Pentru ca n-are niciun plan, Romania risca sa piarda trenul rutelor feroviare internationale

Joi, 26 Septembrie 2013, ora 13:39
8413 citiri
Pentru ca n-are niciun plan, Romania risca sa piarda trenul rutelor feroviare internationale
Harta rutelor feroviare transfrontaliere din sud-estul Europei

Ungaria ne-a lasat Coridorul IV European la poarta, in timp ce Guvernul se chinuieste de doi ani sa finalizezde constructia celor 40 de km din tronsonul Arad-Nadlac. In acest ritm, Romania risca excluderea de pe harta rutelor majore de transport feroviar. Pentru ca Bucuretsiul n-are niciun plan in aceasta directie, ungurii au inceput sa discute cu Belgradul pentru o cale feroviara de transport marfuri Europa-Asia, care sa ocoleasca tara noastra.

Romania are nevoie urgenta de un masterplan feroviar, avertizeaza autoritatile din judetul Timis. Altfel, Romania ar putea sa piarda locul de la masa negocierilor pentru viitoarele rute feroviare Europa-Asia, desi un astfel de proiect aduce oportunitati economice importante tarilor participante.

"Colegii nostri ungari platesc studiile de fezabilitate, urmand apoi sa se intalneasca cu noi si sa ne ofere 'pe tava' ceea ce trebuie facut. Este adevarat ca un plan este mai bun decat lipsa unui plan, dar s-ar putea ca aceasta pro-activitate a colegilor din Ungaria sa ne faca sa acceptam niste solutii care nu sunt, poate, cele mai potrivite pentru noi. Este rau faptul ca noi nu avem aceasta pro-activitate, iar colegii din ministere nu stiau despre aceste demersuri", a afirmat Marian Vasile, vicepresedinte al Consiliului Judetean Timis.

Reprezentantii Consiliului Judetean Timis au avut in repete randuri discutii cu omologii ungari pentru revitalizarea caii ferate pe ruta Timisoara-Szeged, cu extensie spre Kikinda (Serbia). S-au realizat mai multe studii de fezabilitate, dar programele de cooperare transfrontaliera nu au asigurat resursele necesare lucrarilor de executie, iar programele operationale nationale nu au putut fi utilizate pentru acest scop.

"Un astfel de masterplan pe cai ferate nu exista in Romania, desi este vital, pentru ca ne-am putea trezi, spre exemplu, ca legatura Europei cu Asia ne va ocoli, trecand de la Budapesta prin Belgrad, si nu prin vestul tarii noastre", a avertizat reprezentantul CJ Timis.

In acest context, autoritatile banatene sustin realizarea in urmatorul exercitiu financiar al UE 2014-2020 a unui masterplan feroviar care sa vizeze si transportul transfrontalier de marfa, corelat cu planurile Ungariei.

"Vorbim despre un program care, probabil, va avea un buget de 300 de milioane de euro, cat a avut si in ciclul precedent de finantare si care a fost absorbit aproape in totalitate (...). Ar trebui sa incercam sa tragem acea cale feroviara prin judetul Timis', a concluzionat reprezentantul Consiliului Judetean, in urma unor discutii pe aceasta tema cu reprezentanti ai Ministerelor Dezvoltarii, Afacerilor Externe, Fondurilor Europene si Mediului.

Pana in 2020, peste 25.000 de km de linie din coridoarele pan-europene si linii ferate specifice vor trebui echipate cu ERTMS, sistem ce indeplineste cerintele unui trafic interoperabil

Superport feroviar langa Timisoara

Autoritatile locale din Timis asteapta aprobarea unui proiect finantat cu bani europeni pentru construirea unui "superport" regional, care va conecta rute de transport rutier, feroviar si aerian, in valoare de 22 de milioane de euro.

"Centrul Intermodal de Transport Johnny Weissmuller" ar putea fi construit la Remetea Mare. Marfurile vor putea fi transferate foarte usor de pe un vehicul pe altul: camioane, trenuri sau avioane. Structura intermodala se va realiza pe o suprafata de 23 ha, iar platformele de stocare se vor intinde pe o suprafata de 10 ha.

In aceste depozite vor "circula" sume importante de bani, avand in vedere ca circa 70% din totalul exporturilor si importurilor Romaniei se realizeaza cu Vestul - Uniunea Europeana. Insa marele avantaj al unui astfel de proiect este reprezentat de oportunitatile de dezvoltare ale zonei. Cu asa infrastructura de transport, exportatorii vor dori sa construiasca unitati de productie, iar importurile din vest vor fi distribuite mai usor in tara.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#rute internationale transport feroviar, #reteaua TEN T, #cai ferate transfrontaliere , #Transport international