Mariana Gheorghe, CEO Petrom: Criza ne-a taiat bugetele de investitii

Vineri, 10 Aprilie 2009, ora 17:50
5516 citiri
Mariana Gheorghe, CEO Petrom: Criza ne-a taiat bugetele de investitii

Reducerea bugetul de investitii a fost primul obiectiv al companiei Petrom, spune, in exclusivitate pentru Bloombiz, Mariana Gheorghe, CEO Petrom. In acest an a fost alocat un miliard de euro, un buget mai mic decat anul trecut, cand au fost alocate 6,4 miliarde de lei, aproximativ 1,7 miliarde de euro.

Se vehiculeaza tot ma des ideea de criza egal oportunitate. Cum este perceputa actuala situatie financiara la Petrom?

Pentru Petrom, acesta criza este o oportunitate. In primul rand pentru ca noi continuam, legitimat, un proces de optimizare si restructurare. In timpurile bune, cand petrolul crestea foarte mult, cand economia era intr-o perioada de boom, de crestere, foarte multi ziaristi ma intrebau de ce vorbesc de restructurare, din moment ce lucrurile merg bine, cand rezultatele cresc de la an la an. Eu cred ca orice companie, orice management trebuie sa se pregateasca si in timpurile bune pentru timpurile rele.

De cele mai multe ori, in perioada de boom uitam ca vin si timpurile rele, in care nu se mai inregistreaza cresteri, cand este recesiune, perioade in care focusul si concentrarea asupra costurilor devin un "must" si nu ceva optional. Acest lucru pentru mine a insemnat oportunitate. Reprezinta o legitimizare a modelului de business centrat pe eficientizare si modernizare, pe care l-am avut pana acum.

Pe de alta parte este o oportunitate, in sensul ca ne rafinam putin managementul, intram pe disciplina financiara, chiar daca o aveam, ca orice companie prudenta, acum avem un focus mai mare, ne concentram asupra performantei. Trebuie sa scoatem mai mult din mai putin.

Acest lucru este un stimul pentru oameni, pentru creativitatea lor, pentru abordatrea lor de business. Acum este momentul ca cei tineri sa invete satisfactia motivatiei, ca pot face din mai putin, mai mult. Aceasta este o stimulare a performantei. Cred ca aceasta perioada de criza poate fi o oportunitate pentru orice companie.

Cum credeti ca veti depasi aceasta criza?

Nu ne va fi usor. Restructurarea inseamna durere pentru multi oameni.

Si pentru ca tot suntem la conferinta "Leader She", as spune ca, pentru o femeie, grija pentru familie, pentru cei apropiati, pentru cei cu care lucrezi, este o parte intrinseca. Indiferent daca vorbim despre un manager, la masculin sau feminin, solutia de business va fi luata.

Pentru mine, situatia de acum inseamna o readucere in prim plan a valorilor fundamentale: bun simt si responsabilitate. Aceste lucruri, care inseamna bun simt pentru ceilalti, intelegerea nevoilor celorlalti, ar trebui sa reprezinte mai mult.

Astfel de lucruri scot din noi o concentrare mai mare asuptra adaptabilitatii. Nimeni nu are solutiile perfecte intr-o situatie de criza despre care nu stim cum se va dezvolta, stiu doar ca trebuie sa facem totul cu responsabilitate. Important este sa avem in minte ca aceasta criza va trece, ea este temporara.

Compania estimeaza, pentru 2009, un profit net de 1,1 miliarde de lei, aproximativ 275 milioane de euro, in usoara crestere fata de castigul de 1 miliard de lei raportat anul trecut, dar se preconizeaza o scadere a cifrei de afaceri de la 16,7 miliarde de lei, circa 4,53 miliarde de euro in 2008 la 11,1 miliarde de lei (2,7 mld. euro) anul acesta.

Ce masuri concrete ati luat pentru a depasi, cat mai usor, aceasta perioada? Stiu ca ati taiat din bugetul de investitii.

Este adevarat, bugetul de investitii au fost primul obiectiv. Al doilea il reprezinta reducerea costurilor operationale.

Pentru mine nu este importanta organizarea in "termen lung" si "termen scurt". Noi ne punem in aplicare directiile strategice.

Este adevarat ca este un grad mai jos de realizare. Am taiat din bugetul de advertising si de publicitate, dar asta nu inseamna ca nu vom continua. Noi credem ca publicitatea este o valoare adaugata la companie.

Am investit in CSR, pana acum, 5-6 milioane de euro pe an. Nu mai investim atat de mult, dar vom continua sa facem proiecte mai destepte. Echipa a gasit deja solutii in aceasta directie, dar la o valoare mai mica, folosindu-se un numar redus de componente.

Pentru mine, acesta este echilibrul pe cate trebuie sa il avem pe termen scurt, astfel incat sa iesim mai puternici din criza si sa continuam crestrea. Cu siguranta, vom continua.

Un interviu de Gabriela Garjoaba

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#buget, #ceo, #criza, #petrom, #restructurari , #stiri Mariana Gheorghe