Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Iulian Comanescu: Cum va fi piata media in 2012

Iulian Comanescu: Cum va fi piata media in 2012


Anul viitor, piata media va inregistra inca o scadere usoara in totalul publicitatii, crede analistul media Iulian Comanescu.

Comanescu a recapitulat pentru Business24 cum a fost 2011 pentru piata media din Romania.

"Ar fi trei lucruri importante in 2011", spune el. "Vanzarea Edipresse catre Ringier, imputinarea cotidienelor (fenomen care a inceput mai de mult) si aparitia talent show-urilor la TV. Ultimul inseamna ca televiziunile romanesti investesc serios in continut, cotidiene mai putine inseamna un inceput de limpezire a pietei, iar tranzactia Edipresse-Ringier se leaga de posibila intrare pe piata a Axel Springer, care va ingloba probabil noul conglomerat", crede Comanescu.

Criza financiara a limpezit piata publicatiilor tiparite din Romania, crede analistul. "Din bubble-ul investitional din 2005-2008 ne-am ales cu o piata de tabloide ("Libertatea" si "Click!", iar "Cancan" nu pare exclus din competitie). La ziare serioase, ar putea supravietui pe termen lung "Romania libera" si "Jurnalul national". Sunt doua ziare cu o orientari ideologice diferite, care au reusit sa reziste presiunilor politicului", spune Comanescu.

Un bun studiu de caz pentru acesti ani este "Adevarul", spune Comanescu. Ziarul e pe o traiectorie descendenta al carui punct final e greu de intuit. Interesant e cum proprietarul, Dinu Patriciu, a renuntat la un moment dat la strategia initiala, de cumparare a cotei de piata pe criza prin marketingul agresiv cu inserturi. "Scos din priza", ziarul s-a dus in picaj, mai ales ca managementul editorial nu a fost nici pe departe la inaltimea investitiilor..

Cifrele

In ceea ce priveste cifrele, din datele primite de la diferite agentii, piata media este
undeva sub 300 de milioane de euro, cu cateva procente mai putin decat in 2010.

"Vreo 200 de milioane din acestea se duc pe TV, iar online-ul a inceput sa fie cotat de unii cu o contributie de 30-35 de milioane", afirma Comanescu.

In 2012 vom mai avea, probabil, inca o scadere usoara in totalul publicitatii. Oamenii din agentii se feresc sa mai dea estimari, fiindca procentele de crestere sau diminuare sunt cumva in marja de eroare a acestor prognoze. Altfel, principala temere se refera la problematica euro, care s-ar putea reflecta negativ.

Cel mai dificil an de criza

In opinia lui Comanescu, cel mai dificil an de criza din piata media a fost 2011, psihologic vorbind, fiindca lucrurile au continuat sa se complice, s-au mai inchis redactii sau trustul Realitatea-Catavencu s-a prabusit.

"Statistic, jurnalistii par sa nu mai vada/sa nu mai astepte luminita de la capatul tunelului, dar se pare ca ne apropiem de punctul de jos. 2012 e ceva apropiat de minim, putem presupune ca proprietarii de media si-au ajustat costurile la veniturile existente in piata. Deci, daca nu se intampla lucruri in economia UE, nu vom mai asista la atatea decese si inmormantari", crede Comanescu.


Profilul consumatorului roman in perioada de criza

Tabloidizare este singurul simptom vizibil, spune Comanescu. "E destul de normala in epoci in care tara pare a se duce de gard si ceea ce se intampla in zona politicului, a macroeconomiei sau a altor asemenea lucruri pare lipsit de speranta. Altfel spus, Naomi si Bianca Dragusanu isi joaca mai bine rolul de vedete decat si-l joaca politicienii romani pe acela de politicieni".

Dincolo de tabloidizare, spune analistul, care a functionat si pe TV, si in print, nu exista zone in care media din Romania sa se fi adaptat prin schimbari drastice de continut crizei.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2493 ori