Al doilea pod romano-bulgar, peste Dunare, va fi gata pana in 2010

Vineri, 22 Septembrie 2006, ora 02:16
1002 citiri

Podul Calafat-Vidin va fi gata in aproximativ trei ani, pana in 2010, iar cheltuielile pentru constructie sunt sustinute, integral, de catre partea bulgara, din fonduri comunitare, a declarat, joi, ministrul transporturilor, Radu Berceanu, dupa intalnirea cu omologul sau bulgar, Petar Mutafchiev."Partea romana va contribui cu structura terestra, de pe teritoriul Romaniei", a afirmat Radu Berceanu, care a adaugat ca infrastructura romana, pana la pod, va fi gata "in timp util". Autoritatile bulgare se ocupa, in prezent, de organizarea licitatiei, in vederea desemnarii unei companii care sa se ocupe de lucrarile de construire a celui de-al doilea pod peste Dunare, ce leaga teritoriile celor doua state. "Noi asteptam aceasta solutie tehnica, deoarece este vorba despre un proiect complex", a declarat Berceanu.

Romania si Bulgaria au semnat, la Sofia, la 31 iulie 2006, acordul privind trecerea frontierei a persoanelor, mijloacelor de transport, echipamentelor si materialelor, in procesul de constructie si dare in exploatare a noului pod mixt (rutier si feroviar) de frontiera, intre cele doua tari, peste fluviul Dunarea. Ministerul bulgar al transporturilor anunta la mijlocul lunii august data de 29 septembrie 2006 ca termen de depunere al ofertelor pentru licitatia care va atribui contractul de constructie in 2007 a podului peste Dunare, in valoare de 236 de milioane de euro (303,6 milioane de dolari). Comisia care se ocupa de licitatie, numita guvernamental, va deschide ofertele pe data de 2 octombrie.

Bulgaria a prezentat numele a cinci candidati, in luna mai: consortiul dintre compania germana Hochtief si cea spaniola OHL, firma spaniola FCC, consortiul dintre fompania franceza Vinci si cele bulgaresti, Glavbolgarstroy si Moststroy; consortiul intre compania germana Zublin, cea austriaca Alpine Mayreder si cea franceza Eiffel si, respectiv, consortiul dintre compania franceza Bouygues, cea bulgareasca Transstroy Varna si cea italiana Rizzani de Eccher. Podul care urmeaza sa fie construit va face legatura intre orasul bulgaresc Vidin si cu Calafat.

Proiectul va fi finantat cu ajutorul unui grant ISPA in valoare de 70 de milioane de euro, al unui imprumut de 70 de milioane de euro de la Banca Europeana de Investitii, unui grant de doua milioane de euro si unui imprumut de 18 milioane de euro de la Banca Germana pentru Dezvoltare (KFW), unui grant de cinci milioane de euro de la Agentia Franceza pentru Dezvoltare (ADF) si cu suma de 60,76 de milioane de euro, alocata de guvern din bugetul Bulgariei. Cele zece milioane de euro necesare pentru cercetare, design si consultanta sunt asigurate de granturi de la AFD si KFW, de la programele de preaderare europeana PHARE si ISPA si de bugetul de stat. Bulgaria si Romania sunt legate printr-un singur pod pe deasupra Dunarii, intre orasele port Ruse si Giurgiu, in timp ce orasele Vidin si Calafat, sunt unite doar printr-un traseu de feribot.

NewsIn