Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Nu mai e de trait in marile capitale europene. Poluarea face victime pe banda rulanta

Nu mai e de trait in marile capitale europene. Poluarea face victime pe banda rulanta


Londra si Parisul, doua dintre cele mai cautate orase europene din itinerariile turistice, se dovedesc a fi un adevarat blestem pentru localnici.

Daca in ochii vizitatorilor metropolele se infatiseaza inca pline de farmec, locuitorii lor incep sa fie speriati de speranta de viata redusa inregistrata in cele doua capitale.

Poluarea a ajuns sa provoace mii de morti premature in randul localnicilor, iar bugetele regionale si nationale sunt impovarate de cheltuielile de sanatate publica reclamate de aceasta, arata reporterii The Independent.

Sufocati de noxe

Aproximativ 9.500 de morti premature au fost inregistrate intr-un singur an ca urmare a expunerii la poluarea din aerul Londrei, conform unui nou studiu.

Cercetatorii de la Colegiul Regal au stabilit ca numarul deceselor premature a crescut semnificativ, dupa ce au analizat atat efectul particulelor in suspensie PM 2,5, cat si pe cel al dioxidului de nitrogen (NO2) emanate de motoarele diesel.

Datele colectate in anul 2010 au aratat ca particulelele PM 2,5 din aerul respirat de londonezi se fac vinovate de rapida degradare a starii de sanatate si decesul a peste 3.537 de locuitori ai capitalei britanice.

In acelasi timp, gazele de esapament ale masinilor diesel sunt responsabile de moartea prematura a 5.879 de persoane, ducand totalul victimelor din 2010 la 9.416.

In luna ianuarie 2015, in doar patru zile, masinile cu motoare diesel care au trecut pe Oxford Street au emanat o concentratie de NO2 in aer egala cu cea estimata de specialisti pentru intreg anul 2015. Recordul a fost depasit dupa cateva zile pe Putney High Street.

In aprilie, Curtea Suprema a dat castig de cauza in procesul intentat de organizatia de mediu Client Earth impotriva guvernului, cerand Executivului sa ia masuri pentru aducerea in limite normale a calitatii aerului din Marea Britanie.

Intoxicati de Europa

Noul raport asupra calitatii aerului din Londra scoate la iveala si alte aspecte interesante.

Astfel, majoritatea mortilor premature cauzate de poluarea de doixidul de nitrogen poate fi pusa in sarcina traficului auto din metropola si a altor surse de poluare.

Pe de alta parte, particulele plutitoare din aer sunt de provenienta externa, fiind aduse de vant din afara Londrei, ba chiar si de pe continent. In aceste conditii, vecinatatea Angliei cu fermecatoarea Franta nu mai pare atat de avantajoasa.

Aceasta si pentru ca oficialitatile de la Paris se confrunta cu un nivel de poluare neintalnit.

Poluare de 100 de miliarde

Franta raporteaza cheltuieli anuale de 100 de miliarde de euro cauzate de poluare, mare parte din suma fiind directionata catre sistemul de sanatate, dupa cum se arata intr-un raport intocmit de Senatul francez, citat de revista International Business Times.

Studiul efectuat de francezi s-a intins pe o perioada de patru luni, la el lucrand peste 70 de specialisti.

Au fost luate in calcul costurile tratamentului acordat pacientilor din intreaga tara si numarul de zile nelucrate de acestia, care a atins cifra de 650.000.

Transpusa in bani, paguba generata de poluare pe aceste doua segmente se ridica la o suma cuprinsa intre 68 si 97 de miliarde de euro.

Alti 4,3 miliarde de euro pierduti se regasesc in productiile agricole saracacioase, degradarea solului si cea a cladirilor din orase.

In Franta, numarul anual de morti premature din cauza particulelor PM 2,5 se ridia la 42.000.

"Costul real al poluarii este in continuare subestimat", considera senatorul Leila Aichi. Poluarea din Franta este un motiv de ingrijorare printre autoritatile din marile orase.

Parisul, de exemplu, a ajuns sa se lupte cu Atena pentru titlul de cea mai poluata capitala europeana.

Ca si in Marea Britanie, masinile cu motoare diesel sunt considerate principalele vinovate pentru degradarea continua a calitatii aerului.

Autorii studiului din Franta au recomandat suprataxarea vehiculelor diesel, dar ministrul Mediului, Segolene Royal, a anuntat ca un set de masuri pentru combaterea poluarii va fi anuntat in cursul saptamanii viitoare.

Apel catre Europa

De partea cealalta a Canalului Manecii, primarul Londrei, Boris Johnson a lansat un apel catre guvernul britanic si toate statele membre UE de a adopta cat mai repede masuri eficiente de combatere a poluarii aerului.

Simon Birkett, directorul si fondatorul Clean Air In London a apreciat initiativa prinarului londonez de a da publicitatii datele referitoare la poluarea cu NO2, dar crede ca, din 2018, masinile diesel ar trebui interzise in zonele cele mai afectate.

"Aceste date vor trimite socuri de panica de-a lungul globului. Ne asteptam la vesti proaste, dar rezultatul analizelor aerului se arata mult mai grav decat ceea ce am estimat anul trecut", spune Birkett.

Din 2010 si pana in prezent, cate ceva a inceput sa se mai schimbe in Londra.

Municipalitatea a investit in achizitionarea a 1.300 de autobuze hibrid, iar taxiurile care depasesc o anumita varsta nu mai primesc licenta.

Primarul Boris Johnson a confirmat si crearea unei zone cu emisii foarte reduse in centrul metropolei, incepand cu 2020.

Cu toate acestea, activistii de mediu cer masuri radicale in privinta eliminarii masinilor cu motoare diesel din orase.

"Noul studiu pune presiune pe guvern pentru a veni cu solutii care sa elimine riscul de poluare reprezentat de vehiculele diesel.

Trebuie sa vina cu o solutie care sa scoata aceste masini in afara oraselor, departe de scoli si spitale", afirma avocatul Alan Andrews, de la Client Earth.

Consultantii stiintifici angajati de guvernul britanic se pregatesc sa dea publicitatii un raport care arata ca numarul anual de morti premature din Marea Britanie pus in sarcina poluarii aerului este de aproximativ 60.000.

Conform studiilor Organizatiei Mondiale de Sanatate, aerul poluat poate provoca boli pulmonare, inclusiv cancer, bronsite cronice, astm si probleme respiratorii.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5550 ori