Noi proteste sindicale la metrou

Joi, 07 Septembrie 2006, ora 16:04
1018 citiri

Presedintele Uniunii Sindicatelor Libere de la Metrou (USLM), Ion Radoi, a declarat, in cadrul unei conferinte de presa, ca sindicatele vor declansa un conflict de munca la nivelul uzinei de reparatii si depourilor din cauza faptului ca Alstom nu asigura echipamentul de lucru, bilete de tratament si alte facilitati, conform contractului de munca.'Am incheiat un proces verbal cu Alstom pe 28 august, in urma caruia s-a stabilit ca exista conditiile declansarii unui conflict de munca la nivelul depourilor si a uzinei de reparatii', a spus Radoi.

Reprezentantii sindicatelor sustin ca firma franceza si Metrorex s-ar fi inteles asupra conflictului dintre cele doua societati, declansat in luna mai, dupa ce firma franceza a acuzat regia de neplata unor transe din contractul de mentenanta. Sindicalistii sustin ca Alstom s-ar fi declarat de acord cu justificarea unor cheltuieli, in timp ce datele financiare ale acordului vor ramane neschimbate.

Conflictul dintre cele doua societati a dus la reducerea la o treime a activitatii de intretinere a vagoanelor de metrou, ceea ce a provocat cresterea timpului de asteptare in statiile de metrou din Bucuresti.

Alstom sustine ca Metrorex nu a mai livrat bani in contul societatii din iulie 2005 pentru serviciile prestate, la care se adauga platile restante pentru primii doi ani de contract, suma totala datorata fiind de 40 milioane de euro.

Potrivit legii, trenurile fara revizie nu au dreptul de a iesi in trafic. Parcul Metrorex este compus din 320 de vagoane, din care majoritatea sunt vechi si au nevoie de revizie repetata la intervale scurte de timp.

Directorul general al Metrorex, Liviu Soava, a declarat ca regia nu a mai efectuat plata serviciilor Alstom din iulie 2005, dar a precizat ca acest lucru s-a petrecut din cauza nerespectarii unor cauze contractuale si din cauza unui act normativ prin care Ministerul Finantelor Publice trebuie sa autorizeze toate platile efectuate din surse externe in cadrul unor astfel de contracte.

De cealalta parte, Alstom a anuntat ca intentioneaza sa initieze si procedura de iesire din contractul incheiat in 2003 cu Metrorex, daca regia nu-si va achita datoriile.

Contractul dintre cele doua companii a fost incheiat in mai 2003 si are o valoare aproximativa de 240 milioane de euro.

'Nu avem date oficiale, dar se pare ca cele doua societati s-au inteles asupra solutionarii acestui conflict, insa noi ramanem in litigiu cu Alstom pentru ca dansii nu si-au respectat angajamentele fata de noi', a subliniat Radoi.

'Se poate extinde si la exploatare si conflictul inceput la depouri si uzina, dar asta nu mai devreme de noiembrie cand vom deschide discutiile pentru incheierea contractului colectiv de munca', a declarat pentru Rompres vicepresedintele USLM, Marian Baragau.

Presedintele USLM a spus ca, desi sindicalistii se afla in procese privind al 13 - lea salariu si incadrarea salariatilor in categoria I de risc potrivit legii 19 referitoare la conditiile speciale de munca.

Radoi a explicat ca Alstom realizeaza mentenanta si reparatia vagoanelor metroului bucurestean la o valoare de circa 50 milioane de euro pe an, fata de 14 milioane de euro inainte de semnarea contractului cu Metrorex, urmand ca pretul sa creasca, desi numarul salariati care realizeaza mentenanta a scazut de la 1.600 la 850, in timp ce jumatate din parcul rulant este format din vagoane noi.

Presedintele USLM a declarat ca salariatii de la metrou sunt in litigiu cu Metrorex pentru achitarea celei de-a patra rate trimestriale din cel de-al 13 - lea salariu, din cauza faptului ca Sectia pentru Conflicte de Munca a Tribunalului Bucuresti a stabilit ca USLM nu poate reprezenta toti salariatii afiliati in acest conflict motiv pentru care au fost deschise 4.000 de procese individuale pentru fiecare salariat.

'Se intarzie astfel solutionarea acestui caz, desi Metrorex a platit primele trei rate trimestriale, iar cheltuielile de judecata depasesc cu mult valoarea acestui salariu', a explicat Radoi.

De asemenea, sindicalistii asteapta o decizie de la Inalta Curte de Casatie si Justitie in care sa se sa dispuna ce instanta se poate pronunta asupra conflictului deschis cu autoritatile pentru incadrarea tuturor salariatilor in clasa I de risc potrivit legii conditiilor speciale de munca.

Bloombiz

si

Rompres