Politica fiscala din Romania merge "pe contrasens". Vezi unde ne aflam intre tarile membre ale UE

Luni, 14 Octombrie 2013, ora 08:20
4175 citiri
Politica fiscala din Romania merge "pe contrasens". Vezi unde ne aflam intre tarile membre ale UE

Politica fiscala din Romania nu este adaptata realitatii. Este o politica destul de gresita si cu un sistem al bugetului consolitat depasit, potrivit analistului economic Mircea Cosea, care a declarat pentru Business24 ca sistemul de taxe si impozite trebuie separat de contributiile sociale.

Politica fiscala merge "pe contrasens" si are mai multe efecte negative, care se vor vedea intr-un timp destul de scurt, crede analistul, prin blocarea crearii locurilor de munca si slabirea capacitatii puterii de cumparare a populatiei.

"In pofida unei cresteri economice in acest an intre 1,5% si 2%, pe care o pun pe seama exporturilor si a agriculturii, populatia nu va avea nimic de castigat pentru ca in contrabalans este aceasta fiscalitate", sustine Cosea.

Trei masuri cu efete negative asupra tarii

In ultima perioada au fost luate trei masuri care, dupa parerea analistului economic Mircea Cosea, au efecte negative mult mai importante decat cele pozitive si care se vor rasfrange in timp asupra situatiei generale a tarii.

Codul rutier: "Pe langa o seama intreaga de lucruri pe care nu le putem intelege, aproape de o imoralitate clara, cere conducatorului auto sa intre intr-un regim de siguranta pe care infrastructura nu-l asigura" sustine analistul. Aceasta prima masura ridica problema nivelului amenzilor.

"Este greu de inteles cum se poate ca amenzile sa depaseasca, la un anumit nivel al lor, salariul mediu pe economie. Este greu de inteles cum isi inchipuie cei care pun in operativitate un astfel de cod ca va fi posibil sa fie platite aceste amenzi. Sigur ca ei spera sa se acumuleze o suma de bani intr-un cont special pe care Guvernul il pregateste acum si care probabil va finanta salarizarea si alte cheltuieli pe care le are politia acum, dar vor exista mari deficiente", afirma Cosea.

Codul insolventei: Este cel de-al doilea element cu efecte negative. Mai exact, durata planului de reorganizare redus de la 3 ani la un an, pe baza unor declaratii ale doamnei ministru Grapini, care nu sunt dovedite in practica, potrivit analistului.

"Conform parerilor autorizate, nu numai a mea, un program de restructurare pentru o intreprindere este imposibil de realizat intr-un an. Vor fi falimentate intr-un numar foarte mare intreprinderile", sustine Cosea.

Impozitul forfetar: Cel de-al treilea element, extrem de sensibil.

Aceasta este o masura care va penaliza intreprinderile mici si mijlocii in favoarea marilor opearatori economici. Este o masura care, din punctul de vedere al analistului, favorizeaza pe marii operatori din sectoarele vizate de impozitul forfetar si discrimineaza brutal IMM-urile aducand si prejudicii extrem de sociale prin atacul la clasa mijlocie.

"Aceste criterii sunt extrem de subiective si in toata lumea unde s-a incercat sa se aplice asa ceva s-a vazut ca ele nu corespund decat unei perioade de avant economic, nu de recesiune" crede analistul.

"Daca mai adaugam si doua impozite absurde, pentru veniturile imobiliare, impozit care a fost eliminat in tarile care au avut crestere economica (ex. Polonia) si impozitul pe personalul casnic, atunci vedem ca lupta cu elementele de fiscalizare incepe sa fie mai importanta decat in trecut si in contrar cu ceea ce ar trebui sa ne asteptam acum, intr-o perioada in care trebuie sa stimulam consumul neaparat si crearea de locuri de munca", completeaza Cosea.

Acesta aminteste si de reducerea TVA la paine, pe care o considera o masura care incepe sa aiba un evident caracter gresit, deoarece nu va creste colectarea la buget atat timp cat Guvernul compenseaza aceasta pierdere prin introducerea altor impozite. Masura ramane strict populista si electorala.

Taxele sunt prost orientate

Potrivit analistului economic Mircea Cosea, taxele sunt orientate, in principal, pe munca si pe cetatean, si mai putin pe proprietate, adica pe capital.

"Aici ar trebui sa se faca o echilibrare cu multa grija, care sa nu afecteze letal capitalul. Proprieteatea ar trebui sa fie mai mult impozitata pentru ca dezechilibrul incepe sa aibe efecte vizibile in cresterea economica, in sens negativ" a declarat Cosea.

Colectarea taxelor in Romania: comparatii internationale

Sistemul de taxe si impozite in Romania este caracterizat de o colectare deficitara a acestora, cu o administrare ineficienta si o birocratie excesiva, o baza de impozitare relativ redusa cu foarte multe exceptii si deduceri legale si o evaziune fiscala ridicata.

Romania are una dintre cele mai mici ponderi in PIB a veniturilor bugetare (venituri fiscale si nefiscale), acestea reprezentand in 2012 doar 33,5% din PIB, cu 11,9 puncte procentuale din PIB mai mici decat media europeana, potrivit raportului anual al Consiliului Fiscal din Romania.

Ponderea veniturilor fiscale in PIB este semnificativ mai mica decat in economii similare precum Ungaria (38,1%), Slovenia (37,8%), Republica Ceha (34,8%) si Polonia (32,4%).

"Din punct de vedere al numarului de impozite, diferenta este evidenta. Noi avem mai multe pentru ca avem un sistem institutional foarte inapoiat, foarte ramas in urma, care nu a reusit sa aibe o viziune sintetica aupra impozitarii" a declarat Mircea Cosea.

Conform raportului Bancii Mondiale, Romania se pozitiona in 2012 pe pozitia 136 din 183 de tari la nivel mondial in privinta usurintei cu care se platesc taxele (in crestere fata de locul 154 ocupat in anul precedent).

Gradul de eficienta al taxarii in cazul TVA la nivelul anului 2012, de 57%, este semnificativ inferior celui inregistrat in Estonia (84%), Slovenia (71%) si Bulgaria (71%). Romania a colectat in 2012, 8,5% din PIB din venituri din TVA, fata de 8,32% din PIB in Slovenia, 8,73% in Estonia si 9,15% in Bulgaria, in conditiile in care cota standard de TVA in aceste tari era de 20% (comparativ cu un nivel de 24% in Romania).

Comparativ cu celelalte tari din Europa Centrala si de Est, la nivelul anului 2012, Romania se situa pe pozitia a cincea in cadrul esantionului (aceeasi pozitie ca in 2011), cu un grad de eficienta a impozitarii de 21% si o rata implicita de impozitare de 3,3% (calculata ca raport intre impozite directe platite de intreprinderi si excedentul brut din exploatare din conturile nationale, ca aproximare pentru baza de impozitare propriu-zisa).

In ceea ce priveste contributiile la asigurarile sociale platite de angajati si angajatori, veniturile bugetare incasate in anul 2012 au fost de 8,8% din PIB, cu mult mai mici decat in Republica Ceha (13,1% din PIB) si Ungaria (12,5% din PIB), cu toate ca ratele legale de contributii erau relativ similare, Slovenia (13,4%), Estonia (11,7% din PIB), Lituania (9,5%) si Polonia (9,9%).

De asemenea, in anul 2012 Romania a continuat sa se plaseze de departe pe ultimul loc in ceea ce priveste eficienta colectarii contributiilor sociale, rata implicita de taxare fiind inferioara nivelului din mai multe tari care percep un nivel mai redus de contributii sociale.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#politica fiscala Romania, #impozit profit Romania, #taxe impozite 2013, #impozit venit , #stiri Mircea Cosea