Anul 2014 este unul dificil pentru piata media, sub influenta stagnarii consumului populatiei, iar "batalia" pentru bugete va fi la fel de aspra ca anul trecut. Piata de media se va mentine in acest an la jumatatea maximului atins in urma cu cativa ani, iar procesul de recuperare va mai dura.
Intr-un interviu acordat Business24, Bogdan Prajisteanu, Expert Media, a prezentat principalele "miscari" din piata de media in 2013 si cum estimeaza ca va evolua in cursul acestui an.
Bogdan Prajisteanu a decis, in toama anului trecut, ca este momentul potrivit pentru finalizarea stagiul Alumni la Harvard Business School, urmand sa se dedice ulterior unei noi provocari in cariera.
Care au fost, din punctul dumneavoastra de vedere, cele mai importante miscari in piata media anul trecut?
Spre deosebire de anii trecuti, cand online-ul crestea si era singura "voce buna" din piata de media, in 2013 vedetele au fost Legea Audiovizualului si televiziunile.
Incep cu modificarea legii audiovizualului, care a influentat profund intreg ecosistemul format din client agentie si statie TV, astfel incat rolul agentiei de a cumula bugete si a negocia in numele tuturor clientlor a fost diminuat si a oferit o noua sansa statiilor TV de a fi proprietarul de drept a preturilor punctelor de audienta.
In plus, mai sunt si alte masuri prin care se transparentizeaza relatiile din piata TV, iar veniturile sunt la vedere. In acest context, agentiile multinationale si locale, mici si mari, care respecta legea, vor avea aceeasi sansa de a oferta preturi competitive clientilor de publicitate.
Aceasta miscare a fost anticipata de politica de vanzari a grupului CME, care a anuntat inca din decembrie 2012 ca nu vor mai oferi nici un beneficiul agentiilor si sau clientilor ca urmare a volumelor cumulate de agentie.
Celelalte miscari din piata de TV au fost capul de afis pentru stirile importante din media in 2013, plecarea lui Adrian Sarbu din CME si reorganizarea interna a trustului, vanzarea Prima TV inapoi catre fondatorului ei, Cristian Burci, cresterea semnificativa in audienta a KanalD, ca urmare a succesului serialului "Suleyman Magnificul", dar si incapatanarea cu care grupul Intact lupta pentru suprematia audientelor TV in mod special prin emisiunile de divertisment.
Emisiunile de mare succes cu audiente foarte mari ca Romanii au Talent, X-Factor sau Vocea Romaniei au cultivat spiritul si talentul national si au mentinut interesul clientilor ridicat pentru investiile in TV.
La ce sa se astepte piata media de la anul 2014?
Anul 2014 este unul dificil din punct de vedere al investiilor in media, ca urmare a stagnarii consumului populatiei, asadar batalia pentru impartirea bugetelor de media va fi la fel de aspra ca in 2013 intre vehiculule media, iar TV-ul, online-ul, vor continua sa aiba partea leului, estimez in jur de 80% din intreaga piata de media. Online-ul international, prin Google, Facebook si Yahoo, isi vor continua marsul de acaparare a pietei online mai ales prin cresterea cererii de continut video.
Investiile in media ar putea sa se dezghete spre sfarsitul anului doar daca masurile luate de BNR, de reducere la cea mai scazuta rata a dobanzii de politica monetara, vor fi sustinute si de absorbtia cat mai mare a fondurilor europene, astfel incat sa continue cresterea economica in Romania, cu conditia ca noi romanii sa muncim mai bine si mai mult ca in 2013, iar companiile sa poata finanta o crestere de salarii din profiturile lor, astfel incat sa se dezghete consumul populatiei si care sa influenteze pozitiv bugetele clientilor de publicitate care sunt dependente in mare masura de vanzari.
Ati anuntat ca ati renuntat la postul de la MEC pentru finalizarea studiilor in SUA. Ce planuri aveti dupa finalizarea acestor studii?
Dupa finalizarea studiilor la Harvard, la sfarsitul anului trecut, m-am reintors incarcat cu multa energie creatoare de valoare atat in ceea ce privesc noile mele proiecte profesionale de viitor, dar mai ales de cum sa-mi conduc viata personala, pe care de altfel ma focusez.
Sunt inca in perioada de preaviz si am mult timp sa citesc, sa sedimentez informatii noi din domenii de care sunt pasionat si de care nu aveam suficient timp in trecut, sa petrec mai mult timp cu copiii sau in relatia de cuplu, sa investesc mai mult timp in sport, in calatorii si in alte pasiuni, astfel incat sa simt cu adevarat ce inseamna sa traiesti o viata integrata.
Ultimul modul al studiilor de Leadership pe care le-am urmat la Harvard s-a focusat pe dezvoltarea personala ca leader autentic si asta inseamna timp alocat pentru auto reflectare profunda in care iti raspunzi la intrebari existentiale, sa gasesti raspunsuri despre cum sa dai tot ce e mai bun in tine, in relatia personala sau la locul de munca si despre cum sa sa faci diferenta in lume si sa traiesti o viata implinita.
Am invatat despre cum sa-ti infrunti temerile si sa imbratisezi schimbarile care te pot duce catre zari noi cu ape limpezi si calme dar si despre cum sa-ti formulezi o misiune de viata care sa te faca sa te trezesti cu zambetul pe buze, o misiune care sa treaca dincolo de persoana ta si care sa schimbe in bine vietile oamenilor.
Care a fost cel mai bun an pentru piata si cand estimati ca se va ajunge, din nou, la acest nivel?
Anul cu cea mai mare valoare a pietei de media a fost 2008 care a depasit cifra de 600 Mio net euro.
Deoarece suntem in 2014 la mai putin de jumatate din 2008 precum si avand perspectivele de crestere modesta in urmatorii ani, estimez ca revenirea la valoarea din 2008 ar putea dura in jur de 7-9 ani.
Bogdan Prajisteanu va participa in calitate de speaker la Conferinta "Creativitatea in Business - avantajul competitiv pentru performanta companiilor", care va avea loc pe data de 19 februarie 2014, la Bucuresti. Alaturi de el, vor mai lua cuvantul Florin Colceag, Presedinte al Institutului Roman pentru Studii si Cercetari Avansate Gifted Education si antrenor de genii, dar si personalitati din domeniul publicitatii, precum Felix Tataru, Presedinte si Fondator al grupului independent de comunicare GMP Group si Camelia Dragan, Presedinte Asociatia pentru Antreprenoriat Romania.Vezi detalii pe http://www.concordcom.ro/Evenimente/Creativitatea-in-Business/