orase din Romania aduce la putere centrele comerciale, care au
pariat nu numai pe galeriile comerciale, unde se vand de obicei produse scumpe,
ci si pe componenta de entertainment.
Potrivit unor studii de specialitate, peste
50% din vizitatori calca pragul unui mall doar pentru a viziona un film sau
pentru a merge la un fast-food ori la un restaurant. Acest lucru se explica si
prin prisma puterii de cumparare scazute a romanilor, care nu-si permit sa
achizitioneze haine de firma sau parfumuri scumpe atunci cand ajung intr-un
mall.
„Mallurile au preluat functia de «strada
mare»"
Sociologul Mircea Kivu (foto) explica
fenomenul "mall-mania" prin ideea ca marile complexuri comerciale au
devenit acum loc de socializare, au preluat functia de "strada mare",
adica sunt spatii unde oamenii se plimba, vad figuri noi, fac cunostinte.
"Cand eram copil, aceasta functie o
avea strada 6 Martie, actualul Bulevard Regina Elisabeta, unde erau sapte
cinematografe", spune Kivu. El a adaugat ca practic s-a mutat aceasta
protipendada de pe strada intr-un loc acoperit.
Inghesuiala si la Cluj
Cele doua malluri din Cluj au inregistrat in
ultima luna cresteri semnificative de vizitatori. La cei circa 35 de mii de
cumparatori care trec zilnic pe la Iulius Mall, se adauga in weekend de doua
ori mai multi, la fel ca si la Polus Center, fata de cei circa 22 de mii de
vizitatori in mod curent. Potrivit lui Bogdan Stanciu, PR manager la Polus,
explicatia o constituie venirea primaverii, dar si evenimentele organizate la
fiecare sfarsit de saptamana.
Daca la Polus a fost organizata o expozitie
de masini, la Iulius Mall, vizitatorii au putut ocupa terasele exterioare ale
cafenelelor si au putut vedea o expozitie de mobila. De la inaugurarea din
toamna trecuta, doar la Polus au trecut peste patru milioane de vizitatori. Din
acest an, peisajul mallurilor clujene se va dubla, existand inca doua asemenea
proiecte. (Alice Baciu)
Succesul primului mall din Timisoara a
generat alte trei mari proiecte
Primul mall din Timisoara s-a dovedit a fi,
imediat dupa deschidere, principala atractie pentru petrecerea timpului liber.
La fiecare sfarsit de saptamana, sunt organizate spectacole, concerte, expozitii
de pictura, fotografie, sculptura sau arta traditionala, concursuri sau tot
felul de oferte promotionale atractive. Parcarea de la mall este una dintre
cele mai mari din oras, dar deseori este neincapatoare.
Dupa succesul primului mall din Timisoara, si
alti investitori au anuntat ca au astfel de proiecte. Tiriac Holding are in
plan deschiderea a doua malluri: unul auto, pe Calea Aradului, care va cuprinde
cel putin cinci showroomuri, in care vor fi expuse si vandute masinile celor 11
branduri detinute de omul de afaceri, adica Mercedes, Hyundai, DaimlerChrysler,
Jeep, Dodge, Smart, Mazda, Mitsubishi, Ford, Land Rover si Jaguar; al doilea
mall va fi deschis in zona complexului studentesc, unde, pe o suprafata de
aproximativ cinci hectare, va exista o zona de shopping, dar si alta rezidentiala.
Deschiderea celui de-al treilea mall a fost
anuntata de Grupul Plaza Centers NV, care are un proiect pe o suprafata de
aproximativ 4,6 hectare, pe bulevardul Simion Barnutiu din Timisoara.
Concurenta pentru gratarul la iarba verde
Inca de la primele ore ale diminetii, iesenii
si-au inceput cumparaturile la mall. Unii cautau, pe ultima suta de metri, un
cadou pentru rudele sau prietenii care si-au serbat ieri ziua numelui. Foarte
multi dintre vizitatori venisera insa doar la promenada. Astfel ca, desi multi
s-au grabit sa iasa la iarba verde, parcarea din zona comerciala era arhiplina.
Si asta, pentru ca s-au anuntat pentru aceasta perioada
foarte multe reduceri de preturi. Reprezentantii celor doua malluri din oras
sustin ca, in weekend, numarul vizitatorilor ajunge sa se tripleze fata de o zi
obisnuita, nivelul incasarilor crescand proportional.