Ca sa dai de urma uneia dintre cele mai profitabile afaceri din Hong Kong trebuie sa cobori la 30 de metri sub pamant.
Corporatia Mass Transit Railway (MTR), care administreaza transportul subteran de pe insula, a raportat anul trecut venituri de 2,5 miliarde de dolari.
Cifra socheaza restul operatorilor de metrou din lume, care se confrunta mai mult cu pierderi decat cu un profit de asemenea anvergura, remarca reporterii CNN.
Retea impresionanta
Profitul anual de peste 2 miliarde de dolari raportat constant de MTR este un motiv de invidie pentru alte companii de transport subteran din lumea intreaga.
Ca exemplu, metroul din New York sufera de o subfinantare acuta, iar anul acesta sunt estimate cheltuieli de 2,5 miliarde de dolari pentru acoperirea datoriilor generate de transportul subteran in metropola americana.
Ce face deci ca transportul in comun din Hong Kong sa fie atat de performant?
In primul rand, ar fi reteaua de transport subterana. Chiar si cu o avalansa de 5 milioane de calatori zilnic, garniturile metroului din Hong Kong isi respecta graficul de calatorie in proportie de 99,9%.
In al doilea rand, preturile practicate pentru calatoria cu metroul sunt destul de reduse, intre 0,50 si 3 dolari in functie de magistralele parcurse, dar chiar si asa acestea acopera in proportie de 175% costul estimat pentru o calatorie.
Firma din spatele marilor afaceri
Ceea ce ramane ascuns privirilor nu este doar reteaua de transport subteran a orasului, ci si intelegerea pe care MTR o are cu guvernul local din insula.
Cea mai mare parte a profitului companiei nu este adusa de serviciile de transport, ci de proprietatile imobiliare dezvoltate odata cu reteaua de metrou.
50 dintre cele mai importante proprietati din Hong Kong sunt in patrimoniul companiei, incluzand si doi zgarie nori de pe insula.
Aceasta ca parte a unei intelegeri cu administratia insulei, actionar majoritar al companiei, care pune la dispozitia operatorului in transport public terenuri gratuite pentru dezvoltarea altor investitii.
"Multi critici sustin ca este mai mult o alta afacere derivata din cea de transport in comun", explica Tim Hau, profesor la Universitatea de Economie si Finante de pe insula.
Transport si comert, mana in mana
De obicei, MTR ridica deasupra statiilor mall-uri gigantice. Pana acum a construit 13 astfel de centre comerciale, care au generat anul trecut 14% din profitul companiei.
Spatiile din interior sunt de asemenea fructificate prin inchirierea lor pentru investitii private.
In statiile de metrou din Hong Kong poti gasi inclusiv restaurante cu stele Michelin, asa cum este Tim Ho Wan, un restaurant deschis in urma cu doi ani de catre Wong Sau Lan.
Patroana localului sustine ca acesta a devenit mai popular decat restaurantele de lux de la suprafata.
Situat intr-o statie de metrou din centrul districtului de afaceri din oras, restaurantul isi tine deschise usile pentru public timp de 14 ore in fiecare zi.
Clientii stau la coada si cate 40 de minute in drumul lor spre birou sau spre casa pentru a servi masa in restaurantul lui Wong Sau Lan.
Acum, MTR anunta ca isi va extinde modelul de servicii si afaceri imobiliare in alte zone de pe glob.
Compania are deja contracte de construire a liniilor de metrou si de administrare a acestora in Marea Britanie, Australia, China si Suedia, iar alte proiecte sunt in curs de negociere.
"Se vor duce oriunde pot obtine profit. Nu au multi competitori in aceasta afacere", crede profesorul Hau.