Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

40 de ani de la inaugurarea drumului national Transfagarasan

40 de ani de la inaugurarea drumului national Transfagarasan


La 20 septembrie 2014, se implinesc 40 de ani de la inaugurarea drumului national Transfagarasan (construit in 1974), care leaga regiunea istorica a Transilvaniei de Muntenia.

Drumul a fost construit sa treaca peste Muntii Fagaras, cel mai inalt lant muntos din Romania (2 544 m Varful Moldoveanu), care face parte din Carpatii Meridionali. Soseaua urca pana la o altitudine de 2 042 m in caldarea glaciara Balea, fiind al doilea drum din Romania, ca inaltime, dupa Transalpina, care strabate Muntii Parang din Carpatii Meridionali si ajunge pana la 2145 m in pasul Urdele.

Transfagarasanul are doua benzi care se intind pe o lungime de aproximativ 92 de kilometri, iar din cauza celor peste 800 de serpentine si a drumului in rampa, viteza medie cu care pot rula masinile este de cel mult 40 de km la ora.

Drumul incepe din comuna Arefu, in judetul Arges, la kilometrul 61 al DN7C si se termina in comuna Cartisoara (Sibiu), la intersectia cu DN1. Pe intregul traseu sunt construite 27 de poduri si viaducte, dar si cel mai lung tunel din Romania (887 m), care strabate Muntele Paltinu, Tunelul Balea. Aerisirea tunelului se face natural datorita curentilor de aer extrem de puternici. Banda de circulatie prin tunelul neiluminat are doar 6 metri latime si un trotuar de un metru lungime.

Soseaua este inchisa traficului de la sfarsitul lunii octombrie pana in luna iunie din cauza zapezii care acopera drumul.

La realizarea celor aproape 92 de kilometri de sosea, in perioada anilor 1970-1974, cat a durat constructia Transfagarasanului, s-au dislocat circa 3 milioane de tone de roca, s-au facut 830 de lucrari transversale si 290 000 de metri cubi de zidarie, iar pentru constructia tunelului Capra-Balea au fost escavati peste 41 000 metri cubi de roca.

De asemenea, s-au folosit 20 de tone de dinamita, 3573 tone de ciment, 89 tone de otel beton, 24 000 de ancore, 129 tone de plase sudate, 14 200 metri patrati de cofraje, 1750 metri liniari de tuburi de beton, 4100 de metri liniari de teava, 50 tone de confectii metalice, 6900 metri cubi de nisip, 6000 metri cubi de pietris, 3000 tone de cribluri si 740 de lampi de iluminat.

In prezent, nu exista documente care sa ateste numarul pierderilor de vieti omenesti din timpul lucrarilor la acest drum, supravietuitorii vorbind despre sute de oameni. Se spune ca la construirea tunelului, minerii care se ocupau de montarea explozibilului se tineau unii de altii, cate 20-30, ca sa nu fie luati de vijelie si aruncati in prapastie.

Cele mai importante puncte de atractie turistica din zona sunt: Lacul si Barajul Vidraru, care este unul dintre cele mai mari din Europa, Cetatea Poienari (construita pe vremea lui Vlad Tepes), Lacul glaciar Balea si Cascada Balea.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Mediafax
Articol citit de 2299 ori