2025 ar putea aduce prețuri mai mari la mașini, pe fondul inflaționist, dar și în urma politicilor „verzi” stabilite la nivelul Uniunii Europene, preconizează anumite instituții media și analiști auto. Astfel, în ultimele săptămâni au apărut în spațiul public îngrijorări cu privire la scumpirea mașinilor cu combustie internă, deci cu motoare pe benzină sau motorină, dar și temeri cu privire la posibilitatea creșterii prețurilor la pompe, plus scenarii referitoare la un declin al industriei auto.
Despre perspectivele pieței auto în România și în Uniunea Europeană, Ziare.com a discutat cu Maria Grapini, europarlamentar, cu Adrian Negrescu, analist economic, și cu Titi Aur, pilot profesionist și expert în conducere defensivă.
Potrivit Mariei Grapini, scenariile alarmiste nu-și au rostul în prezent. La nivel european se discută despre o amânare a țintelor pentru reducerea emisiilor de CO2. Practic, ar fi vorba despre o relaxare a programului stabilit de Comisie. Decizia, care se va aplica și în România, va fi comunicată până la finalul anului, cel mai probabil.
„Nu s-a decis nimic. Sunt solicitări din partea unor grupuri. Știm că motorul cu combustie ar trebui să dispară, în baza deciziilor Comisiei, până în 2030. Însă, au existat multe dezbateri cu industria auto. Se dorește, se încearcă schimbarea termenului, dar nu s-a decis nicio majorare de taxe. Există discuții la nivel european, calendarul nu este stabilit, deci încă nu s-a luat o decizie”, a declarat Grapini, pentru Ziare.com.
Adrian Negrescu: „Nu văd o creștere semnificativă nici a prețului petrolului, nici a mașinilor cu motoare termice anul viitor, mai mult decât cea generată de inflație”
Analistul economic Adrian Negrescu se așteaptă ca, din 2025, UE, respectiv România, să găsească noi formule astfel încât achiziționarea de mașini electrice să fie sprijinită și nu neapărat cu taxe suplimentare.
„Politica noii Comisii Europene, care își va intra în atribuții în această lună, probabil va fi aceea de a stimula industria auto europeană, cu toată forța, cu ajutoare de stat, cu tot felul de formule de susținere a produselor realizate în Europa. Din această perspectivă, zic să ne așteptăm ca anul viitor, în primăvară cel mai devreme, să vedem noi forme de ajutorare a celor care vor să-și cumpere mașini din Europa, inclusiv mașini electrice. Astfel, se va încuraja concurența, alternativa la mașinile chinezești care au invadat Europa, care continuă să reprezinte o amenințare la adresa producției europene auto. Deci, consumatorii vor avea de câștigat. Mă aștept ca inclusiv în România, programele de achiziție de mașini noi să fie modificate radical și să vedem o creștere a ajutorului european, pentru cei care-și cumpără mașini noi eco, spre deosebire de cei cu mașini cu motoare termice”, a declarat Negrescu, pentru Ziare.com.
Potrivit specialistului, concurența din ce în ce mai mare în Europa, în zona mașinilor electrice, va face ca prețurile să nu crească într-un mod agresiv.
„Să nu uităm că, în acest context inflaționist, anul viitor, Donald Trump va da drumul la tiparnița de bani, pentru a susține producția internă americană și acest val de inflație va ajunge ulterior și în Europa. Astfel, prețuri mai mari vor fi, dar rămâne de văzut în ce măsură Comisia Europeană va încerca să atenueze aceste scumpiri, prin programe de susținere a industriei auto europene. Nu văd o creștere semnificativă nici a prețului petrolului, nici a mașinilor cu motoare termice anul viitor, mai mult decât cea generată de inflație, pentru că există o concurență din ce în ce mai puternică și mă aștept ca, pe măsură ce nivelul de inovație se accentuează în materie de industrie auto, să asistăm la o adevărată revoluție în domeniu, iar multe dintre fabricile europene să se reconfigureze, să revină la o producție bazată pe mașini mai ieftine, mai ușor de folosit și mai puțin pe zona de lux, premium, cum am văzut în ultimii 15 ani”, a mai precizat Negrescu.
Europa trebuie să fie cu ochii pe China, dar și pe SUA.
„Deja Donald Trump a anunțat niște impozite semnificative impuse produselor europene și chinezești, astfel încât ei vor încerca să-și protejeze economia. Rămâne de văzut dacă noi, în Europa, vom fi capabili să facem acest lucru, pentru că există o portiță lăsată din voie sau ignoranță de autoritățile europene, cea a mașinilor cu propulsie hibridă, acolo unde chinezii devin din ce în ce mai puternici și exportă din ce în ce mai mult în Europa. Mă aștept ca și această zonă, a mașinilor cu propulsie hibridă, să fie restricționată din perspectiva prețurilor și a produselor chinezești în Europa, în așa fel încât producția europeană să fie avantajată”, a mai punctat analistul.
Titi Aur: „În ultimul an mai ales, de la jumătatea lui 2024, s-a simțit o scădere a interesului pentru mașinile electrice”
Cunoscutul pilot Titi Aur a comentat, de asemenea, pe marginea acestui subiect, pentru Ziare.com.
„Este o luptă pe plan mondial între cei care-și doresc un mediu mai curat și cei care nu prea țin cont de asta și această luptă, în domeniul auto, se transformă în câte mașini electrice facem și vindem vs. câte mașini cu motoare termice facem și vindem. În Europa există aceste măsuri, cred că cele mai restrictive din lume, poate chiar mai restrictive decât în SUA. China are un mare avantaj, pentru că a dezvoltat foarte mult toată zona de mașini electrice, mașini curate. Europa se luptă cu cele două feluri de mașini. Există acea condiție, un producător nu poate vinde mașini cu motoare termice decât dacă vinde 20% din toată producția de motoare electrice. Se discută, se pun tot felul de condiții.
Pe noi ne afectează, pentru că, de multe ori, trebuie să plătim lucruri în plus, fie prin prețul combustibilului, fie prin plata acelor certificate verzi de diferite feluri. Acum depinde de fiecare dintre noi cum privim această situație. Da, facem efortul pentru a conduce mașini mai ecologice, pentru a fi bine planetei mai târziu sau suntem mai puțin interesați de povestea cu ecologia, pentru că vrem să trăim mai bine acum. E o discuție complicată”, a declarat Aur.
Instructorul auto, antreprenor, se declară un susținător al ideii de tranziție la mașinile electrice. Însă remarcă faptul că încredere populației în utilitatea acestor vehicule a scăzut. Totodată, el avertizează că viitorul industriei poate fi influențat și de politicile președintelui Trump.
„Eu sunt un fan al mașinilor electrice și al mașinilor hibrid. Am crezut și încă mai cred foarte mult că pe viitor, cel puțin pe termen mediu, să ne îndreptăm atenția către mașinile electrice. A avansat foarte mult tehnologia, dar s-au întâmplat lucruri mai complicate din punct de vedere economic: au intrat pe piață mașini din China, care au fost cu reputația că ‘nu sunt atât de fiabile, atât de bune’, dar au venit la pachet cu niște facilități date de Europa. E acea luptă pentru certificatele verzi. Un producător e obligat să vândă 20% din producție mașini electrice și, astfel, se limitează vânzarea mașinilor cu ardere internă, dacă nu reușește să vândă electrice.
În același timp, vin mașinile chinezești, care sunt mai căutate pentru că sunt mai ieftine, dar a venit și acel val de informație, în general, că mașina din China nu e atât de bună. Astfel, a apărut o descurajare. Dacă acum 2-3 ani vorbeam despre un interes din ce în ce mai mare pentru mașinile electrice și din ce în ce mai multă lume era tentată să cumpere, în ultima perioadă, în ultimul an mai ales, de la jumătatea lui 2024, s-a simțit o scădere a interesului pentru mașinile electrice. Nu știu care va fi viitorul, dar se va schimba și politica mondială, odată cu venirea lui Trump la putere, care nu este chiar un adept al politicilor ecologice. Astfel, și producătorii, și cumpărătorii sunt într-o așteptare, reorientare”, a concluzionat Titi Aur.
Cu 37% a scăzut interesul românilor pentru achiziționarea de mașini electrice noi în primele nouă luni ale lui 2024, față de aceeași perioadă a anului precedent. Mașinile electrice aveau o cotă de 12,5% în septembrie anul trecut, în timp ce, în septembrie 2024, a scăzut la doar 5,6% pe piața românească a autoturismelor noi.
...citeste mai departe despre "Ce se pregătește la nivelul UE pentru mașinile electrice în 2025. România, direct vizată" pe Ziare.com