Industria romaneasca de publicitate ar putea inregistra un declin de pana la 20% in acest an, potrivit celor mai pesimiste estimari facute de specialistii din piata de profil. Dupa un an in care productia publicitara a inregistrat cresteri de 30%
pentru outdoor, reprezentantii companiilor se feresc sa mai faca
estimari pozitive pentru 2009, in conditiile in care toate companiile
importante si-au redus bugetele de publicitate, informeaza NewsIn.
"Marii clienti internationali deja au facut reduceri de buget inca de la mijlocul anului trecut
si vor fi apreciati furnizorii flexibili, care vin in intampinarea
dorintelor clientilor prin oferte speciale sau parteneriate", a
explicat Liana Mihai, managing director al companiei House of Media,
parte a grupului The Group.
La randul sau, Stefan Iordache,
COO Leo Burnett, considera ca anul 2009 va avea semnificatii diferite,
in ceea ce priveste bugetele alocate publicitatii, in functie de
specificul fiecarui client.
"Vor fi bugete care vor scadea, altele care vor creste, ba chiar vor fi
si companii care isi vor suspenda bugetele pana cand se dezgheata
piata. Insa, ca trend general, estimez ca valoarea totala a bugetelor
de publicitate va avea o crestere minima anul acesta, comparativ cu
anul 2008", spune reprezentanul Leo Burnett.
Reprezentantii industriei intervievati considera ca televiziunea va continua sa joace un rol important in 2009.
"In mod traditional in Romania se investeste mult in publicitatea TV, pe de-o parte datorita penetrarii foarte bune
(TV-ul inca reprezinta cea mai ieftina distractie a romanilor), dar si
pentru ca publicitatea TV si-a demonstrat eficacitatea si puterea de a
genera vanzari. Cu siguranta televiziunea va beneficia de cea mai mare
parte din bugetul media in 2009, dar valoric nu se va ridica la nivelul
din 2008 sau 2007", a explicat Liana Mihai.