Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Decizia CC privind Legea ANI se refera la publicarea declaratiilor de avere

Decizia CC privind Legea ANI se refera la publicarea declaratiilor de avere

Dispozitii generale ale Legii de infiintare a ANI, precum si privind publicarea declaratiilor de avere au fost declarate neconstitutionale de CC, care a extins discutiile asupra acestei legi in urma exceptiilor de neconstitutionalite ridicate in procesul ANI-medicul Serban Bradisteanu, precizeaza Mediafax.

Curtea Constitutionala (CC) a examinat din oficiu intreaga Lege ANI si a constat neconstitutionalitatea mai multor dispozitii, potrivit minutei transmise de avocata medicului Serban Bradisteanu, Alice Draghici.

Potrivit articolul 147 din Constitutie, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord aceste prevederi cu cele ale legii fundamentale.


De asemenea, pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept.


"Prin decizia pronuntata la 14.04.2010 in dosarul nr. 5341 D/2009, Curtea Constitutionala, examinand din oficiu intreg continutul Legii nr. 144/2007, a declarat neconstitutionale urmatoarele dispozitii: Intreg capitolul I - intitulat dispozitii generale, respectiv articolele 1,2,3,4,5,6,7,8 si 9 din Legea 144/2007", potrivit minutei.


De asemenea, prevederile articolului 11 literele e, f, si g - privitoare la caracterul public al declaratiilor de avere si de interese, dar si cele ale articolului 12, alineatul 2 privind depunerea declaratiei rectificative la Agentie, nu sunt in acord cu legea fundamentala.


Potrivit prevederilor literei e din articolul 11, persoanele desemnate sa asigure implementarea prevederilor legale privind declaratiile de avere si de interese trebuie sa asigura publicarea si mentinerea declaratiilor de avere si a declaratiilor de interese, pe pagina de internet a institutiei, daca aceasta exista, sau la avizierul propriu, in termen de cel mult 30 de zile de la primire.


Declaratiile de avere si de interese se pastreaza pe pagina de internet cel putin cinci ani de la publicare, dupa care se arhiveaza potrivit legii.


De asemenea, aceste persoane "trimit Agentiei, in termen de cel mult 10 zile de la primire, copii certificate ale declaratiilor de avere si ale declaratiilor de interese primite, pe care Agentia le publica pe pagina proprie de internet, in termen de 30 de zile de la primirea acestora, si le mentine publicate pe durata prevazuta de dispozitiile lit. e)" si "publica pe pagina de internet a institutiei, daca aceasta exista, sau la avizierul propriu, numele si functia persoanelor care nu depun declaratia de avere sau declaratia de interese in termen de cel mult 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere, date pe care le comunica Agentiei".


"Articolele 14 literele c, d, e si f - privitoare la dreptul Agentiei de a constata diferenta vadita dintre averea dobandita pe parcursul exercitarii functiei si veniturile obtinute in aceeasi perioada, cu consecinta sesizarii instantei civile in vederea confiscarii averii dobandite in mod ilicit; dreptul de a constata existenta conflictului de interese si a incompatibilitatilor; dreptul de a sesiza organul de urmarire penala atunci cand exista probe sau indicii temeinice privind savarsirea unei fapte prevazute de legea penala", sunt de asemenea declarate neconstitutionale", potrivit minutei.


Mai mult, au fost scoase in afara legii si prevederile articolului 42 alineatele 2 , 3 si 4 - privitoare la publicitatea declaratiilor de avere si de interese ale candidatilor la functiile de Presedinte al Romaniei, deputat, senator, consilier judetean consilier local sau primar.


CC a declarat nelegale si prevederile Capitolului VI - privitor la verificarea averilor, a conflictelor de interese si a incompatibilitatilor, respectiv articolele 45, 46, 47, 48, 49 si 50.


Au fost respinse exceptiile de neconstitutionalitate ale articolelor 13, 17, 38 alineatele 2 literele f, g, h si articolul 57 din Legea nr. 144/2007.


Avocatul medicului Serban Bradisteanu a ridicat exceptii de constitutionalitate vizand articolele 6, 7, 8, 13, 17, 38, alineatul 2, literele f, g si h, articolul 46 si articolul 57 din Legea privind functionarea ANI.


Alice Draghici a fost membru al Consiliului National de Integritate, forul care supravegheaza functionarea Agentiei Nationale de Integritate.


Ea insasi a fost verificata de inspectorii ANI si a contestat controlul, insa, in 8 decembrie 2009, instanta suprema a decis ca inspectorii de integritate au avut dreptul sa-i verifice averea.


Avocatul Alice Draghici a demisionat, la sfarsitul lui 2009, din Consiliul National de Integritate, unde fusese numita la sfarsitul lunii iunie 2007.


Pe cand era membru al CNI, avocatul Alice Draghici le-a cerut inspectorilor Agentiei Nationale de Integritate sa opreasca procedura de verificare declansata in cazul medicului Serban Bradisteanu, pe care il apara in procesul de coruptie intentat doctorului de Directia Nationala Anticoruptie (DNA).


Mai mult, Draghici a amenintat conducerea Agentiei Nationale de Integritate, cerandu-le sefilor sa "stea cuminti" pentru a se "feri de rele", au sustinut, la inceputul lunii septembrie, surse judiciare.


Alice Draghici a confirmat discutia cu inspectorii de integritate, insa a sustinut ca nu a facut decat sa invoce un principiu de drept, respectiv ca "penalul tine in loc civilul", astfel ca procedura de verificare a averii lui Bradisteanu trebuia suspendata. 



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1670 ori
Citeste mai multe despreani declaratie avere publicare