Prevederi din legea care modifica Statutul functionarilor publici, neconstitutionale

Joi, 15 Aprilie 2010, ora 09:33
4090 citiri
Prevederi din legea care modifica Statutul functionarilor publici, neconstitutionale

Curtea Constitutionala a decis, miercuri, ca mai multe prevederi din actul normativ care modifica si completeaza Legea functionarilor publici, adoptata in Camera Deputatilor la inceputul lunii martie, sunt neconstitutionale, informeaza Mediafax.

Aceste prevederi care modificau Legea 118/1991 se refera la categoriile de functionari publici cu functie de conducere, concursul de recrutare pentru functiile publice si lista functiilor publice de conducere.

CC a stabilit ca anumite prevederi din articolul I sunt neconstitutionale si anume: punctul 1 care completeaza vechile norme cu Categoria functionarilor publici de conducere cu: "director executiv si director executiv adjunct in cadrul institutiei prefectului, in cadrul aparatului propriu al autoritatilor administratiei publice locale si al institutiilor publice subordonate acestora, director si director adjunct in cadrul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale, precum si in functiile publice specifice asimilate acestora".

Instanta constitutionala a constatat ca si prevederile punctului 6 care se refera la concursul de recrutare sunt neconstitutionale.

"Concursul de recrutare pentru functiile publice din cadrul autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, autoritatilor administrative autonome, precum si pentru serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale este organizat, in conditiile legii, astfel:

a) de comisia prevazuta la art. 18 alin. (1), pentru inaltii functionari publici. Secretariatul tehnic al comisiei se asigura de Agentia Nationala a Functionarilor Publici;

b) de Agentia Nationala a Functionarilor Publici, pentru ocuparea functiilor publice de conducere generale si specifice vacante, inclusiv pentru functiile publice de conducere vacante de secretar al unitatii administrativ-teritoriale, cu exceptia functiilor publice de conducere vacante de secretar al comunei, de sef serviciu si sef birou;

c) de autoritatile si institutiile publice in al caror stat de functii se afla functia publica, pentru functiile publice de conducere vacante de secretar al comunei, de sef serviciu si sef birou si functiile publice specifice asimilate acestora, precum si pentru toate functiile publice de executie vacante si temporar vacante", conform punctului 6.

De asemenea, CC a stabilit ca prevederile punctului 27 sunt neconstitutionale.

"Autoritatile si institutiile publice care au prevazute in statele de functii posturi de natura contractuala, care presupun exercitarea unor atributii dintre cele prevazute la art. 2 alin. (3), au obligatia de a stabili functii publice in conditiile art. 107, in termen de 30 de zile de la data constatarii existentei acestor atributii.

(2) Functiile publice vacante, functiile publice de conducere, precum si functiile publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici, stabilite potrivit alin. (1), se ocupa in conditiile prezentei legi.

(3) Persoanele incadrate in posturi de natura contractuala care au fost stabilite si avizate ca functii publice vor fi numite in functii publice de executie daca indeplinesc conditiile prevazute la art. 54 si conditiile de vechime in specialitatea studiilor corespunzatoare clasei si gradului profesional ale functiei publice.

(4) Drepturile salariale ale persoanelor care ocupa functii publice in conditiile alin. (3) se stabilesc potrivit salarizarii functiilor publice in care au fost numite", se arata in punctul 27, care nu este in acord cu legea fundamentala.

Totodata, nu sunt constitutionale nici prevederile punctului 28 care modifica lista functiilor publice de conducere cu normele:

"4. director din cadrul autoritatilor administrative autonome, din aparatul ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, director executiv in cadrul institutiei prefectului, in cadrul aparatului propriu al autoritatilor administratiei publice locale si al institutiilor publice subordonate acestora, director in cadrul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale si 5. director adjunct din cadrul autoritatilor administrative autonome, din aparatul ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, director executiv adjunct in cadrul institutiei prefectului in cadrul aparatului propriu al autoritatilor administratiei publice locale si al institutiilor publice subordonate acestora, director adjunct in cadrul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale".

Curtea Constitutionala a analizat prevederile art.I pct.1, pct.6, pct.27 si pct.28 din Legea pentru modificarea si completarea Legii 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, formulata de un numar de 34 de senatori, precum si obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, formulata de parlamentari apartinand grupurilor parlamentare PNL si PSD din Camera Deputatilor.

"In urma deliberarii, Curtea Constitutionala a constatat, cu majoritate de voturi, dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici sunt neconstitutionale:

- articolul I pct.1 - care modifica art.13 alin.(1) lit.d) din Legea nr.188/1999

- articolul I pct.6 - care modifica art.58 alin.(1) si (3) din Legea nr.188/1999

- articolul I pct.27 - care modifica art.111 din Legea nr.188/1999

- articolul I pct.28 - care modifica anexa, cap.I lit.B pct.4 si 5 din Legea nr.188/1999", se arata in comunicatul CC.

Motivarea solutiei va fi prezentata in cuprinsul deciziei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.

Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica Presedintelui Romaniei, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si primului-ministru.

Obiectia de neconstitutionalitate formulata de parlamentari apartinand grupurilor parlamentare PNL si PSD din Camera Deputatilor a fost respinsa cu unanimitate de voturi, pentru motivele ce se vor arata in cuprinsul deciziei.

Mai multi parlamentari PSD si PNL au depus, in 3 martie, la Curtea Constitutionala o sesizare de neconstitutionalitate privind modificarile aduse de Camera Deputatilor Legii 188/1999 a Statutului functionarilor publici, prin care a fost introdusa o derogare de sase luni in care pot fi numite ca directori ai serviciilor deconcentrate si persoane care nu sunt functionari publici. 

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Planuri mari pentru Portul Constanța. Sorin Grindeanu: ”Ne dorim extinderea cooperării cu partenerii din Emiratele Arabe Unite”
Planuri mari pentru Portul Constanța. Sorin Grindeanu: ”Ne dorim extinderea cooperării cu partenerii din Emiratele Arabe Unite”
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, afirmă vineri că mesajul pe care l-a avut în cadrul întrevederii, de la Abu Dhabi, cu cei din conducerea companiei DP World (Dubai Ports) este că ne...
Amazon spiona concurența cu o divizie secretă. Angajații companiei se dădeau drept antreprenori pentru a strânge informații
Amazon spiona concurența cu o divizie secretă. Angajații companiei se dădeau drept antreprenori pentru a strânge informații
Angajaţii Amazon au „pozat” drept comercianţi terţi pentru a aduna informaţii de la Walmart, eBay şi alţi rivali ai gigantului american. Aceștia au avut acces la sistemele concurenței...
#functionari publici, # prevederi, # statut , #Publicitate