Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cum luptam cu fenomenul stirilor false

Cum luptam cu fenomenul stirilor false
Amploarea cunoscuta in ultima vreme de fenomenul fake news in mediul online subliniaza stringenta dezvoltarii unor noi mecanisme de combatere a minciunii si a dezinformarii, se arata intr-un nou studiu.

In lucrarea intitulata "Stiinta stirilor false", publicata recent in revista Science, cativa cercetatori de la mai multe universitati americane definesc notiunea de "stire falsa" ca fiind o informatie fabricata, care imita continutul publicat de institutii media autentice in forma, nu insa si in ceea ce priveste procesul organizational sau intentia.

Dimpotriva, "fabricile" de stiri false nu sunt interesate de aplicarea normelor editoriale prin care organizatiile mass-media asigura acuratetea si credibilitatea informatiei.

Desi fenomenul a ajuns in atentia publicului in special intr-un context politic, el este intalnit si in cazul unor subiecte precum vaccinarea, nutritia sau investitiile la bursa.

Cum au invadat stirile false peisajul media?

Normele jurnalistice centrate in jurul principiului de obiectivitate au aparut ca reactie la propaganda folosita la scara larga in timpul Primului Razboi Mondial si la crearea departamentelor de relatii publice in cadrul companiilor in a doua decada a secolului al XX-lea.

Principalele tehnologii de distributie a informatiei din secolul trecut, tiparul si televiziunea, au favorizat crearea unor oligopoluri la nivel local si national, situatie care a avut ca efect prezervarea acestor norme, explica oamenii de stiinta.

Internetul a schimbat insa lucrurile, iar in mass-media au putut patrunde cu usurinta noi actori, dintre care multi au respins normele amintite, subminand puternic credibilitatea generala a presei in ochii publicului.

Cat de raspandite sunt stirile false si care este impactul lor?

Adevarul este ca exista putine raspunsuri stiintifice la aceste intrebari, recunosc cercetatorii.

Conform unui studiu restrans, in medie, un american a fost expus inainte de alegerile din 2016 la pana la trei "stiri" publicate de site-uri de stiri false cunoscute ca atare. Un alt studiu a aratat ca informatiile false de pe Twitter, in special pe subiecte politice, sunt redistribuite de mult mai multi oameni decat se intampla in cazul celor reale, in timp ce Facebook estimeaza ca manipularile din partea unor actori rau intentionati reprezinta mai putin de o zecime din 1% din continutul distribuit de utilizatori pe platforma.

Dand like, share sau cautand aceste informatii, botii de pe retelele sociale... citeste mai departe despre "Cum luptam cu fenomenul stirilor false" pe Ziare.com

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2305 ori