Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Stiati ca in Romania inca mai sunt supermarketuri care vand oua de la gaini tinute in custi?

Stiati ca in Romania inca mai sunt supermarketuri care vand oua de la gaini tinute in custi?


Un clasament al firmelor de retail din Romania dezvaluie implicarea acestora in problemele ridicate de consumatori, cu privire la bunastarea gainilor crescute pentru oua.

In ultimii ani, romanii au devenit foarte constienti cu privire la sanatate, bunastarea animalelor si problemele mediului inconjurator. Consumatorii sunt interesati sa achizitioneze produse sustenabile (inclusiv oua), de o mai buna calitate, acestea fiind in legatura stransa cu bunastarea animalelor, se arata intr-un comunicat remis Business24.ro.

Ei sunt dispusi sa plateasca mai mult daca le este garantata calitatea. Un studiu facut de iSense arata ca 82% dintre consumatori sunt interesati de ouale de la gaini care nu sunt tinute in custi - free-range (49%) si ecologice (33%).

De asemenea, unul dintre cele mai importante criterii de selectie a oualor il reprezinta conditiile in care au fost crescute gainile; astfel, la nivel national, numarul celor care constientizeaza importanta bunastarii animalelor creste cu fiecare zi.

Consumatorii solicita companiilor, prin intermediul unei petitii online (OuaOtravite.ro), sa inceteze a utiliza sau a vinde oua marcate cu cifra 3, de la gaini tinute in custi.

Acest lucru se intampla deoarece oamenii au devenit mai receptivi la problemele si suferinta animalelor, dar si mai interesati de calitatea hranei pe care o procura.

Este un fapt cunoscut ca ouale provenite de la gaini tinute in baterii au o calitate nutritiva inferioara, contin reziduuri de pesticide, de medicamente si au un continut mai mare de colesterol.

In plus, administrarea antibioticelor este o practica frecventa in ferme, pentru a preveni si trata bolile intestinale, iar acest lucru duce la cresterea rezistentei la antibiotice. Riscul de salmonella este, de asemenea, mai crescut la sistemele de crestere cu baterii.

Asociatia F.R.E.E. a realizat un raport in care evidentiaza firmele care si-au luat angajamentul sa opreasca furnizarea oualor marcate cu cifra 3.

De ce e important ca firmele sa devina cage-free?

Din 2016 si pana in prezent, un numar mare de companii din industria alimentara au oprit furnizarea si consumul oualor de la gaini tinute in custi, facand alegeri care implica mai putina suferinta si o mai buna calitate a produselor consumate.

La nivel national, in ceea ce priveste retailerii, aceasta tendinta este vizibila in cazul Lidl, care a incetat vanzarea oualor de la gaini inchise in custi, in 2016.

In schimb, Kaufland, Carrefour, Penny Market, Mega Image, Selgros si Metro, au publicat angajamente conform carora vor pune capat aprovizionarii cu astfel de oua, intr-un anumit interval de ani.

Toate acestea au fost posibile mai ales datorita efortului Aliantei Open Wing, o coalitie formata din peste 70 de organizatii de pe tot globul. Aceasta are menirea de a opri abuzurile asupra pasarilor crescute pentru carnea lor si pentru oua, in toate fermele din lume.

Deoarece cresterea in custi favorizeaza aparitia a numeroase boli si sporeste riscul de rezistenta la antibiotice, tranzitia spre sisteme alternative de crestere este necesara nu numai pentru bunastarea lor, ci si pentru siguranta alimentara, respectiv a consumatorului.

La nivel global, sute de companii au promis ca vor tranzitiona catre sisteme fara custi in ceea ce priveste aprovizionarea cu oua, atat pentru cele folosite ca ingredient, cat si cele pentru consumul direct, iar acest numar creste cu fiecare zi.

Care este problema?

In momentul de fata, singurele firme mari de retail din Romania care nu si-au luat acest angajament sunt Cora si Profi.

Cora, spre deosebire de Profi, a facut demersuri in acest sens, in celelalte tari unde opereaza, dar nu si in Romania. Este deja "cage-free" in Belgia, iar in Franta va finaliza tranzitia in anul 2025.

In Luxembourg nu au fost necesare aceste demersuri deoarece sunt interzise custile in fermele de gaini. In Romania, Cora nu a raspuns apelului F.R.E.E. de a purta un dialog.

In replica, reprezentantii Cora Romania au explicat, intr-un comunicat remis Business24, ca au in plan sa renunte la comercializarea oualor de tip 3 si au motivat de ce nu pot renunta la ele, in acest moment.

"Romania Hypermarche, companie care detine lantul de hipermarketuri cora in Romania, este preocupata continuu de identificarea surselor sustenabile de alimente din diverse categorii, cu scopul final de a raspunde exigentelor tuturor consumatorilor.

Ne preocupa in egala masura bunastarea animalelor si pentru a raspunde solicitarii dvs. precizam ca angajamentul nostru pe termen mediu si lung este acela de a renunta la comercializarea oualor de tip 3.

In acest sens, strategia cora Romania este de a privilegia fermierii care au adoptat metoda Cage-free de crestere a pasarilor.

Pe de alta parte, acest proces este unul in dezvoltare, nu doar in Romania, ci si in alte tari europene, asa cum rezulta din cel mai recent studiu al Comisiei Europene. In aceste conditii, renuntarea la comercializarea oualor de categoria tip 3 ar avea ca efect o discontinuitate majora in procesul de aprovizionare.

Pentru a avea o privire mai clara asupra situatiei reale a provenientei oualor in Europa, va supunem atentiei raportul CE mentionat mai sus, din care reiese preponderenta oualor crescute la baterii (50,4%), fata de doar 15,7% crescute liber"
, spun oficialii companiei.

Pe ultima pozitie in clasament se afla Profi, care, din pacate, nu si-a setat ca obiectiv sa elimine ouale marcate cu cifra 3 din lantul de aprovizionare si care nu considera bunastarea animalelor o prioritate a firmei, ignorand preocuparile clientilor cu privire la sanatate si la calitatea oualor expuse pe rafturi.

"Credem ca multa lume ar fi indignata si dezamagita daca ar sti ca magazinele lor preferate contribuie la aceasta cruzime fata de pasari si ca, in ciuda puterii pe care o au pentru a influenta piata, aleg sa ramana indiferente." (Cristina Cojocea, presedinte al asociatiei F.R.E.E.)



Exista un progres la nivel national?

In toamna anului trecut, asociatia F.R.E.E. a desfasurat o campanie de constientizare cu privire la conditiile din bateriile asa-zis "imbunatatite", unde isi petrec scurta viata gainile ouatoare.

Au afisat reclame in statiile de metrou din Bucuresti si au discutat cu trecatorii, inclusiv cu clienti care ieseau din magazinele Profi dupa realizarea cumparaturilor. Multi dintre ei s-au aratat surprinsi de conditiile de crestere improprii si nedrepte si au recunoscut ca, desi stiau sau banuiau ca Profi vinde oua cu cifra 3, nu au facut niciodata legatura cu ce se intampla in ferme pana ca acele oua sa ajunga pe rafturi.

Initiativa Cage-Free se desfasoara la nivel global si se fac inclusiv demersuri legislative, de a elimina custile din toate fermele europene. Initiativa Cetateneasca Europeana de a elimina custile, a strans pana la finalul anului trecut peste 1,6 milioane de semnaturi si vor fi prezentate Comisiei Europene.

Adesea nu se poate elimina deodata vanzarea acestui tip de oua, de aceea multe dintre firme isi iau angajamentul sa faca aceasta tranzitie intr-un anumit interval de timp.

Asociatia F.R.E.E. transmite firmelor din Romania ca, fara un angajament ferm fata de clienti si furnizori, nu exista certitudinea ca intentia de a adera la standardul de calitate Cage-Free se va concretiza.

Anumite firme invoca teama unei discontinuitati in comercializarea oualor sau a produselor pe baza de oua, insa tocmai angajamentul este solutia pentru a se extinde oferta de oua cage-free.

"Prin Angajamentul Cage-Free, firmele au puterea de a schimba felul in care sunt crescute gainile ouatoare, convingand producatorii sa dezvolte sisteme alternative de exploatare - in hale la sol, free-range - prin care animalele nu sufera la fel de mult, si prin care oamenii nu primesc alimente de calitate inferioara, care chiar le pot pune in pericol sanatatea. Dar este minunat ca tot mai multe firme iau in serios aceasta problema. Speram ca acest raport va determina toate firmele din sectorul de retail sa ia atitudine pentru a ridica standardele de bunastare a gainilor ouatoare din fermele romanesti." (Cristina Cojocea, presedinte al asociatiei F.R.E.E.)


Despre asociatia Freedom and Respect for Every Earthling (F.R.E.E.)

Asociatia Freedom and Respect for Every Earthling (F.R.E.E.) are ca scop promovarea drepturilor animalelor si protectiei mediului in Romania, cat si a unei alimentatii sanatoase, care respecta animalele si natura.

Organizatia a fost infiintata in anul 2017 si organizeaza frecvent evenimente de informare a publicului la nivel national, cu precadere in Iasi, Targu-Jiu si Bucuresti.

Mai multe informatii sunt disponibile pe website-ul organizatiei www.freeanimals.ro. Pentru mai multe informatii, va rugam sa ne contactati la adresa de email contact@freeanimals.ro.

Raportul si clasamentul se pot vedea si AICI.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 6662 ori